– Alt kommer tilbake, og nå er 1970-tallet tilbake for fullt innen interiør. Det er veldig naturlig at veving blir en del av dette, sier interiørstylist Christine Hærra.
Først skulle alle
, . Vevde tepper til å henge på veggen er nå på vei inn igjen de mest trendy stuene nå, forteller stylisten.– Nå er det i første omgang unge mennesker som ønsker å ha noe annet på veggen enn helt flate ting. Jeg ser for meg at dette er noe folk kommer til å begynne med å lage selv. Ennå er det ikke så vanlig å lage vevde tepper selv, men det tror jeg det kommer, for det er ikke så vanskelig å lære seg på hobbybasis. Jeg har sett på Instagram at i USA selges det nå start-kit for å veve, sier Hærra.
Nylig kjøpte hun seg en vevet brikke i jordtoner på Fretex.
Vev på data
– Teppene skal fortsatt være små, men fargene har endret seg. Den gangen var det veldig mye lilla, oransje og brunt. Nå er det freshere og sterkere farger. Tykke, grove tekstiler og dusker eller rufser gjør teppene mer moderne.
På Kunsthøgskolen i Oslo har en hel skolesal blitt viet kunst- og håndverkstudentene som vil lære å veve. Med vevstolene koblet opp til datamaskiner, får de fram egne mønstre.
– Jeg ser at studentene er veldig opptatt av det som skjedde før. De gjør det samme som jeg selv gjorde da jeg utdannet meg på 1970-tallet, den gang det var veldig populært å veve. Nå har vi gamlingene blitt veldig populære, sier lærer Ellen Grieg med et smil.
- Les også:
Fra ukult til utstillinger
Veving har i flere tiår blitt uglesett, blant annet i 1990-tallsprogrammet «Lille Lørdag.»
Kunstkritiker Mona Palle Bjerke tror det er det myke, varme og moderlige ved tekstiler som nå appellerer det oss.
– Det er litt rart at vi så lenge har tiet det i hel. Det er både hjemlig og intimt. Likevel har det i kunsten blitt oppfattet som ukult, blitt tiet i hjel av media og oversett av i kuratorer. Heldigvis er det slutt på det nå, sier
.I sommer stilles arbeidene til en av Nordens største vevkunstnere i forrige århundre, Hannah Ryggen, ut
. Også har en utstilling om vevkunst.–Flere burde veve, sier kunstner Gunhild Dahlberg i Kulturnytt: