Hvert tredje vogntog på norske veier er utenlandsk. En rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at utenlandske vogntog har dobbelt så stor risiko for å havne i møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for å havne i kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning.
– Dette har vi sagt i alle år, uten å få gehør, sier langtransportsjåfører Kjell Sakariassen fra Fauske.
Ett av tiltakene TØI foreslår for å øke trafikksikkerheten er å avklare og øke ansvaret til selskapene som benytter seg av utenlandske transportører.
Lastebileierne med kravliste
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener norske transportkjøpere sitter med altfor mye makt.
– Det bør stilles krav til dokumentasjon av teknisk vedlikehold og ekstra opplæring for kjøring under norske vinterforhold. Transportkjøperne må også kunne framlegge dokumentasjon på transportørenes kvalitet. Det må stilles krav til kjøretøy som brukes under transporten, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Inge Stølen i NLF.
– Lovene må endres
Talsperson Øystein Bentzen i Facebook-gruppa «Folkeaksjonen mot drapstrailere» har nær 84.000 følgere. Også han mener transportkjøperne slipper for billig unna.
– Det må en snuoperasjon til fra myndighetene og de som kjøper tjenester i markedet. Bedrifter som transporterer matvarer, post og annet gods til og fra alle avkroker i landet bør ta samfunnsansvar.
– Dersom et vogntog fylt med laks dreper noen på veien, har ikke bedriftene noe ansvar, kun den stakkars østeuropeiske sjåføren bak rattet. I sjøfarten og luftfarten er ansvar regulert på en mye bedre måte. På landeveien er det fritt fram.
– Sjåførens ansvar
NHO Logistikk og Transport, som har mange av landets største transportaktører som medlemmer, sier de jobber kontinuerlig med problemstillingen.
– Vi anbefaler at bestillende bedrift sjekker at transportøren følger reglene for kabotasje, og at det er bestemmelser i transportkontrakten på at krav etter vegtrafikkloven overholdes. Dette i tillegg til at tiltakene i trafikksikkerhetsprosjektet Trygg Trailer følges opp, sier administrerende direktør Are Kjensli.
NHO ser en klar sammenheng mellom god teknisk stand på kjøretøyet, akseptable lønnsforhold for sjåførene og trafikksikkerheten.
– Alle har et ansvar
Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet mener at nåværende regjering allerede har gjort mye for å ta tak i situasjonen.
Han er likevel enig i at også de som kjøper transporttjenester har et ansvar.
– Alle i kjeden har et ansvar for trafikksikkerheten, sier han.
– Bør man skjerpe reglene?
– Man kan selvfølgelig se på dette. Samtidig er vi bundet av en del regelverk i EU som gjør at idet vi begynner å innføre særkrav i Norge som ikke er i resten av EU, så havner vi i trøbbel.