NRK Meny
Normal

Hun skal gi regjeringen råd om bedre kommunikasjon med ungdom

Ingrid (24) er en av åtte unge som skal jobbe sammen for å finne de beste løsningene for å nå ut til ungdom, om spørsmål knyttet til olje- og gassnæringen.

Ingrid Aarseth Johannessen

UNGDOMSPANEL: Ingrid Aarseth Johannessen (24) jobber som førstekonsulent ved UiB ved institutt for informasjons- og medievitenskap. I sommer dedikerer hun tiden sin til å gi råd til olje- og energiministeren og regjeringen, om kommunikasjon med ungdom.

Foto: Anders Helgerud

– Det var veldig spennende å møte olje- og energiministeren og de andre som skal være med i panelet, forteller Ingrid Aarseth Johannessen (24) fra Ålesund.

Mandag møttes de åtte utvalgte for første gang. De skal bruke sommeren på å gi råd til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) og regjeringen, om hvordan de kan informere ungdom best mulig om oljebransjen.

Trenger de beste hodene

Johannessen har studert medievitenskap ved Universitetet i Bergen (UiB). Nå jobber hun som førstekonsulent ved UiB ved institutt for informasjons- og medievitenskap, og har derfor god erfaring i kommunikasjonsarbeid.

– Her er det viktig å formidle at bransjen trenger de beste hodene for å møte dagens og fremtidens utfordringer i oljebransjen, forteller Johannessen.

Offisiell åpning av Ivar Aasen-feltet.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp).

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Oljeeventyret skal fortsette i mange tiår framover. Da trenger vi de kloke hodene og flinke hendene som må til for å opprettholde arbeidsplassene, verdiskapingen og inntektene næringen står for. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke alltid har vært like flinke til å kommunisere med ungdommen, på hvilke plattformer vi skal nå dem og spørsmålene de er opptatt av, sa olje- og energiminister Terje Søviknes.

– Hva tenker du om at ungdom kanskje er skeptisk til bransjen, i forhold til svingninger i både priser og arbeidsplasser?

– Nå er det mer oppgang i bransjen igjen og det går ofte i svingninger. Det er viktig at ungdom får vite at oljebransjen ikke er over, sier Johannessen.

Møte ungdom der de er

«Hva betyr egentlig oljevirksomheten for landet? Hvordan skapes verdiene? Hvordan skal vi kommunisere at det er fullt mulig å nå klimamålene etter Parisavtalen samtidig som vi produserer olje og gass i Norge? Hvordan, og på hvilke plattformer, kan vi best formidle dette til de unge?»

Ungdomspanel

Ungdomspanelet består av Tora Hodneland Kildehaug (nederst f.v.), Max Gouchan, Ingrid Aarseth Johannessen, Børge Josefsen, Safina de Klerk (bak f.v.), Else Foyn- Bruun, Martin Virkesdal Jonsterhaug og Fredrik Morracchioli Lura.

Foto: Olje- og energidepartementet

Dette er spørsmålene Johannessen skal diskutere i det nye ungdomspanelet i Oslo over sommeren. Hun var rask med å si ja når hun fikk tilbudet.

– Jeg synes det er viktig at dagens unge forstår at oljebransjen har stor betydning for Norge og at den kommer til å ha det i mange år fremover. Det er viktig at dagens ungdom tenker over hvordan de kan bidra til å gjøre bransjen mer klima- og miljøvennlig, forteller hun.

– Hvordan tenker du kommunikasjonen med ungdommen skal foregå i årene fremover?

– Man må tenke nytt i møte med ungdom. Man må snakke samme «språket» og bruke de kanalene de er på, som sosiale medier.