Statusrapporten fra utredningsprosjektet ferjefri E39 ble sendt Samferdselsdepartementet tidlig i januar. Nå er også delrapportene klare.
– Delrapportene bygger opp under konklusjonen om innkorting i reisetid, noe som kan gi trafikantene reduserte kjørekostnader på fire til seks milliarder kroner i året, sier prosjektleder Olav Ellevset i en pressemelding.
Ferjefri E39-prosjektet er delt inn i fire delprosjekter: Samfunn, fjordkryssing, energi og gjennomføringsstrategier og kontraktstyper.
Del 1: Samfunn
Ferjefri E39 vil spare brukere både for tid og penger, men den store samfunnsøkonomiske gevinsten kommer i tillegg. Langs hele kysten kan en ferjefri E39 skape større bo- og arbeidsmarkeder, og forsterke klynger av bedrifter som utfordrer og utfyller hverandre.
– Dette kan gi dramatiske effekter på verdiskapingen både lokalt og nasjonalt. Denne delrapporten handler ikke bare om Ferjefri E39, men er også starten på et arbeid med å tilføre nye og svært viktige element for verdsetting av større infrastrukturprosjekter, sier Ellevset.
Noen sentrale faktorer som typisk er holdt helt utenfor regnestykket fordi de er vanskelig å tallfeste, blir synliggjort her.
Saken fortsetter under bildet
Del 2: Fjordkryssing
Det er teknisk mulig å krysse alle de gjenværende fjordene langs E39 med fast bruforbindelse.
– Nøkkelen til å krysse de virkelig brede og dype fjordene ligger i å sprenge grensene for den bruteknologien vi har i dag, samtidig som vi tar i bruk og videreutvikler teknologi og erfaring fra offshorevirksomheten i Nordsjøen.
Gjennom utredningsarbeidet har prosjektet kommet fram til en rekke alternative løsninger for faste forbindelser basert på hovedprinsippene for hengebruer, flytebruer, rørbruer eller varianter og kombinasjoner av disse.
Del 3: Energi
Det ser også ut til at det er stort potensial for å produsere kraft fra strøm og bølger i tilknytning til bruene.
I rapporten peker prosjektet på at dette er interessant å undersøke nærmere av hensyn til klimaregnskapet for vegsektoren.
Del 4: Gjennomføringsstrategier og kontraktstyper
Delrapporten Gjennomføringsstrategier konkluderer med at utbyggingen av en ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim kan bli gjort på 20 år dersom den blir gjennomført samlet.
– Imidlertid må det til forenklinger i planleggingssystem, tidspunkt for ekstern kvalitetssikring og i måten entreprenør skal kontraheres.
Endelig rapport for hele prosjektet er ventet å foreligge i løpet av 2013.