– Det er et tidsvindu, og hvis vi ikke bretter opp ermene og slåss, så kommer vi ikke til å få midler til E39, sier Torill Ytreberg, regiondirektør i NHO i Møre og Romsdal.
Torill Ytreberg har startet en underskriftskampanje blant bedriftene i Møre og Romsdal. I løpet av noen timer hadde hun skaffet seg støtte fra 70 bedrifter.
Skal du reise gjennom Vestlandet er du avhengig av ferger. Men næringslivet vil erstatte fergene med broer og tunneler. Det blir enklere å reise, varene kommer fortere frem og det blir lettere å skaffe seg arbeidskraft.
Nå mobiliserer næringslivet til kamp for et fergefritt E39 på Vestlandet.
– Vi ønsker å få finansiert fergefritt E39 mellom Kristiansand og Trondheim som ett fellesprosjekt, gjerne gjennom fondsmidler som gjør at vi kan bygge disse prosjektene etter hvert som de er gryteklare, sier Ytreberg
Konkurrerer med andre prosjekt
– Vi kan ikke bare prate for det prosjektet som er nært oss, men vi må tenke på hele Vestlandet, sier Torill Ytreberg.
Fergefritt E39 må også konkurrere med andre prosjekter, som Intercity-trianglet. Det omfatter strekningene Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden.
Intercity-prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner.
LES OGSÅ:
Frykter togsatsing
Lover sluttdato for Intercity
– En kraftfull beskjed til Oslo
Mandag tar Torill Ytreberg med seg underskriftene til Stortinget.
– Det vi er enig om i de fire vestlandsfylkene at dette blir et opprop fra bedriftene på Vestlandet. Jeg tror det blir en kraftfull beskjed til Oslo om at nå må vi få midler her, sier Ytreberg.
– Så næringslivet på Vestlandet står sammen om dette?
– Næringslivet på Vestlandet står sammen, uten tvil, sier Ytreberg.
– Står kampen mellom Østlandet og Vestlandet?
– Ja, på mange måter gjør den det. Vi støtter intercity-triangelet på Østlandet, men skal man bevilge til det, må man gi like mye penger til denne siden av fjellet, sier Ytreberg.