Hopp til innhold

Maleren Georg Johannesen

Den fargerike dikteren, filosofen, retorikeren og samfunnsdebattanten hadde alltid mye på hjertet. Dessuten malte han bilder som er verd sin plass i kunsthistorien.

 

Maleri av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Da Georg Johannesen (1931) døde i 2005, var det få som visste at han også var en habil og flittig maler. Riktignok hadde han hatt et bilde på Høstutstillingen en gang. Men maleriene hans tilhørte familien, og det var først på sommerens utstilling i Risør Kunstforening en samling av hans arbeider ble vist i lyse omgivelser for et større publikum.

Sikker kolorist

En sprudlende fargeglede er det første vi merker oss. Bildene viser også klart at Georg Johannesen behersket fargenes virkninger og samspill.

Flateperspektiv

Det myldrer ofte i bildene. De kan være proppfulle av personer og fortellinger. Og det hele foregår i flaten. Perspektiv og størrelses-forhold er mer lik det man hadde i folkekunsten og middelalderen enn de "riktige" rom og størrelsesforhold renessansen innførte.

Inspirasjonskilder

I "myldrebildene" kan Georg Johannesen ha vært inspirert av både Bosch  og Breugel.  Det gjelder både de gamle mestres yrende folkeliv og mangfold i fortellinger. Men også det disse malerne representerte i innholdet.

Selvportrettet "Måltid" av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

 

 

Moralske refleksjoner

De syv dødssynder er temaer som opptok både Bosch og Johannesen. Ars Moriendi (Kunsten å dø) heter et av Georg Johannesens litterære verk. Dette var retoriske genre som interesserte ham. Refleksjoner rundt religionen og motiver fra Bibelen dukker stadig opp.Alltid med en personlig vri. Som i selvportrettet "Måltid" (til høyre) der Nattverden er avtegnet på pannen med kjønnskvotering! Altså likt antall kvinner og menn i disippelrekken!

Tidsbevissthet

Som samfunnsdebattant var Johannesen svært bevisst sin tid. Han skriver om å "pille istykker meningen og forstyrre syntaksen". Det gjør han også i bildene. Han kan ta utgangspunkt i noe og lar idéene utvikle seg underveis. Og på samme måte som overdrivelsen er et middel i retorikken, bruker han også den i bildene.

En egen stemme

Malt dørblad

Dør med Adam og Eva motiv.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Georg Johannesen har både koloristisk og komposisjonsmessig ingen direkte paralleller i norsk kunsthistorie, mener Kunstreisens professor. Han har sin egen stemme og "snakker" i bildene med den samme retoriske energi som i diktningen. De siste årene male han nesten mer enn han skrev. Kanskje følte han i denne fasen at han fikk sagt mer på denne måten? Bildene er til ettertanke og burde få sin plass i historien.

Malte på alt

Georg Johannesens malerglede tok ingen ende, ser det ut som. Han malte stoler, skap, bokhyller og kister. Av og til (se selvportrett i billedgalleriet) måtte han også ta rammen til hjelp.

Musikken i programmet

er hentet fra valsesatsen i Kenneth Sivertsens strykekvartett "Steingarden" og spilles av Hansakvartetten.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober