Hopp til innhold

– Dette vil de ikke klare å gjennomføre

Frp-politiker mener det er urealistisk å tro at fylkeskommunen vil klare å realisere dette nye veiprosjekt.

Fylkesrådet i Nordland vil bygge undersjøisk veitunnel til 5,2 milliarder under Alstenfjorden.

VIL BYGGE NY TUNNEL HER: Under Alstenfjorden på Helgeland vil Statens vegvesen bygge en 13 kilometer lang tunnel 300 meter under havet.

På en pressekonferanse i Sandnessjøen i dag presenterte fylkesrådsleder Tomas Norvoll og samferdselsråd Hild Marit Olsen (Ap) planen om å bygge en undersjøisk tunnel til Herøy og Drønna.

Prosjektet vil koste 5,2 milliarder kroner, og vil ta minst 30 år å realisere.

Fylkestingsrepresentant Richard Dagsvik i Fremskrittspartiet (Frp) mener det er urealistisk å tro at fylkeskommunen kan ta på seg et slik prosjekt.

– Fylkeskommunen har i løpet av de siste årene ikke vist stor evne til å ivareta de veiene og fergestrekningene som de har hatt ansvar for. Når man skal gå i gang med et prosjekt til over 5 milliarder kroner, så anser jeg det som utopi dersom fylkeskommunen skal stå for det.

– Staten bør ta over

Fylkesrådsleder Hild-Marit Olsen

EN MÅNELANDING: – Dette blir en månelanding for Nordland, sa samferdselsråd Hild-Marit Olsen (Ap) under pressekonferansen i dag.

Frp-politikeren mener prosjektet bør være en statlig oppgave, dersom det skal kunne la seg gjennomføre.

– Det vil bli veldig vanskelig å gjennomføre innenfor de rammene som fylkeskommunen opererer med i dag, sier Dagsvik til NRK.

Samferdselsråd Hild-Marit Olsen har derimot stor tro på å få gjennomført prosjektet, men kan ikke gi noen eksakt dato for når tunnelen vil stå ferdig.

– Først må vi få et vedtak i fylkestinget. Deretter starter planprosessen og jobben med å finansiere prosjektet, sier Olsen.

Lengst og dypest i Norge

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll under pressekonferansen i dag.

Foto: Frank Nygård

Tunnelen skal være 13 kilometer lang og ligge 300 meter under havoverflaten i Alstenfjorden. Dermed vil den binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna med til sammen 11.200 innbyggere.

Med en dybde på 300 meter under havets overflate vil tunnelen bli en av Norges lengste og dypeste tunneler.

Herøy og Dønna har vært de to kommunene som har vært drivkraften bak prosjektet. Dagsvik mener prosjektet bør gjennomføres på kortere tid, dersom

– For å sikre at de fremdeles skal være tilstede i disse lokalmiljøene, så må vi få gjort dette infrastrukturtiltaket så fort som mulig.