– Det var veldig spennende å møte olje- og energiministeren og de andre som skal være med i panelet, forteller Ingrid Aarseth Johannessen (24) fra Ålesund.
Mandag møttes de åtte utvalgte for første gang. De skal bruke sommeren på å gi råd til olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) og regjeringen, om hvordan de kan informere ungdom best mulig om oljebransjen.
Trenger de beste hodene
Johannessen har studert medievitenskap ved Universitetet i Bergen (UiB). Nå jobber hun som førstekonsulent ved UiB ved institutt for informasjons- og medievitenskap, og har derfor god erfaring i kommunikasjonsarbeid.
– Oljeeventyret skal fortsette i mange tiår framover. Da trenger vi de kloke hodene og flinke hendene som må til for å opprettholde arbeidsplassene, verdiskapingen og inntektene næringen står for. Samtidig må vi erkjenne at vi ikke alltid har vært like flinke til å kommunisere med ungdommen, på hvilke plattformer vi skal nå dem og spørsmålene de er opptatt av, sa olje- og energiminister Terje Søviknes.
Møte ungdom der de er
«Hva betyr egentlig oljevirksomheten for landet? Hvordan skapes verdiene? Hvordan skal vi kommunisere at det er fullt mulig å nå klimamålene etter Parisavtalen samtidig som vi produserer olje og gass i Norge? Hvordan, og på hvilke plattformer, kan vi best formidle dette til de unge?»
Dette er spørsmålene Johannessen skal diskutere i det nye ungdomspanelet i Oslo over sommeren. Hun var rask med å si ja når hun fikk tilbudet.
– Jeg synes det er viktig at dagens unge forstår at oljebransjen har stor betydning for Norge og at den kommer til å ha det i mange år fremover. Det er viktig at dagens ungdom tenker over hvordan de kan bidra til å gjøre bransjen mer klima- og miljøvennlig, forteller hun.
– Hvordan tenker du kommunikasjonen med ungdommen skal foregå i årene fremover?
– Man må tenke nytt i møte med ungdom. Man må snakke samme «språket» og bruke de kanalene de er på, som sosiale medier.
Artikkelen er noko forkorta etter publisering.