Hopp til innhold

Nerdrum støtter opprøret: – En kunsthistoriker er nærmest en bølle

– Det må ikke være slik at de terroriserer markedet, så en ikke greier seg hvis man er klassisk figurativ maler, sier Nerdrum.

Odd Nerdrum hjemme i sitt atelier i Stavern

STAVERN: Nerdrum mener det er filosofen Immanuel Kant som har skylden for at modernismen har trumfet igjennom. Selv sverger han til filosofen Aristoteles i sitt kunstsyn.

Foto: Lin Beate Gabrielsen / NRK

– En kunsthistoriker er nærmest en bølle, som ler av dem som ikke følger med i klassen. Som smiler litt av dem som ikke følger med i dette store sirkuset som heter kunsten, forteller Odd Nerdrum til NRK.

Denne forsommeren har flere kunstnere med Vebjørn Sand i spissen, krevd at også de får offentlig utsmykningsoppdrag og midler fra den offentlige kunstpotten.

Blant annet sa Sand i NRK Ukeslutt i april at det er en skam at Odd Nerdrum aldri har fått et offentlig utsmykkingsoppdrag, og håpet på en skikkelig kunstdebatt i tiden fremover.

De har hatt møte med Fremskrittspartiet på Stortinget for å fortelle at de mener seg forbigått av kunsthistorikerne, som ifølge dem foretrekker modernistisk kunst.

Odd Nerdrum skaper naturtro malerier inspirert av Rembrandt og barokken, og kaller seg selv kitsch-maler. Han tok tidlig avstand fra modernismen.

Odd Nerdrum i sitt atelier i Stavern

DRØMMEN: Et av maleriene Odd Nerdrum maler på nå. Drømmen om å reise langt bort, sier han.

Foto: Lin Beate Gabrielsen / NRK

Barnslig

– En modernist er som en «full pilot». Det er ikke noe moro å gå om bord på det flyet, sier Nerdrum.

Kitsch-maleren har ikke noe imot modernisme, men han synes den er kronisk barnslig.

– Hvis man holder på med sånt så må man jo bli ganske barnslig. Hvis du leser i et kunstblad, så må du innrømme at det ser ut som at det er barn som har vært på ferde?, undrer Nerdrum.

Samtidig mener han at det er greit å være barnslig, men ikke at det «terroriserer» markedet.

– Det må ikke være slik at de terroriserer markedet, så en ikke greier seg hvis man er klassisk figurativ maler, sier Nerdrum.

Løsningen

Nerdrum mener løsningen er å innføre to likestilte retninger i utdannelsen av kunsthistorien.

– Den eneste måten en kan bli ferdig med dette på er å lage to linjer på kunsthistorie, og selvfølgelig også få inn det klassiske figurative, også i forhold til oppgaver med å lage offentlige oppdrag, sier han.

Professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo, Øyvind Storm Bjerke, mener det er meningsløst tenkt av Nerdrum og at det viser at han ikke er orientert om hva som har skjedd i kunsthistorieutdannelsen de siste 30 til 40 årene.

– I dag er jo dette et svært oppdelt studium, med en rekke spesialiteter. Så hva som ligger i å todele er nesten meningsløst tenkt, sier Øyvind Storm Bjerke.

Han mener kunsthistorikerne er åpne for alle kunstuttrykk og påpeker at Nerdrum selv har vært en dominerende skikkelse i norsk kunstliv i 50 år.

– Den type maleri som Nerdrum arbeider med og som er veldig barokkinspirert har en veldig begrenset interesse blant kunsthistorikere, sier Storm Bjerke.

Øyvind Storm Bjerke

FIGURATIV KUNST: – Det er skrevet flere avhandlinger som er knyttet til Nerdrum og figurativ kunst, sier kunsthistoriker Øyvind Storm Bjerke.

Foto: Universitetet i Oslo

Han peker på en god del andre kunstnere og hva de holder på med av kunstneriske uttrykk og at figurativ kunst har fått betydelig mer oppmerksomhet enn mye annet i norsk kunst.

Mirakel

Kritikken om hvem som får offentlig utsmykkingsoppdrag mener han er en annen skål.

– Det kan jo være grunn til å tro at kunstnere med denne type figurative tilnærming i større grad burde vært benyttet i forhold til offentlig tilgjengelig kunst og offentlige oppdrag, sier Storm Bjerke.

Han legger til at disse oppdragene ofte konkurransebasert.

– I hvilken grad de har deltatt i disse konkurransene. Det vet jeg ikke, forteller Storm Bjerke.

Nerdrum tror at hans type kunst vil skape begeistring blant folk.

– Da tror at det ville skjedd et mirakel. Folk kommer til å bli så begeistret og synes det er så moro. Det blir litt som franske salonger hvor alle var helt panegyriske på samme måte som man er i dag over fotball og Hollywood-filmer og sånn, avslutter Odd Nerdrum.

Øde Nerdrum har sammen med sin bror Bork laget dokumentarfilm om sin far

SØNNEN: Bork Nerdrum har sammen med sin bror Øde, laget en dokumentar om sin far og hans kunst.

Foto: Lin Beate Gabrielsen / NRK

Les også: 15-åring henter inspirasjon fra Rembrandt og Nerdrum

Les også: Hemmeleg Nerdrumsamling blir vist fram for fyrste gong

Les også: Hemmeleg Nerdrumsamling blir vist fram for fyrste gong

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images