Ni måneder etter at Luftfartstilsynet satte i gang kampanjen for å få droneeiere til å registrere seg, er antall registreringer økt med bare tre prosent.
Det betyr at under 30.000 av landets mer enn 200.000 droneeiere har fulgt kravet til registrering.
Nils Håheim-Saers er en av landets fremst fagfolk innen droner og sikkerhet.
Han mener det burde vært et minimumskrav at alle droneeiere identifiserer seg gjennom bruk av bank-id før de får starte dronen. Dette er noe Norge kan få droneprodusentene til å legge inn i programvaren, hevder Håheim-Saers - overingeniør ved dronegruppen i forskningsinstituttet Norce.
– Ved å identifisere seg kan man også kontrollere at dronepiloten har kompetansen som kreves og ellers gjøre det vanskeligere å bruke droner til kriminell aktivitet, sier Håheim-Saers.
For inngripende
Luftfartstilsynet støtter ikke tanken om tvungen identifisering.
– Jeg tenker det er mer inngripende. Man skal ha gode grunner forvaltningsmessig for å gjøre mer inngripende tiltak, forteller Hans Petter Heimro, flyoperativ inspektør for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.
Daglig registrerer Avinor ulovlig droneaktivitet ved norske flyplasser. Tvungen identifisering vil gjøre risikoen for å bli tatt langt større.
Selv om det er teknisk mulig å innføre, så mener Luftfartstilsynet at særregler for norsk jord blir vanskelig å kreve fra internasjonale produsenter.
– Når de skal selge droner i Norge, må de ha én programmering, og i Sverige, en annen. Det gjør det vanskeligere teknisk å innføre, og mer kostbart, forteller Heimro. Han mener de heller må avvente nye EU-regler som pålegger de som selger droner å legge ved informasjon om registreringsplikten.
- Luftfartstilsynet har innført gebyrer for å oppmuntre til registrering og forståelse av regelverket.
Ny stortingsmelding til våren
Regjeringen har varslet en ny stortingsmelding om droner til våren. Der vurderes plikt til identifisering i enkelte utsatte områder.
Men så langt er det ingen generell løsning der man må registrere seg for å få startet dronen.
Embetsverket i Samferdselsdepartementet skriver at de ser at en flysperre før identifisering, vil føre til at flere registrerer seg.
– I utgangspunktet mener likevel departementet at et slikt krav vil være mer inngripende enn nødvendig.
Men eksperten på droner og sikkerhet mener at et slik tiltak vil føre til et tryggere samfunn.
– Man bør la hensynet til et trygt samfunn og luftfart veie tyngst. Dagens regelverk tar for mye hensyn til droneprodusentene og utfordringene eventuelle krav påfører dem, sier Håheim-Saers.