Hopp til innhold

Ingen hverdagskost i norsk film

«Upperdog» er både vesentlig og underholdende. Den er konsentrert og drivende, og den er gjennomarbeidet i de fleste detaljer.

Hermann Sabado og Agnieszka Grochowska i rollene som Axel og Maria i en scene fra «Upperdog».
Foto: Foto/Copyright: Sandrew Metronome/Friland Film

6 stjerner

«Upperdog» – det er en god tittel. Den refererer til en ung og velkledd, vellykket og velstående mann som behandler andre som underdogs. Han er vokst opp på Oslo Vest, og tidlig i filmen lusker han tilbake til mor og far for å få en slags asyl fra virkeligheten. Axel er snørrhoven kjønnsfasist, og nå føler han seg sveket.

Det er et av mange kryssende og overlappende temaer i Sara Johnsens film. Mozart er et annet. Mozart setter ulike stemninger til sosiale skiller og bevegelser.

Agnieszka Grochowska og Bang Chau som henholdsvis Maria og Yanne

Agnieszka Grochowska og Bang Chau som henholdsvis Maria og Yanne.

Foto: Foto/Copyright: Sandrew Metronome/Friland Film

Adoptert

Han kom fra Vietnam til Norge som liten gutt sammen med en litt eldre halvsøster, men de to forlot flyplassen med hver sin adoptivmor. Siden har de ikke sett hverandre. Han husker ikke en storesøster. Hun derimot husker en lillebror, og hun har et fotografi som ble tatt av de to sammen på Fornebu med mødrene.

Filmen kobler dem. Prosessen frem til gjenforingen går gjennom andre vesentlige og virkelige problemstillinger. Halvsøsteren Yanne jobber på asiatisk kafé og deler leilighet i bakgården med den polske vaskejenta Maria, som blant flere steder jobber hos Axels foreldre i det store huset med den store hagen i den fornemme villaveien. Hun er vakker i sjel og skinn.

Så er det Per som er hjemvendt Afghanistan-soldat med traumatiske minner. Han skjøt en sivil bilist og ble fotografert av VGs kvinnelistige krigsreporter mens han siktet mot barna som satt i baksetet.

Mads Sjøgård Pettersen i rollen som soldaten Per «Upperdog»

Mads Sjøgård Pettersen spiller soldaten Per.

Foto: Foto/Copyright: Sandrew Metronome/Friland Film

Stinn av stoff

Filmen er stinn av vektig stoff, men den er lett å oppleve. Den er ung og moden. Den fanger vår tid og reflekterer tilstander noen tiår bakover. Den er en grenseløs Oslo-film.

«Upperdog» er vesentlig. Den forteller effektivt. Dramaturgien blir trolig lærestoff for fremtidige filmstudenter. Og musikkbruken. Og det dynamiske kameraarbeidet. Hele designen er bemerkelsesverdig. Skuespillerne har fått klar instruksjon og tatt den.

Det går tiår mellom hver gang vi ser en så gjennomarbeidet film i Norge.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska