Som NRK fortalte i går kan utenlandske vogntogsjåfører i vinter bruke sommerdekk på vinterføre, til tross de nye dekkforskriftene som Samferdselsdepartementet innførte i januar. Årsaken er at man i de nye dekkforskriftene tillot dekk med merket «M+S» (Mud and snow).
– Denne merkingen betyr at dekkene skal være egnet både i varm søle og kald snø, noe som er en kraftig selvmotsigelse, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF).
Etter at de nye dekkforskriftene ble innført har NLF sett at stadig flere sommerdekk blir merket «M+S». Det får stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (Ap) til å reagere.
– Dette er oppsiktsvekkende. Det er gjort viktige grep i Norge for å sikre trafikantenes sikkerhet gjennom strenge krav til utstyr på vinterføre, så hvis disse opplysningene stemmer, må man ta grep, sier nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Bør stilles til ansvar
Sist vinter sperret vogntog E6 rundt 300 ganger – med store konsekvenser for varetransporten i landet.
At dekkprodusentene kan ha funnet et smutthull i det nye regelverket som skulle skjerpe kravene til vinterdekk på lastebiler i Norge, synes Sivertsen derfor svært lite om.
– Det mener jeg både er ulovlig og umoralsk. De produsentene som forsøker å omgå regelverket tar en stor risiko og bør bli stilt til ansvar for konsekvensene.
Hvis trailere kjører rundt med dekk som ikke er egnet for norske vinterveier, kan det resultere i personskader og i verste fall at noen mister livet, sier Sivertsen.
– Derfor bør dekkene merkes i henhold til de egenskapene de har. Hvis det er snakk om sommerdekk, skal de også merkes som det.
Ber ministeren ta tak i saken
Stortingsrepresentanten har nå har sendt brev til samferdselsministeren og bedt han om å ta tak i saken.
– Ministeren må sjekke holdbarheten i påstandene, og finne ut hvordan vi kan sørge for et regelverk som gjør det mulig å kontrollere at lastebilene er skodd for føret.
– Dette er en alvorlig sak som man må få gjort noe med før vinteren, ellers kan utfallet bli at det nye regelverket ikke får noen effekt, sier Sivertsen.
– Er egnet
NRK har vært i kontakt med både Michelin og Nokian. Ingen av dem kjenner seg igjen i bildet som blir beskrevet, og sier at M+S-klassifisering trygt kan brukes på vinterføre.
– Jeg er enig i at ikke alle mønstre er like godt egnet til å kjøre på norske vinterveier, men våre dekk som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian.