– Det er hyggelig å få kjøre med deg som passasjer, det ser jeg fram til.
Slik hilste yrkessjåfør Øyvind Jensen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han med egne øyne skulle få oppleve hvordan det var å sitte på med et vogntog over Tjernfjell i Nordland.
– På sommeren er det smalt og svingete og litt ekkelt å kjøre. På vinteren blir disse utfordringene ekstra synlige, fortsatte Jensen, før Solvik-Olsen satte seg inn i kjøretøyet.
Tar avstikkere
Bakgrunnen for kjøreturen er at Solvik-Olsen bruker sommerferien til å undersøke hvordan det står til med veiene i landet.
Turen startet ved Svinesundbrua 13. juni. Denne uken ankom Solvik-Olsen Nordland.
– Nå reiser vi E6 fra Svinesund til Kirkenes for å få et bilde av situasjonen. Underveis på denne turen gjør vi noen sidestikkere, som denne, sier han, og innrømmer samtidig å ha litt høydeskrekk.
– Tøff veistrekning
Tjernfjellet er et fjellstykke som begynner i Storjord i Saltdal og strekker seg oppover i Junkerdalen mot Sverige. Fjellet ligger rett ved Saltfjellet, og er av mange omtalt som et av de skumleste kjøreveiene om vinteren.
– Tjernfjellet er en tøff veistrekning. I dag på tørr asfalt er det ikke noe problem, men på vinteren er det en annen historie, sier Jensen.
Solvik-Olsen er enig.
– Når jeg nå kjører på denne veien, forstår jeg engasjementet fra lokalpolitikere og bekymringene med tanke på føreforhold.
– Dette er en veistrekning som minner meg veldig om vestlandsveier, med bratte fjellskråninger og dype daler. Sommerstid er det sjarmerende sett fra et turistperspektiv, men vinterstid blir dette et problem med snø og is, sier Solvik-Olsen.
– Skal gjøre det vi kan
Når turen er ferdig, har ministeren klare ambisjoner om å få gjort noe med veien.
– Jeg har lest mye i media med tanke på utfordringene som vogntogene har i området. Vi skal framskynde veiprosjekt over hele landet, og da vil nok Tjernfjellet komme høyt opp på prioriteringslista, sier han, og understreker samtidig at eventuelle endringer i Nasjonal transportplan må gå via Stortinget.
– Men vi skal gjøre det vi kan for å øke satsningen på vei og jernbane. En tur som dette gjør inntrykk, og vi skal gjøre vårt beste for å se på hva som er mulig å få til.
Øyvind Jensen er glad for signalene fra samferdselsministeren.
– Veien er humpete, og det er dårlig plass for møtende trafikk. Jeg håper veien blir utbedret, avslutter Jensen.