Hopp til innhold

Svensk politi: – Dramatisk og vanskelig letearbeid

Svensk politi og havarikommisjonen jobber på spreng for å finne de fem omkomne og taleregistratoren. I natt ble det holdt vakt rundt Kebnekaise, for å hindre at uvedkommende tar seg inn.

Et 60-talls personer og en søkehund leter nå i rasområdet. I løpet av tirsdag er det ventet at fire nye søkehunder skal komme til Nikkaluokta.

Kommunikatsjonsjef Anna-Lena Hesse ved Norrbotten-politiet opplyser til NRK.no at hunden har markert flere funn i løpet av dagen.

Holdt vakt i rasområdet i natt

Öhman beskriver letearbeidet som vanskelig og en stor belastning for letemannskapene.

– Mannskapene fikk hvile i natt, men vi har hatt området under overvåkning for å hindre at uvedkommende kommer inn. Klokka 08 ble letingen tatt opp igjen, sier informasjonssjef Börje Öhman i det svenske politiet til NRK.no.

Han sier det hviler en tung stemning i området.

Når man leter etter overlevende finnes det jo et håp. Nå finnes det ikke noe håp, og det ligger en tung stemning over området, sier Börje Öhman.

Politiet er forberedt på at det kan ta flere uker å finne de fem døde offiserene.

– Vi må kanskje avbryte fordi vi ikke kommer lenger. Det er gått store rasmasser med snø, og det er i disse rasmassene som deler av flyet og også de omkomne befinner seg, sier Øhman.

Frykter «katastrofeturister»

Den svenske turistforeningen sier turismen rundt Kebnekaise vil påvirkes av ulykken. De booker nå om bestillinger i området, og sier de vil fokusere på å støtte letemannskapene.

På lengre sikt håper de at de kan unngå såkalte katastrofeturister.

– Jeg håper at vi ikke får den typen turister, sier generalsekretær i STF, Magnus Ling til TT.

Avhengig av været

Kebnekaise fjellstasjon

Kebnekaise Fjällstation: Bildet er tatt med webkamera mandag klokken 10.30 og viser været i området.

Foto: stfkebnekaise.com

Været i Kebnekaise-området er lettere enn det var de første dagene etter flyulykken.

– Det er svært krevende arbeide for de som er inne i området, for det er bratt og ulendt. Det er på en isbre og vanskelig og ta seg fram. Spesialstyrker fra Forsvaret er fortsatt med i letingen etter vrakdeler. De bistår svensk og norsk havarikommisjon som leder arbeidet, sier NRK-reporter Joakim Reigstad som er i Kiruna.

Norge deltar med rundt 55 personer , fire helikoptre og fem medlemmer til den svensk-norske havarikommisjonen.

– Norske myndigheter har i utgangspunktet sagt at det ikke skal stå på ressursene når det gjelder denne leteaksjonen, sier kommunikasjonssjef John Espen Lien i Forsvarets operative hovedkvarter.

(Saken fortsetter under bildet).

Kart over Kebnekaise
Foto: Det svenske sjøfartsverket

– Vi må ha flaks

Søket etter de omkomne etter flystyrten i Kebnekaise ble gjenopptatt klokken åtte mandag morgen.

– De svarte boksene er fremdeles ikke funnet. Det er heller ikke gjort nye funn i dag. Dette er et kjempevanskelig søkeområde, og vi skal ha flaks for å finne den svarte boksen, sier informasjonssjef Börje Öhman i det svenske politiet.

I de såkalte svarte boksene finnes alle tekniske flydata, samt all kommunikasjon, både den som foregikk inne i flyet og den som var med andre besetninger, samt kommunikasjonen med flygelederne.

Å finne ferdskriver og taleregistrator er avgjørende for om havarikommisjonen skal kunne få kartlagt hvorfor ulykken skjedde.

– Finner vi den svarte boksen, så finner vi kanskje svaret på hva som har skjedd, men den blir neppe funnet med det første – det kan ta lang tid, sier Öhman.

Bruker kjentfolk

Video Joakim Reigstad med siste oppdatering fra Sverige

Joakim Reigstad

Foto: Nyhetsspiller

Politiet har fått hjelp av lokale reindriftsutøvere i letingen.

– Reindriftsutøverne er jo svært godt kjent i fjellområdene her. De har bistått med å peke ut trygge leder for letemannskapene, og de mest effektive og beste veiene for å komme seg opp og rundt fjellet for blant annet å unngå de mange snøskredene som har gått i området, sier Reigstad.

Leter forsatt på utsiden av skredet

Det svnske politiet sier at de ikke vet hvor dypt snøskredet er.

– Vi er fortsatt på utsiden av skredet, og det er vanskelig å se hvor langt ned i snøen vrakdelene er, sier Öhman.

Forholdene på ulykkesstedet er vanskelige.

– Jo lenger opp mot fjellet vi kommer, jo brattere blir det. Siste siste delen der flyvrakdelene ligger, er et alpinterreng, så der må man være fjellklatrer for å kunne jobbe, sier Ôhman.

Avviser taktisk flyging

Noen av spekulasjonene rundt årsaken til ulykken har dreid seg om at flyet var i taktisk fase da ulykken skjedde, og ikke fløy på autopilot.

Lederen i den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm, sier til NRK at det ikke er noe som tilsier at Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise sist torsdag har drevet med såkalt taktisk flyging.

– Opplysningene kommisjonen har samlet inn så langt tyder ikke på at flymaskinen har fløyet lavt, sier Widholm til NRK.

NRKs reporter som har vært i området siden fredag forteller at letemannskapene er tydelig preget av den tunge jobben.

– Mange av de som har vært her har lett etter kolleger og venner, og nyheten om at de er omkommet og at likene er ille tilredt har preget letearbeidet veldig. Det har vi sett. Både ledelsen og de som har kommet ned fra fjellet er svært preget av det de har opplevd denne dramatiske helgen, sier Reigstad.

Han forteller at det virkelig gikk opp for dem da det ble satt frem bilder av de fem omkomne under minnestunden på søndag.

Kan ta lang tid

Mens den svenske havarikommisjonen letter etter vrakdeler, med bistand fra den norske Havarikommisjonen og Forsvaret, så er det politiet som leder letingen etter de omkomne.

Politimannskapene fokuserer mer på å fatt i kroppsdeler som kan hjelpe til med identifiseringen av de fem omkomne, sier Reigstad.

Ifølge forsvarsdepartementet vil Forsvaret stille sine ressurser tilgjengelig for å bidra og støtte de svenske myndigheter med det de ber om.

– Vi har allerede vært inne meget tungt i dette letearbeidet, og vi må vurdere hva vi kan bidra med videre ut fra de behov som presentert av svenske politiet. Vi må også sørge for at folk får hvile, sier Lien.