NRK Meny
Normal

Camping kan gi bedre døgnrytme

Skal du sove ute denne sommeren? Det kan være lurt, for noen dager med camping kan reparere en dårlig døgnrytme.

Telttur

GODT FOR DØGNRYTMEN: Å sove ute om sommeren kan være bra, mener forskere. Da lærer du å leve i takt med din egen biologiske klokke.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Har det sklidd litt ut i ferien med seine kvelder og påfølgende treig start på dagen, så er det ingen grunn til å stresse. Et par dager på campingtur kan gi deg en bedre døgnrytme, mener flere forskere.

Å sove ute om sommeren gjør oss nemlig mer våkne. Når vi utsettes for naturlig lys, særlig tidlig på dagen, koordineres vårt biologiske system med sola og vi blir naturlig trøtte når sola går ned, skriver Forskning.se. På den måten kan en sløv ferierytme raskt omstille seg til hverdagen.

– Vi mennesker har en biologi som er utviklet til å sove når det er mørkt, sier søvnforsker og professor John Axelsson ved Stockholms universitet til nettsiden.

Hengekøye

Hvis vi bare har tilgang på naturlig lys, vil kroppen tilpasse seg solas rytme.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Vekkes av den biologiske klokken

Lys og mørke signaliserer til kroppen når søvnhormonet melatonin skal produseres. Hvis vi bare har tilgang på naturlig lys, og ingen kunstig lys, vil kroppen innrette seg etter når sola går opp og ned.

Forsøkspersonene i campingstudien ble utsatt for opp til 13 ganger mer dagslys enn det de var vant med i sine vanlige liv, og etter noen dager var døgnrytmen omstilt. Deltakerne begynte med andre ord å leve i takt med egen biologiske klokke.

Hvis ikke den biologiske klokken forstyrres av vekkerklokken, så er det førstnevnte som bestemmer når vi skal våkne, ifølge forskerne. Dette påvirker også når vi kjenner oss som mest våkne og når vi er trøtte.

Naturlig sollys gir A-mennesker

Det er gjort flere studier på hvordan naturlig lys påvirker døgnrytmen vår. I den mest kjente undersøkte forskere døgnrytmen til forsøkspersoner hjemme i en uke, der de drev på med sine vanlige aktiviteter. Så ble de undersøkt en uke på camping, uten noe kunstig lys og uten elektroniske duppeditter.

Det viste seg at døgnrytmen ble betydelig fremskyndet i løpet av campinguken sammenliknet med uken hjemme. Effekten var sterkest for dem som var B-mennesker.

I campinguken fikk man fire ganger mer sollyseksponering enn i uken hjemme. Flere av studiene har dermed konkluderte med at å følge naturlig sollys gjør oss mer A-mennesker.

Ståle Pallesen

Søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

Foto: Magnus Vabo / UiO

– Lys et par timer før vi våkner av oss selv, fremskynder døgnrytmen, mens lys om kvelden forsinker døgnrytmen, sier søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen.

Hvis du vil bli mer A-menneske, har Pallesen et konkret tips.

– Vil man bli mer A-menneske bør man unngå lyseksponering om kvelden da lys på dette tidspunktet forsinker døgnrytmen. Derfor er mitt råd alltid å bruke solbriller når man er ute på lyse sommerkvelder. Det vil hindre en i å bli mer B-menneske, avslutter han.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.