Hopp til innhold

Stort monument over krigen satt opp i Holmenkollen

Etter å ha jobbet med prosjektet Roseslottet 2020 i tre år, kan kunstner Vebjørn Sand nå endelig se at monumentet over de fem krigsårene snart er ferdig.

Illustrasjon av Roseslottet slik det er tenkt å se ut ferdig

Stort monument over krigen satt opp i Holmenkollen. Illustrasjon: Sandbox AS.

Illustrasjon: Sandbox AS / Sandbox AS
Vebjørn Sand står bak monumentet over krigen Roseslottet i Oslo.

Ved Frognersteren i Oslo har de nå reist den siste av fem master, som er en del av kunstverket Roseslottet 2020. Hele prosjektet skal være ferdigstilt 8. mai - 75 år etter frigjøringen av Norge i 1945.

– Installasjonen består av fem konstruksjoner, som skal symbolisere de fem krigsårene og forskjellige sider ved motstandskampen. Disse skal bli lyssatt, og vil kunne ses fra Oslo sentrum og omegn, forklarer Vebjørn Sand. Han er kunstnerisk ansvarlig og daglig leder for prosjektet.

Monumentet skal stå i Holmenkollen i ett år.

Har fått kritikk

Vebjørn Sand har måttet tåle kritikk for prosjektet. Han har fått låne tomten gratis av Oslo kommune, men det vil koste penger å besøke installasjonen. Det har fått kritikk fra foreningen Norske billedkunstnere.

– Det blir alltid forskjellige synspunkter på ting, det er klart det. Men dette skal være et stort kunstverk, som skal være for alle. Vi må ha en liten inngangsbillett, rett og slett for å få dette til å gå rundt økonomisk.

Vebjørn Sand foran kunstverkene i Roseslottet

Vebjørn Sand foran kunstverkene i Roseslottet.

Foto: Runa Leinan / NRK

Hundre malerier

I tillegg til de fem konstruksjonene, så har Sand malt omtrent hundre bilder med inspirasjon fra okkupasjonen og motstandskampen i Norge. Disse maleriene blir en del av kunstprosjektet Roseslottet.

– Jeg har brukt tre år og 40 år på å male disse bildene, som vi kunstnere bruker å si. Det er fordi det ligger mange, mange år med trening og studier for å få til teknikken som kreves for å kunne lage så mange bilder på relativt kort tid.

Illustrasjon av Roseslottet 2020, slik det er tenkt å se ut ferdig.
Illustrasjon: Sandbox AS / Sandbox AS

Sand forteller at han har fått dykke ned i et spesielt fotoarkiv med bilder som har gitt han inspirasjon. I tillegg har han reist landet rundt de siste par årene for å snakke med tidsvitner, som Sand har portrettert og fortalt historien til. Tidsvitnene skal også hedres under åpningsseremonien 8. mai.

– Jeg har fått hjelp av Tore Greiner Eggan med å få tilgang på et fotoarkiv med hundre og femtitusen bilder som tyskerne tok under krigen. Da kom jeg inn i en verden og tenkte at her var det fantastisk mye for å få en tidskoloritt og ideer til å utvikle bilder.

Prosjektet har fått navnet Roseslottet, etter inspirasjon fra den tyske motstandsbevegelsen Den hvite rose. Prosjektet er et samarbeid mellom kulturlivet, staten og privat næringsliv.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.