Nordnorsk Opera- og symfoniorkester avsluttet turneen sin i Østerrike lørdag med konsert i selveste Musikverein, mest kjent for den årlige nyttårskonserten fra Wien.
– Turneen har vært en braksuksess for orkesteret, og det sier ikke lite i et land som Østerrike, som har et meget kvalitetsbevisst publikum, sier ambassadør til Østerrike, Bente Angell-Hansen.
- LES OGSÅ: Ut på prestisjefull turne
Markedsfører regionen
Men orkesteret har ikke bare fått annerkjennelse blant Europas mest kresne klassiske publikum. En turné som dette er også med på å markedsføre landsdelen, mener dirigent Christian Lindberg.
– At en region har et symfoniorkester, er noe av den beste markedsføringen en region kan ha, sier Lindberg.
- LES OGSÅ: Hør lyden av 700 millioner kroner
– Vil trekke flere turister
Professor Anne-Britt Gran, ved BI i Oslo, mener orkesteret vil bidra til å sette Nord-Norge på kartet.
– En god kulturinstitusjon, det være seg et orkester eller et kunstmuseum, kan være svært viktig for profileringen av en by eller en region. Hvis orkesteret holder et høyt kunstnerisk nivå og blir kjent utenfor egen region, kan det bokstavelig talt kaste glans over hele regionen.
– Hvilke konsekvenser vil dette få for regionen?
– Mange kulturinstitusjoner trekker turister, spesielt i større byer der det er flere severdigheter. At orkesteret profilerer regionen og Norge, når det turnerer for fulle hus i musikklandet Østerrike, er jeg sikker på, sier Gran.
– På hvilken måten kan et symfoniorkester være en god markedsfører?
– Ved å holde høy kunstnerisk kvalitet og kommunisere med publikum og turnere i inn- og utland.