Eurovision Song Contest er over, men musikken lever videre. Årets konkurranse ble den tetteste på mange år, og flere av låtene som deltok gjør det i ettertid bra internasjonalt.
Vinnerlåta «Rise Like A Phoenix» med Conchita Wurst har nådd topp tre på Itunes i fjorten land: Tyskland, Sveits, Russland, Sverige, Østerrike, Belgia, Danmark, Finland, Hellas, Luxemburg, Bulgaria, Kypros, Montenegro og Slovenia, melder Eurovision.tv.
Mest overraskende er kanskje førsteplassen i Russland, der også publikumsstemmene i konkurransen viste at det russiske folk, i motsetning til både politikere og den offisielle fagjuryen, hadde sansen for damen med skjegg og låten hennes.
Wurst har også toppet den europeiske Ituneslista, og nådd en niendeplass på Itunes worldwide.
Låten er blant annet inne på Itunes i ikke-åpenbare Eurovision-land som Colombia, Taiwan, De Arabiske Emirater, Singapore og Sør-Afrika.
- LES OGSÅ: Slik ble Tom Neuwirth til Conchita Wurst
Country-suksess
Den østerrikske vinneren har følge av flere ESC-artister som har solgt bra i etterkant av ESC.
Nederlandske The Common Linnets, som endte på andreplass i konkurransen med sin country-inspirerte «Calm After the Storm», følger Conchita hakk i hel. Bandet, som gikk fra floppkandidat til storfavoritt på en uke, har blitt lovprist av presse verden over. Selv britiske journalister, som vanligvis ikke har mye pent å si om Eurovision, kaller låten en ekte hit.
«Calm After the Storm» har nådd en tredjeplass i Europa og en tolvteplass på verdenslista. Den ligger på topp tre i 16 land. På Spotify er låten streamet 2,3 millioner ganger.
To millioner streaminger av «Silent Storm»
Norske «Silent Storm», sunget av Carl Espen Thorbjørnsen, endte på en åttendeplass i finalen. Låten har likevel gjort det bedre internasjonalt enn flere av låtene over den på resultatlista.
«Silent Storm» har nådd en 18.plass i Europa og 37.plass på Itunes' verdensliste. I tillegg har den blitt streamet 1,5 millioner ganger på Spotify og sett over to millioner ganger på Youtube.
Selve TV-sendingene har hatt bedre seertall enn på lenge i mange europeiske land. Både i Storbritannia og i Tyskland fulgte ni millioner mennesker finalen. Vertsnasjon Danmark hadde 2,18 millioner seere, mens 3,3 millioner mennesker fulgte finalen i Sverige. Nederland har hatt en dramatisk oppgang i seertall de siste årene, og hele 5 millioner mennesker fulgte årets finale.
Les også: 1,37 millioner så Conchita vinne