Fra i dag er Avisa Nordlands nyheter på nett ikke lenger gratis. Du må være abonnent for å kunne lese flere av sakene avisen legger ut på nettsiden.
Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland tror at abonnentene vil være fornøyd med denne løsningen.
– En god del av de sakene vi har eksklusivt og produserer selv vil nå være forbeholdt betalende abonnenter. Fellessaker og løpende nyheter vil alle fortsatt kunne lese på an.no, sier han.
Han frykter ikke at innføring av en betalingsløsning vil føre til leserflukt.
– Nei, dette ser veldig bra ut. Vi har akkurat lansert tilbudet, og det tikker opp mot 6000 som har logget seg på.
Han vil likevel ikke kalle dette innholdet en betalingsmur.
– Vi kommer ikke til å legge mur rundt vårt innhold. I skrivende stund er 15 % av våre redaksjonelle saker på fronten plusset. Det betyr at 85% av sakene er åpne for alle.
Redaktøren sier at de har planer om at 10-20% av sakene de publiserer på nett skal være forbeholdt betalende abonnenter.
– Det er helt åpenbart at dette ikke er noen mur, sier han.
50 aviser i Norge
Det er om lag 50 aviser i Norge som i dag har beskyttet innholdet sitt bak en abonnementsløsning. Avisa Nordland er den 25. av totalt 63 aviser i Amedia-konsernet som har en slik løsning.
Det tilsvarer halvparten av Amedias lesere totalt, ifølge kommunikasjonsdirektør Stig Finslo i Amedia.
Ida Pedersen som er trofast leser av Avisa Nordland tror mange vil betale for å lese nyhetene.
– Det skulle jo egentlig bare mangle. Avisen må jo hente inntektene sine et sted. Når færre leser papiraviser, er dette veien å gå, sier hun til NRK.
Ingen betalingsvegring
Rana Blad er også eid av Amedia-konsernet, og har hatt betalt nettinnhold i omtrent to uker. Sjefredaktøren er fornøyd med at så mange velger å betale for nyheter.
– Vår erfaring etter to uker at det har gått langt bedre enn vi hadde forventet. Tilfanget av digitale brukere er godt, sier Tore Bratt.
– Kommet for å bli
Assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening skjønner at noen synes det er ubehagelig å møte et skjema som ber om innlogging når du klikker på en artikkel.
- Les også:
- Les også:
– Men når avisene mister såpass mange lesere på papir, er det helt naturlig å se på andre løsninger for å finansiere journalistikken. Det koster å produsere god journalistikk, sier hun.
Hun vil også bort fra ordet betalingsmur.
– Vi snakker ikke om betalingsmur når vi går inn i en butikk og kjøper en vare.