Førsteklassing Sara Tennfjord Pedersen hopper på en digital brikke på gulvet. Brikken snur seg automatisk og viser et bilde av sju jordbær. Nå er oppgaven å finne en annen prikk lik brikke på det langstrakte brettet.
– Det er veldig gøy, sier Pedersen, etter at hun har løst flere matematikkoppgaver på Active Floor.
For de yngste elevene ved Vatne barneskule, er det digitale i undervisningen en selvfølge.
Førsteklasseelev Sara Tennfjord Pedersen løser en matematikkoppgave på gulvet. Elevene bytter på å bruke Active Floor. I mellomtiden regner de på hvert sitt nettbrett.
Foto: Eline Molvær Løndal / NRKMillioner til digitale verktøy
Doris Amland, seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet.
Foto: UdirDe nye læreplanene skal nemlig ruste både disse og andre norske elever for den digitale verdenen. Regjeringen har fordelt 68 millioner kroner til norske kommuner som har søkt om midler til digitalutstyr.
– Målet er å bidra til at elever og lærere får tilgang til et mangfold av digitale læremidler av høy kvalitet, sier seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, Doris Amland.
Haram kommune søkte og mottok nest høyest sum i landet. Nå er Vatne barneskole i landstoppen på digital utvikling.
Matematikk på skjerm
Med store øyne stirrer tredjeklassingene ved Vatne barneskole ned i en lysende touch-skjerm, der de står samlet rundt et digitalt bord. Marihøner i alle slags farger spinner rundt. Disse marihønene skal lære barna å regne.
Rektor ved Vatne barneskole, Ranveig Velle Vedeld, sier at skolen bruker skjermer når det er positivt for læringen.
Rektor Ranveig Velle Vedeld forklarer hvordan digitale marihøner skal lære tredjeklassingene på Vatne skole å regne.
Foto: Eline Molvær Løndal / NRKVedeld er stolt over barneskolens digitale utvikling, og mener at Haram kommune har gjort riktig i å satse digitalt.
– Vi har en skoleeier som har gitt oss muligheter, sier hun.
Skolen blir mer digital
Forsker ved Sintef Digital, Siw Olsen Fjørtoft, stiller seg også positiv til den digitale utviklingen i skoleundervisningen.
– Kreativ utfoldelse og skapende aktiviteter gjennom ulike digitale formater med video, bilde og lyd, kan være positivt for både motivasjon og læring i fag, sier Fjørtoft.
Siw Olsen Fjørtoft, forsker ved Sintef Digital, avdeling Teknologiledelse.
Foto: PrivatSintef gjennomførte nylig Monitorundersøkelsen, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at databruken i sjuendeklasseundervisning har doblet seg på tre år. Fjørtoft ser for seg en enda større økning.
– Jeg tror at vi kommer til å se en økning i bruk av digitale læremidler som en konsekvens av at vi får nye læreplaner og bøker som må skiftes ut, sier Fjørtoft.
Lærer mer
På verkstedet til sjuendeklasse ved Vatne barneskule piper det høylytt fra trykkemaskinen. Ida Giske Vestre løfter opp et handlenett som nå har fått teksten «Open skule» på fremsiden. Logoen som trykkes på, har elevene produsert selv digitalt.
– Det er kjempekjekt å få holde på med noe annet enn vanlige fag. Vi lærer mer av ikke bare å skrive i en mattebok, sier Vestre.
Ida Giske Vestre og to medelever produserer handlenett med digitale verktøy.
Foto: Eline Molvær Løndal / NRK