Maleren Georg Johannesen

Den fargerike dikteren, filosofen, retorikeren og samfunnsdebattanten hadde alltid mye på hjertet. Dessuten malte han bilder som er verd sin plass i kunsthistorien.

 

Maleri av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Da Georg Johannesen (1931) døde i 2005, var det få som visste at han også var en habil og flittig maler. Riktignok hadde han hatt et bilde på Høstutstillingen en gang. Men maleriene hans tilhørte familien, og det var først på sommerens utstilling i Risør Kunstforening en samling av hans arbeider ble vist i lyse omgivelser for et større publikum.

Sikker kolorist

En sprudlende fargeglede er det første vi merker oss. Bildene viser også klart at Georg Johannesen behersket fargenes virkninger og samspill.

Flateperspektiv

Det myldrer ofte i bildene. De kan være proppfulle av personer og fortellinger. Og det hele foregår i flaten. Perspektiv og størrelses-forhold er mer lik det man hadde i folkekunsten og middelalderen enn de "riktige" rom og størrelsesforhold renessansen innførte.

Inspirasjonskilder

I "myldrebildene" kan Georg Johannesen ha vært inspirert av både Bosch  og Breugel.  Det gjelder både de gamle mestres yrende folkeliv og mangfold i fortellinger. Men også det disse malerne representerte i innholdet.

Selvportrettet "Måltid" av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

 

 

Moralske refleksjoner

De syv dødssynder er temaer som opptok både Bosch og Johannesen. Ars Moriendi (Kunsten å dø) heter et av Georg Johannesens litterære verk. Dette var retoriske genre som interesserte ham. Refleksjoner rundt religionen og motiver fra Bibelen dukker stadig opp.Alltid med en personlig vri. Som i selvportrettet "Måltid" (til høyre) der Nattverden er avtegnet på pannen med kjønnskvotering! Altså likt antall kvinner og menn i disippelrekken!

Tidsbevissthet

Som samfunnsdebattant var Johannesen svært bevisst sin tid. Han skriver om å "pille istykker meningen og forstyrre syntaksen". Det gjør han også i bildene. Han kan ta utgangspunkt i noe og lar idéene utvikle seg underveis. Og på samme måte som overdrivelsen er et middel i retorikken, bruker han også den i bildene.

En egen stemme

Malt dørblad

Dør med Adam og Eva motiv.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Georg Johannesen har både koloristisk og komposisjonsmessig ingen direkte paralleller i norsk kunsthistorie, mener Kunstreisens professor. Han har sin egen stemme og "snakker" i bildene med den samme retoriske energi som i diktningen. De siste årene male han nesten mer enn han skrev. Kanskje følte han i denne fasen at han fikk sagt mer på denne måten? Bildene er til ettertanke og burde få sin plass i historien.

Malte på alt

Georg Johannesens malerglede tok ingen ende, ser det ut som. Han malte stoler, skap, bokhyller og kister. Av og til (se selvportrett i billedgalleriet) måtte han også ta rammen til hjelp.

Musikken i programmet

er hentet fra valsesatsen i Kenneth Sivertsens strykekvartett "Steingarden" og spilles av Hansakvartetten.

Kulturstrøm

  • Slår tilbake etter #MeToo-anklager

    Ett år etter at #MeToo snudde Hollywood på hodet, måtte News Corp i dag møte Geoffrey Rush i retten i Australia. Den australske skuespilleren saksøker mediehuset for ærekrenkelser. – Det har vært de 11 verste månedene i mitt liv, sier skuespilleren Geoffrey Rush.

  • Åpen om narkotikamisbruk

    I podkasten «Mandag hele året» om DumDum Boys er programleder Espen Thoresen åpen om sitt eget dopmisbruk når han intervjuer vokalist Kjartan Kristiansen. – Det ville vært urettferdig hvis Kjartan skulle stått igjen alene som misbruker, sier han til Spillerom på NRK Radio. – Jeg var ikke like langt ute som Kjartan, men jeg var også en misbruker. Dette er en subjektiv dokumentar, da må jeg bli med og ta støyten. I rettferdighetens navn.

    Espen Thoresen
    Foto: Marte Solbakken
  • Sekser til Le bureau sesong 4

    Franske «Le bureau» fortsetter å være en av tidenes beste spionserier. Det mener NRK P3's anmelder Sigurd Vik, som har sett episode 1–3. Serien har høstet mye ros for sin blanding av spenning og troverdighet. Fjerde sesong har première i morgen, 23. oktober, på NRK TV. Den vil bli sendt to episoder om gangen, tett på publiseringen i Frankrike.

    Mathieu Kassovitz som agenten Malotru
    Foto: NRK/TOP THE OLIGARCHS PRODUCTIONS / CANAL+