- Det er ikke tvil om at det kommer flere turister. Men med det antallet som passerer her, er jeg ikke i tvil om at vi skal kunne mangedoble hotellbesøket, sier han.
Ellingsen, som er daglig leder i Polardykk i Bodø, har sagt det før, og han sier det gjerne igjen. Turistnæringen i Bodø er for dårlig til å stanse alle de turistene som er på gjennomreise. Ute i havgapet lokker Lofoten, men Bodø har da vel så mye å by på, mener Ellingsen.
- Vi må markedsføre byen og naturen, men vi må ikke glemme at byen har et uteliv med mange utesteder, noe de ikke har i Lofoten, sier han.
Senest torsdag fortalte Avisa Nordland at Bodø mangler en turistprofil og at byen mister grepet som reisemål. De ferskeste tallene fra hotellene i Bodø viser derimot noe helt annet.
Sammenlignet med juli måned i fjor hadde hotellene 5000 flere gjestedøgn. Og reiselivssjef Geir Mortensen mener Bodø nå trosser kritikk og pessimisme og at markedsføringen allerede er blitt mye bedre.
- Det er et resultat av aktivt arbeid fra hotellnæringen, sier han.
Erik Ellingsen i Polardykk merker også at sommeren i år har vært ekstra travel. Men han mener Bodø har et mye større potensiale, og det er bare én ting å gjøre for å få fergekøen mot Lofoten til å snu.
- Få fram hvor ting er, hvem som holder på, og alt det spennende man kan finne på. For Bodø har alt, ingen tvil om det, sier Ellingsen.