Hopp til innhold

– Følelsen skal varme i mange tiår

Denne helgen blir Oslo kledd i oransje, blått, rødt og hvitt. Brann og Aalesund skal kjempe om Norgesmesterskapet og kongepokalen. Mens Ullevaal stadion har plass til 25.000 tilskuere blir trolig tallet på supportere det dobbelte i Oslo-gryta.

Video SUPPORTERLIV

Jostein Hjeldnes (41)kaller seg selv Ålesunds mest ihuga AaFK-supporter. Nå setter han kursen mot Oslo og Ullevaal for Cupfinalen 2011.

Amund Skiri (midten) jubler etter finaleseier

Aalesund vant Cupfinalen i 2009. Det er eneste gangen Aalesund har vært i en cupfinale.

Foto: Josefsen, Jon-Michael / Scanpix
Brann cupfinale 2004

Brann har vært i cupfinalen en rekke ganger. Dette er fra 2004 da Brann vant over Lyn.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX
Stormen

Dette er Stormen, Aalesunds supporterklubb.

Foto: Terje Reite / NRK
Jostein Hjeldnes

Jostein Hjeldnes i supporterklubben Stormen har god kontakt med supportere fra andre lag. Her gjester Vålerengas Klanen Ålesund.

Foto: Terje Reite / NRK
Jostein Hjeldnes

Supersupporter Jostein Hjeldnes har gjort det til en livsstil å frakte folk til og fra kamp, både på hjemmebane og bortebane.

Foto: Terje Reite / NRK
Jostein Hjeldnes

Dette er drmmen: Å se Aalesund spille og vinne kamper.

Foto: Terje Reite / NRK
Audun Kjelstrup

Audun Kjelstrup sitter i styret i Norsk supporterallianse.

Tom Walderhaug

Leder i Stormen, Tom Walderhaug, sier at supporterklubben har vært med på å forandre fotballkulturen i Ålesund.

Foto: Terje Reite / NRK

Jo visst kommer begge cupfinalelagene fra Vestlandet. Og sannelig kan både bergensere og ålesundere rope og skrike seg hese, røde, oransje og blå.

Men i Cupfinalen 2011 møter en av norsk toppfotballs grunnpilarer en av nykommerne i toppen. Og mens Bergens supportermiljø har skreket høyt i flere tiår, er den syngende, ropende og flaggende supporterkulturen i Ålesund av forholdsvis ny dato.

Frem til 2003 hadde ikke laget fra Ålesund noen meritter å vise til i toppen i norsk fotball. Siden den gang har det blitt både cupseier og en fjerdeplass i eliteserien. Og med inntredenen i den gjeveste divisjonen i 2003 har fotballkulturen og supporterkulturen i byen på Sunnmøre forandret seg totalt.

– Og jeg er vel den mest ihuga supporteren fra Ålesund, sier Jostein Hjeldnes, en av de mange oransjekledde i Ålesund.

– Lever supporterlivet hele året

Supporterklubben Stormen, Stormen-bussen og Jostein Hjeldnes viser godt igjen i bybildet i Ålesund. På kampdagene kan du se Hjeldnes og bussen gå i skytteltrafikk mellom vannhullene og stadion.

– Jeg er ekstremt glad for at jeg bor i den fineste byen i det flotte landet Norge. Drømmen er oppnådd når jeg kommer ned på stadion og får se Aalesund spille fotball, sier han.

Jostein Hjeldnes er supporter døgnet rundt. Og det er slett ikke noe sesongarbeid. Livet som supporter leves på full tid, hele året.

– Jeg bruker i grunnen hele året på å være supporter. Om vinteren gjør jeg meg klar til sesongen. Det er akkurat som med spillerne. Vi dukker ikke uforberedt opp på kampdagen, sier han.

– Det er vi som skaper stemningen

Jostein Hjeldnes er langt fra alene om å gjøre supporterlivet til en livsstil. Alle toppklubbene i Norge har sine supporterklubber, og i alle klubbene er det medlemmer som tar det helt ut.

– Vi er spesialister på å skape stemning på fotballampene, både gjennom sangene, ropene og de visuelle effektene, sier Audun Kjelstrup i Norsk supporterallianse.

Supporterklubbene blir stadig mer bevisst sin egen rolle, som innholdsleverandører og stemningsskapere på fotballarenaene. De viser blant annet til undersøkelser som viser at 90 prosent av alle de som kommer på kamper gjentatte ganger kommer på grunn av stemningen på arenaen.

– Fotballkamper blir ikke det samme uten supportere på tribunene. Folk kommer på grunn av stemningen og vi mener at supporterne er den viktigste grunnen til stemningen som blir skapt. Ikke noe pauseshow eller utlagte klappere på setene kan erstatte stemningen som supporterne skaper, sier Kjelstrup.

NM-vinnere 1963-2010
Foto: Nyhetsgrafikk

– Vi forventer å bli hørt

Norsk Supporterallianse ser gjerne at supporterklubbene blir maktfaktorer i fotballen. De siste årene har de hatt flere aksjoner for å markere motstand mot at kamper blir lagt til mandager.

