– Dette er fenomenalt for hele Vestlandet

Regiondirektør Torill Ytreberg i NHO var fra seg av glede da Dagsrevyen kunne melde om regjeringens lovnad om å bygge fergefri E39.

Ferjefri e39 - jubel

Regiondirektør Torill Ytreberg i NHO sier det ikke vil bli noe problem å finansiere fjordkryssingene med bompenger.

Foto: Statens vegvesen/montasje

– Det er fantastisk! En drøm som går i oppfyllelse. Jeg har jobbet i NHO i snart 10 år, og i hele denne tiden har vi jobbet med vei. Dette er fenomentalt for hele Vestlandet, sier Ytreberg.

Torsdag kveld kunne Dagsrevyen melde at regjeringen går inn for å realisere prosjektet som vil gi fergefritt E39-samband fra Trondheim til Kristiansand.

Den totale kostnadsrammen er på 150 milliarder kroner, og inkluderer åtte fjordkryssinger. Alt skal være ferdig innen 20 år – altså i 2033.

Lykkerus

For Møre og Romsdal sin del vil det bety at regjeringen lover å gjennomføre de tre prosjektene Møreaksen, Halsafjorden og Storfjorden.

Jenny Klinge

Stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp) velger å gi honnør til sin partileder Liv Signe Navarsete.

Foto: Bernt Sønvisen

Det er godt nytt, særlig sett i lys av BI-forskeren Torger Reve sin rapport, som torsdag ettermiddag viste at fylket vil kunne få en verdiskapningsgevinst på 768 millioner kroner ved å knytte sammen Molde og Ålesund.

Flere av fylkets politikere er i lykkerus når NRK prater med dem rett etter Dagsrevyen.

– Nå er jeg først og fremst bare kjempeglad, særlig fordi jeg har arbeidet såpass mye for disse fergeavløsningsprosjektene Møreaksen, Halsafjorden og Storfjorden. Det at regjeringen nå kommer med et klart signal om å realisere disse innen 20 år er rett og slett supert! sier stortingsrepresentant Jenny Klinge (Sp).

Hun gir honnør til sin partileder Liv Signe Navarsete, som har stått i spissen for å få realisert fergefri E39.

Saken fortsetter under bildet

Ferjefri E39

Broen over Romsdalsfjorden vil kunne kutte ned reisetiden mellom Ålesund og Molde til én time.

Foto: Illustrasjon

Velg traseer

Også Else May Botten (Ap) er i syvende himmel over at man nå kan få binde sammen Møre og Romsdal, og gi døgnåpen tilgang til store deler av fylket.

– Jeg sitter her bare med et bredt glis og tenker at dette er så offensivt og herlig for fylket vårt. Dette er ei kjempesatsing, og nå er jobben helt tydelig: først planlegging, og deretter byggestart.

Nå oppmoder Botten nord- og sørfylket om å bli enige om hvilke traseer man skal velge.

Vedrørende Storfjord-prosjektet er det for eksempel ennå ikke avgjort om man skal gå for Hafast-sambandet mellom Hareid og Sula, eller Fefast-sambandet mellom Festøya og Solevågen.

Saken fortsetter under bildet

Ferjefri E39

Dette er de åtte fjordkryssingene som er tenkt å inkluderes i prosjektet om fergefri E39.

Foto: Frå presentasjonen til fylkeskommunane

– Julaften og bryllupsdag på samme tid

En som i alle fall kan koste på seg et smil denne torsdagskvelden, er daglig leder Jan Petter Hammerø i Møreaksen. Han fronter prosjektet som skal sørge for fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden, og dermed knytte sammen Ålesund og Molde.

Jan Petter Hammerø

Daglig leder Jan Petter Hammerø i Møreaksen.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Dette er både julaften, bryllupsdag og alt under ett. Nå har vi fått bekreftelsen vi ønsket, og høster resultatene sammen med våre samarbeidspartnere i LO og NHO.

Det neste steget for Møreaksen blir nå å samordne planleggingsarbeidet med de fire involverte kommunene Aukra, Molde, Vestnes og Midsund.

Kryssingen av Romsdalsfjorden vil koste 13 milliarder kroner, og behandlingen av den aktuelle reguleringsplanen kan begynne så snart NTP-midlene kommer.

Nasjonal Transportplan legges frem over påske. Etter det NRK forstår er planen nå å legge den frem fredag 12. april.

Møreaksen grafikk

Her kan du se en video som viser hvordan Møreaksen er tenkt.