Hopp til innhold

Tidenes mest taleføre nordmann?

Georg Johannesen er kanskje en av Norges mest taleføre nordmenn gjennom tidene. Hans essaysamling "Om den norske tenkemåten" ble likevel aldri noen bestselger. Da den ble kåret til Norges viktigste sakprosabok, var det derfor en del protester.

Portrett av Georg Johannesen, 1999.

Georg Johannesen er godt kjent for sine mange velformulerte sitater. Boken hans er en kritikk til den typisk norske tenkemåten.

Foto: Johansen, Erik / SCANPIX

Hør klassikeren: "Den norske tenkemåten" av Georg Johannesen

Dagbladet kåret i 2008 boken til Norges viktigste sakprosabok , for etterkrigstiden, men forfatterkollega Kjartan Fløgstad har kalt boken for den minst viktige.

"Om den norske tenkemåten",er en samling av Georg Johannesens tekster, og kom ut i 1975. Boken består av essays fra tilbake til 1954.

- Han hadde evnen til såkalte "one-liners", og var nærmest tabloid i sine formuleringer. Han ga dessuten uhemmet av seg selv på sin sosialt naive måte, sier Kjartan Fløgstad.

Helt siden 1950-tallet og frem til hans død julaften 2005, har Johannesen vært både en markant lyriker, retoriker og essay-guru.

Utsagn som dette har skrevet ham inn i norsk litteratur- og debatthistorie:

- Jeg har en gang skrevet det at jeg vil ikke forby Verdens Gang, men jeg synes den avisen bør komme ut med 1200 års mellomrom, at den bør komme ut veldig sjelden.

Sitat av Georg Johannesen om VG

Essay-guru

Georg Johannesen

Georg Johannesens bok kritiserer den typisk norske tenkemåten.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

- Egentlig er ikke dette en essaysamling, men en samling av ytringer og opprop av mange slag, som til sammen beskriver det som Johannesen kaller for "den norske tenkemåten", sier Kjartan Fløgstad.

Litteratursosiolog Hege Langballe Andersen hevder at Johannesen selv ikke ville definere boken som en essaysamling. Johannesen var opptatt av motstand og kritikk, men den essayistiske vrien med åpen undring mangler, syns hun.

- Han var den første som presenterte en helhetlig essayteori i Norge, derfor ble han viktig når det gjelder hva essayistikk faktisk er, sier Langballe Andersen.

Hun mener at ingen av tekstene er rene essay, men har essayistiske trekk.

- Dette kan man se mye av i tekstene hans, sier Hege Langballe Andersen.

Preget en generasjon forfattere

Kjartan Fløgstad

Forfatter Kjartan Fløgstad mener Johannesen har preget hans generasjon forfattere.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Forfatter Kjartan Fløgstad mener at selv om Johannesen er en stor essayist, er det intervjuet - den henvendte form - som er hans beste format.

- Paradokset er hans store styrke, som når han sier at "VG er Norges største avis, slik som Hamsun er Norges største forfatter". Eller at "Bergens Tidende har tatt et langt skritt til venstre og blitt en normal høyre-avis".

- Da jeg vokste opp var han en sentral samfunnsdebattant og lyriker. Jeg traff ham på 70-tallet, og siden da har vi vært venner. Han har preget min generasjon av forfattere, sier Fløgstad.

Hva er norsk tenkemåte?

Den norske måten å tenke på, er slett ikke mye å skryte av, skal vi tro forfatter Georg Johannesen. Selv om mye av innholdet er skrevet i tidligere tider, og samlingen består i et utvalg sammenraskede tekster, beskriver den godt det Johannesen kaller den norske tenkemåten, mener Fløgstad.

- Boken er en gjennomgående kritikk av den norske tenkemåten. Dette er en katalog av tapte saker, og ting som ikke er aktuelle lenger. Men jeg tror den norske tenkemåten gjelder fortsatt, sier Fløgstad, og nevner utdelingen av Nobels Fredspris i 2009, som en typisk norsk måte å tenke på, sier Fløgstad.

Selv om ikke alle temaene er like dagsaktuelle, har boken stor verdi, mener litteratursosiolog Hege Langballe Andersen.

- Man kan bli klokere av å lese boken hans, på grunn av måten han skriver på - og ikke nødvendigvis temaene, som for eksempel Vietnamkrigen, sier hun.

Georg Johannesen på Forsøksgymnaset

Forfatter Georg Johannesen leser dikt høyt i klasserommet på Forsøksgymnaset i Oslo høsten 1967.

Foto: Aktuell/Aaserud / Scanpix

I konflikt med samfunnet

”Om den norske tenkemåten” er vanskelig å definere sjangermessig. Men tekstene har til felles en kraftig opposisjon til det såkalt sosialdemokratiske Norge i etterkrigstiden.

At en mann er Høyremann, er ofte et langt skritt til venstre for det at han vil kalle seg upolitisk.

Sitat av Georg Johannesen

Norge har for eksempel ikke apartheid, vi har bare innvandringsstopp. Fordi at vi har laget en ideologi som er slik at hver pakistaner må ha 15 sosionomer i full professorgasje for i det hele tatt å nærme seg dette landet.

Sitat av Georg Johannesen om innvandring

Georg Johannesen vokste opp mens nazistene regjerte landet, og ble senere fengslet som militærnekter under Gerhardsens tid. Johannesen valgte selv posisjon så langt til venstre at konflikt med samfunnet for øvrig var hans plikt.

Kassandra ville ikke være på scenen, hun ville være død. Jeg har også skrevet et eller annet sted at den som skal skrive godt, må late som han er død.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

Hvem leser ham nå?

Georg Johannesen

Georg Johannesens måte å se ting på, gjør også inntrykk på dagens unge.

Foto: Sverre A. Børretzen / Scanpix

Hva kan paradoksene som Johannesen satte opp for flere tiår siden ha å si for leserne i 2010? For tre måneder siden begynte 25 år gamle Rolf Magne Andersen å lese boken på sengen.

- Jeg fant ut at jeg klarer å lese to sitater, så blir jeg liggende å tenke på disse til jeg sovner, sier Andersen.

Men etter hvert gjorde boken et sterkt inntrykk.

- Uten å ha vært spesielt politisk engasjert tidligere, er jeg blitt det nå. Han er egentlig en av de beste pedagogene jeg har møtt, sier han.

- I dag når jeg leser nyhetsaker og kronikker, tenker jeg: Hva ville Georg Johannesen sagt? Han er verken politisk korrekt eller ukorrekt, men sier av vi må tørre å si noe om det som skjer rundt oss, sier Rolf Magne Andersen.

Flere sitater

Makten vil alltid si at den er saklig.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

Sekstiåtter-begrepet i Norge er en klisjè. Fremholdt av folk som verken kan snakke eller tenke.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

Oslo er et imperium med en koloni som heter Norge.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

I Bergen hadde man folkefest da trikken ble nedlagt. I Bergen feirer man sosiale tilbakeskritt, slike mennesker vil ikke jeg ha noe med å gjøre.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

Bøkene mine består for det meste av sitater, men norske kritikere er så uvitende at de ikke oppdager det.

Fra boken "Georg Johannesen: Sitater - Fra 50 års muntlig praksis

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska