Ustyrlige småskoleelever som nekter å høre på læreren har blitt et stort problem de siste årene. Nå tar rektor Mari Unhjem et oppgjør med trenden, og ber foreldrene sette tydeligere grenser.
I en fersk dansk undersøkelse blir det konkludert med at elever lærer mest av «gammeldagse» og autoritære lærere. De stiller følgelig krav om punktlighet, ro, og gir hyppige prøver.
– Spesielt i de minste grunnskoleklassene har vi et stort problem med unger som vil bestemme alt selv. De er ikke interessert i å høre på det læreren har å si, og svarer ofte med fraser som «du bestemmer ikke over meg», og «jeg bestemmer selv».
Unhjem, som er rektor ved Batnfjord skole i Møre og Romsdal, nevnte problemstillingen først i Rbnett tirsdag. Onsdag sier hun til NRK at tendensen med manglende disiplin og lite respekt for læreren er et problem i mange av dagens skoler.
– Jeg mener enkelte unger i dag er rene kongen på haugen hjemme. Foreldrene må sette grenser og vise hvem som bestemmer, sier Unhjem.
Foto: Privat
– Det får konsekvenser for undervisningen, ettersom læreren må bruke mye tid og energi på å få orden i klasserommet. Dette er en utvikling som har økt stødig de siste ti årene, sier Unhjem, som nå ber foreldrene om å ta grep.
Hun etterlyser strengere grensesetting i hjemmet, og inviterer derfor alle foreldrene til møte kommende torsdag, for å finne ut hvordan man kan løse problemet.
– Jeg mener enkelte unger i dag er rene kongen på haugen hjemme. Foreldrene må sette grenser og vise hvem som bestemmer, sier Unhjem.
– Godt av å bli irettesatt
Den lokale FAU-lederen Johan Martin Gaupseth sier han ikke er støtt av at rektoren kritiserer foreldrene for manglende grensesetting. Han er heller positiv til dialog mellom skole og foreldre.
– Nei, vi har bare godt av å bli irettesatt. Det kan nok være at mange foreldre sliter med å sette grenser i dag. I en hektisk hverdag der mange sitter med delt foreldreansvar, kan det være lettere å si ja enn nei, sier Gaupseth.
Men kan grunnen til vanskelige elever være mer sammensatt enn som så? Dagens grunnskolelærere har en langt mindre autoritær rolle enn for 20–30 år siden.
Førsteamanuensis Aina Sætre ved Høgskulen i Volda.
Foto: Privat
Førsteamanuensis Aina Sætre ved Høgskulen i Volda sier de legger vekt på andre måter å drive klasseledelse på i dag.
Straffepedagogikk
– Jeg liker egentlig ikke å snakke om disiplin, fordi det gir assosiasjoner til straff. Man skal sette grenser, men det er mange måter å gjøre dette på. I utdanningen legger vi vekt på å ta regien, og stoppe situasjoner som er i ferd med å utvikle seg i feil retning.
– Er lærerne for dårlige til å ta kontroll i dag?
– Jeg tror dette handler om flere ting. Samfunnet har blitt mer pluralistisk, med ulike verdier og mindre felles oppfatning om normer i hverdagen. Kanskje lærerutdanningen har vært for lite opptatt av dette.
Saken fortsetter under bildet
Avdeling for humanistiske fag og lærerutdanning (AHL) er den største avdelingen ved høgskulen, og har ca. 100 ansatte og 900 studenter.
Foto: Høgskulen i Volda
Medfødt ustyrlighet
Professor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo har jobbet tett med barne- og ungdomspsykiatri i en årrekke.
Han sier til NRK at dialog mellom skole og foreldre kan være nøkkelen til å håndtere vanskelige grunnskoleelever.
– Jeg tror lærerne må finne årsaken til uro gjennom en samtale med foreldrene som ikke bærer preg av at læreren er ute etter å utpeke foreldrene som syndebukker. Man bør gå i dialog, og finne ut hva slags grenser en har hjemme, eller om det i det hele tatt fins grenser der, sier Ulvund.
Han understreker også at en må være forsiktig med å stigmatisere foreldrene. I noen tilfeller kan ustyrlig oppførsel rett og slett være en del av den medfødte personligheten.
Professor Stein Erik Ulvund ved Universitetet i Oslo har jobbet tett med barne- og ungdomspsykiatri i en årrekke.
Foto: Idar Krogstad / NRK
– Det er ekstremt viktig å være klar over at livet kan være urettferdig slik, og at mange foreldre kan bli satt på en sterk prøvelse i barneoppdragelsen, uavhengig om foreldrene har tydelige grenser.
Statustap
I en fersk dansk undersøkelse blir det konkludert med at elever lærer mest av «gammeldagse» og autoritære lærere. De stiller følgelig krav om punktlighet, ro, og gir hyppige prøver.
– Det er noen elementer fra tradisjonell undervisningsform, der det er ro i klassen og læreren er lederen, som ser ut til å ha en positiv betydning, sier professor Søren Winter ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd i København til NTB.
Rektor Unhjem er enig i at det var helt andre tilstander da hun selv var skoleelev i sin ungdom.
– Lærerne hadde mye høyere status og krevde mer disiplin før. Det har vært et tap av både autoritet og status, og det gagner ingen, avslutter hun.