– Vi er forsiktige med å blande oss inn i det rent fotballfaglige. Men vi protesterer når markedskreftene får råde fritt. Mange fotballstyrer har lettere for å telle sponsorkroner og markedsinntekter, mens lojaliteten er vanskeligere for dem å telle. Vi forventer å bli hørt på de tingene vi har peiling på, sier Kjelstrup.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Kampdagen er magisk

Jostein Hjeldnes er aller mest opptatt av stemningen og spenningen som blir skapt rundt fotballaget i hans hjerte. Å være fotballsupporter er en måte å være sosial på, og det er en måte å vise stolthet og tilhørighet til byen på.

– En kampdag er magisk for min del. Og mye av gleden ligger før kampen. Jeg tenker på miljøet, på stemninga og det å bygge oss opp frem mot kamp. Det handler om å treffe folk som har samme feelingen, og jeg inkluderer bortesupporterne også. Jeg treffer mange, gode kompiser nesten samme hvor jeg er i landet, sier Hjeldnes.

På kampdagen preges Ålesund ikke bare av de hjemlige supporterne. Supporterne til flere av de store lagene, og lagene med de ivrigste supporterne, inntar byen og preger gatebildet. Mange ser frem til å møte Stormen og Jostein Hjeldnes.

– Halve gleden er å få med bortelagets supportere inn i bussen. Her inne i bussen er det jo så glorete og veldig oransje. Jeg har jo oransje lys inne i bussen også. De blir jo nesten blenda når de går inn i bussen min. Men de syns det er dritkult å møte en som er engasjert og som jobber for dette, sier Hjeldnes.

– Vi er velkomne nesten over alt

Gjennom historien har det vært flere tilfeller der supporterklubber har blitt liggende i strid med hverandre. Skal vi tro ledelsen i supporterklubben Stormen er det lite strid og motsetninger mellom klubbene. Ikke engang mellom naboklubbene Stormen i Ålesund og Tornekrattet i Molde er det såre følelser for tiden.

– Vi har et slikt avslappet forhold også til vår nabosupporterklubb Tornekrattet i Molde. Det er kun Strømsgodsets supporterklubb vi har et noe anstrengt forhold til, sier leder i Stormen Tom Walderhaug.

– Hvorfor det?

– Der nede har det vært tilfeller av bråk, og der vi ikke følte oss velkomne. Det liker vi ikke. Moldes supporterklubb Tornekrattet består av greie folk, sammenlignet med de vi møter hos Strømsgodset, sier Walderhaug.

– Supporterkultur er stuereint

Walderhaug har fulgt utviklingen fra Ålesund ble toppfotballby i 2003 og frem til i dag. Han er enig i at også Stormen har vært med på å forandre fotballkulturen i sunnmørsbyen.

– Vi har bidradd på en positiv måte med å bygge en supporterkultur i Ålesund. Før blei folk kjeppjaga om man ropte og sang på kamp. Nå er det blitt stuereint å både hoppe, synge og veive med flagg. Supporterkultur er blitt akseptert i Ålesund, sier Stormenleder Tom Walderhaug.

– To sterke grupperinger

Det er to svært aktive supportergrupperinger som møtes under Cupfinalen 2011. Gjennom sin lange historie er Branns Bataljonen viden kjent. Og klubben som fortsatt må tåle å bli karakterisert som nykomling, Stormen, har markert seg med en friskhet som har forbløffet mange landet rundt.

– Bataljonen og Stormen er to sterke, tydelige og engasjerte grupperinger. I Bergen har blant annet profilerte medlemmer i Bataljonen, gjennom årsmøtet, gått inn i styret i Brann. Sånt vil vi gjerne se mer av over hele landet, sier Audun Kjelstrup i Norsk supporterallianse.

Når det gjelder Stormen i Ålesund, er det først og fremst det høye aktivitetsnivået i den forholdsvis lille byen som har imponert mest.

– Stormen har vært solide og har hatt stort oppmøte, selv da de var i førstedivisjon. Stormen er en fargerik gjeng, sier Kjelstrup.

– Opplevelsen varer i flere tiår

Ålesunds mest ihuga supporter finner nesten ikke ord når han skal beskrive følelsene av forventning foran cupfinalen. Likevel kommer ordene strømmende, og blikket blir både intenst og drømmende.

– Det går nesten ikke an å beskrive denne følelsen. Bare å komme dit, ned til Oslo-gryta er en ubeskrivelig følelse. Vi skal være der det skjer, føle tilhørighet til byen vår, stolthet over fotballaget vårt og stolthet over de kule fargene oransje og blått. Vi skal farge Oslo oransje. Med seier til de oransje blir dette helt ubeskrivelig. Om 30–40 år skal vi sitte og tenke på hvor herlig dette var. Det kribler i beina, sier Jostein Hjeldnes, mens han gjør bussen klar til tur mot Ullevaal.

Finn din supporterklubb her:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.