Hopp til innhold

15 stasjoner kan bli lagt ned

15 stasjoner på Nordlandsbanen og Ofotbanen står i fare for å bli stengt eller flyttet i løpet av de neste ti årene.

Agendatog

NORDLANDSBANEN: 11 stasjoner på Nordlandsbanen står i fare.

Foto: Illustrasjonsfoto: Jens Kyed / NRK

De 15 stasjonene er:

Nordlandsbanen: Harran, Jørstad, Dunderland og Lønsdal, Valnesfjord, Snåsa, Lassemoen, Namskogan, Majavatn, Svenningdal og Røkland.

Ofotbanen: Rombakk, Katterat og Bjørnfjell og Søsterbekk.

Nye sikkerhetskrav krever at plattformene på stasjonene utvides til togets lengde. 64 stasjoner risikerer nå nedleggelse.

Redd for skader

Ofotbanen

OFOTBANEN: Fire stasjoner på Ofotbanen står i fare for å bli lagt ned.

Foto: Pressefoto: Ofotbanen

Togene har blitt stadig lengre, og Statens jernbanetilsyn frykter at passasjerer skal gå ut av toget utenfor plattformene og skade seg.

Nå planlegger Jernbaneverket å bruke 680 millioner kroner fram til 2019 på ombygging. Men de minste stasjonene blir ikke prioritert.

For få reisende

Jernbaneverket regner stasjoner som har trafikk under 10.000-15.000 reisende i året som små. Dette gjelder 64 stasjoner landet rundt.

Jernbaneverkets liste over stasjoner som må utbedres

Fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket håper likevel på en løsning for de små stasjonene.

– Det er mange måter å løse dette på. I første omgang kan vi be om dispensasjoner fra tilsynet. Deretter kan vi se på andre tiltak for å bedre sikkerheten ved av- og påstigning, sier Endal til NRK.

Hva gjør dere hvis ikke dispensasjon eller andre løsninger godkjennes?

– Nei, da er det jo selvfølgelig en fare for at stasjonen må stenges, flyttes eller at vi må tilby andre transportmidler for å frakte passasjerer til nærliggende stasjoner, sier hun.

Hva mener du?