Youtube-stjernene skal hedres

Hver dag klikker over halvparten av alle nordmenn under 40 år seg inn på Youtube. Det er her de nye internettkjendisene skapes, og i kveldens Gullsnutten skal de hedres. Men hva driver de egentlig med?

Hver dag klikker over halvparten av alle nordmenn under 40 år seg inn på Youtube. Det er her de nye internettkjendisene skapes, og i kveldens Gullsnutten skal de hedres. Men hva driver de egentlig med?
  • Se direktesendingen av Gullsnutten 2016 kl. 19.55 på NRK3 eller i nettspilleren.

– 2015 var året da Youtube ble mainstream, sier Andreas Hatlevik.

Andreas Hatlevik

Andreas Hatlevik

Foto: Nordic Screens

Han vet hva han snakker om. Sammen med tre tidligere TV2-kollegaer satser han nå for fullt på å skape morgendagens internettstjerner gjennom produksjonselskapet Nordic Screens.

I løpet av knappe ti år har Youtube blitt et verdens største nettsteder. Over halvparten av alle nordmenn under 40 år klikker seg hver dag inn for å se alt fra kattevideoer og Topp 10 fotballscoringer, til den nyeste videoen til Justin Bieber.

– Det er flere måter å bruke Youtube på. De eldste bruker det til å se på "how to-videoer", konsertopptak og musikkvideoer. De yngste opp til 22 år følger de nye internettstjernene, sier Hatlevik til NRK.no

Og det er dem Gullsnutten handler om. Du har kanskje ikke hørt om dem, men i Youtube-universet er Prebz/Dennis, Noobwork og PelleK superstjerner med flere hundre tusen følgere.

  • Det er fansen som har stemt fram de nominerte til Gullsnutten 2016.
Gullsnutten programleder

Gullsnutten programleder

Foto: NRK

Spill-tøys ses av millioner

En sjanger som er spesielt populær på Youtube er dataspill, eller gaming. De kanskje aller største stjernene kan ha fansen klistret til dataskjermen i timevis, mens de spiller gjennom ulike spill, og tuller og tøyser med hverandre.

Flere av dem har etter hvert lagt ut like mange videoer med sketsjer og humor, som av selve spillingen.

– Det er like mye personene som spillingen som fascinerer, sier Hatlevik.

  • Prebz/Dennis vant flere priser i fjor, og er nominert i flere klasser i år også.

Viktig for artister

Marcus & Martinus

Marcus & Martinus

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Også for musikkbransjen har Youtube blitt en viktig. Store norske og internasjonale artister lanserer ofte nye låter med tilhørende musikkvideo der.

I tillegg har de egne sider, der de legger ut bakomfilmer, konsertopptak og andre ting som gir merverdi for fansen.

Marcus & Martinus er noen av de nye artistene som har tatt i bruk Youtube for å pleie fansen.

... og litt alvor

Men det er ikke bare musikk og moro som får mange klikk på Youtube. Temaer som selvmord, mobbing og problemer i hjemmet får stor oppmerksomhet og mange seere.

Hanna-Martine

Hanna-Martine Slåttland Baller og kjæresten Anders Dahle gleder seg til Gullsnutten der hun kan vinne 3 priser. - Hvis jeg vinner er det bare en bonus.

Foto: Hanna-Martine Slåttland Baller

– Tre av fire nominerte til beste snutt handler om alvorlige temaer, sterke historier. Det viser at de ikke bare lager tant og fjas, sier Hatlevik.

Youtube'er Hanna-Martine fra Sarpsborg er nominert i klassen beste snutt for en video der hun forteller en personlig historie. Klippet har nå godt over 100.000 visninger.

– Det er en av mine beste videoer. Jeg har fått kjempestor respons etter at jeg postet den. Mange som har vært i samme situasjon har kontaktet meg, og sagt at de er glad for at det er flere som opplever dette, sier Hanna-Martin Slåttland Baller.