– Det var veldig spennende å møte olje- og energiministeren og de andre som skal være med i panelet, forteller Ingrid Aarseth Johannessen (24) fra Ålesund.
Mandag møttes de åtte utvalgte for første gang. De skal bruke sommeren på å gi råd til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) og regjeringen, om hvordan de kan informere ungdom best mulig om oljebransjen.
Trenger de beste hodene
Johannessen har studert medievitenskap ved Universitetet i Bergen (UiB). Nå jobber hun som førstekonsulent ved UiB ved institutt for informasjons- og medievitenskap, og har derfor god erfaring i kommunikasjonsarbeid.
Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp).
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix– Oljeeventyret skal fortsette i mange tiår framover. Da trenger vi de kloke hodene og flinke hendene som må til for å opprettholde arbeidsplassene, verdiskapingen og inntektene næringen står for. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke alltid har vært like flinke til å kommunisere med ungdommen, på hvilke plattformer vi skal nå dem og spørsmålene de er opptatt av, sa olje- og energiminister Terje Søviknes.
Møte ungdom der de er
«Hva betyr egentlig oljevirksomheten for landet? Hvordan skapes verdiene? Hvordan skal vi kommunisere at det er fullt mulig å nå klimamålene etter Parisavtalen samtidig som vi produserer olje og gass i Norge? Hvordan, og på hvilke plattformer, kan vi best formidle dette til de unge?»
Ungdomspanelet består av Tora Hodneland Kildehaug (nederst f.v.), Max Gouchan, Ingrid Aarseth Johannessen, Børge Josefsen, Safina de Klerk (bak f.v.), Else Foyn- Bruun, Martin Virkesdal Jonsterhaug og Fredrik Morracchioli Lura.
Foto: Olje- og energidepartementetDette er spørsmålene Johannessen skal diskutere i det nye ungdomspanelet i Oslo over sommeren. Hun var rask med å si ja når hun fikk tilbudet.
– Jeg synes det er viktig at dagens unge forstår at oljebransjen har stor betydning for Norge og at den kommer til å ha det i mange år fremover. Det er viktig at dagens ungdom tenker over hvordan de kan bidra til å gjøre bransjen mer klima- og miljøvennlig, forteller hun.
– Hvordan tenker du kommunikasjonen med ungdommen skal foregå i årene fremover?
– Man må tenke nytt i møte med ungdom. Man må snakke samme «språket» og bruke de kanalene de er på, som sosiale medier.
Artikkelen er noko forkorta etter publisering.