Mens TVNorge-kanalene (SBS) har 13 prosent av seerandelene, har TV3 og Viasat 4 (MTG) 7 prosent.
– Vi er dobbelt så store som TV3. Det har aldri skjedd før, sa Svein Tore Bergestuen, kommunikasjons-
direktør i TVNorge, da kanalen presenterte sine vårnyheter.
Mens alle andre TV-kanaler hadde en nedgang i seerandelene i første halvdel av 2012, vokste SBS. De var den eneste aktøren som fikk flere seere.
TV3 stuper
Selv om TVNorge-kanalene tar seere fra alle, er det særlig to kanaler som taper terreng.
– Det er TV2 og TV3 som er de største taperne. Nå kom TV2 sterkt tilbake i høst med Farmen, men i løpet av de to siste årene har kanalene mistet mange seere til TVNorge, sier Jarle Thalberg, mediedirektør i mediabyrået Carat.
TV3 taper mest, de hadde en nedgang i seerandeler på 19 prosent, ifølge tall fra TNS gallup.
TV2 og NRK holder seg forholdsvis stabile, med en nedgang på henholdsvis to og én prosent.
– Vi er åpenbart ikke fornøyde med å tape markedsandeler, men vi har gode planer for neste år og stor tro på at vi skal kapre andeler i 2013, skriver Åse Bendiksen, programdirektør i TV3/Viasat 4, i en epost til NRK.no.
Mer Paradise Hotel
Programdirektøren i TV3 sier konkurransen tøffere enn noen gang.
– I TV3 og Viasat 4 jobber vi kontinuerlig med å møte denne konkurransen, blant annet ved å velge riktige formater og sørge for at kvaliteten er høy på de produksjonene vi viser.
I 2013 planlegger kanalen det de mener er «en fin blanding av tidligere seersuksesser og nye spennende formater»:
– «Paradise Hotel» er et eksempel på en suksess som kommer tilbake neste år, og en norsk versjon av BBC-formatet «The Great British Bake Off» er et eksempel på en nyskapning vi gleder oss til å vise seerne våre i 2013. Samtidig skal vi tilby seerne et godt og bredt utvalg av filmer og amerikanske toppserier, sier Bendiksen.
Høyeste omsetning noensinne
Mens TV3 dyrker reality- og konkurransesjangeren, har mantraet til TVNorge-kanalene vært humor og norsk innhold.
Så langt har strategien lykkes. I fjor hadde SBS Media sin høyeste totalomsetning noensinne på én milliard kroner. Det er en økning på 35, 7 prosent fra 2010.
Målet om å bli Norges morsomste kanal har de siste årene fanget interessen til landets mest kjente komikere. Blant annet Ylvis-brødrene, Thomas Giertsen, Espen Eckbo og nå sist: Anne. Kat Hærland, Bård Tufte Johansen og Harald Eia.
– Jeg hadde ikke gått over til TVNorge for ti år siden, det hadde ingen gjort. Men når de har valgt å snu skuta, så er det veldig gøy å være med, sier Anne Kat. Hærland.
Til våren skal hun gi TV-seerne sitt blikk på det hun kaller «konsensussamfunnet Norge», hvor «det er gått inflasjon i å føle seg krenket».
Anne-Kat. var ikke vond å be da TVNorge ville ha henne ombord.
– Det er veldig naturlig å gå til en kanal som prioriterer og satser på på det fagfeltet jeg driver med. Humor blir ofte nedprioritert, men TVNorge satser veldig på norsk humor og derfor er det også morsomt å være her.
Blir bredere
Til våren 2013 skal også profiler som Kristopher Schau, Petter Schjerven, Thomas Giertsen, Charlotte Thorstvedt, Tomas «Fingern» Gullestad og og Ylvis-brødrene på skjermen for TVNorge, MAX, FEM og VOX.
Mediedirektøren i Carat, Jarle Thalberg, tror vårprogrammet kan gjøre kanalene enda større.
– SBS-systemet vokser. De er flinke med hovedkanalen og har sikret seg en god programlederstab til våren. Kanalene har en del sikre kort, men de har også noe nytt, sier Thalberg.
Programmer innenfor sjangeren infotainment og gameshow er to eksempler på at TVNorge går bredere enn det de har gjort tidligere.
– Det er konsepter som tidligere har vært TV2 og NRKs domener. Nå virker det som at TVNorge går bredere enn de har gjort tidligere.