Hopp til innhold

Maleren Georg Johannesen

Den fargerike dikteren, filosofen, retorikeren og samfunnsdebattanten hadde alltid mye på hjertet. Dessuten malte han bilder som er verd sin plass i kunsthistorien.

 

Maleri av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Da Georg Johannesen (1931) døde i 2005, var det få som visste at han også var en habil og flittig maler. Riktignok hadde han hatt et bilde på Høstutstillingen en gang. Men maleriene hans tilhørte familien, og det var først på sommerens utstilling i Risør Kunstforening en samling av hans arbeider ble vist i lyse omgivelser for et større publikum.

Sikker kolorist

En sprudlende fargeglede er det første vi merker oss. Bildene viser også klart at Georg Johannesen behersket fargenes virkninger og samspill.

Flateperspektiv

Det myldrer ofte i bildene. De kan være proppfulle av personer og fortellinger. Og det hele foregår i flaten. Perspektiv og størrelses-forhold er mer lik det man hadde i folkekunsten og middelalderen enn de "riktige" rom og størrelsesforhold renessansen innførte.

Inspirasjonskilder

I "myldrebildene" kan Georg Johannesen ha vært inspirert av både Bosch  og Breugel.  Det gjelder både de gamle mestres yrende folkeliv og mangfold i fortellinger. Men også det disse malerne representerte i innholdet.

Selvportrettet "Måltid" av Georg Johannesen
Foto: Nina Skurtveit / NRK

 

 

Moralske refleksjoner

De syv dødssynder er temaer som opptok både Bosch og Johannesen. Ars Moriendi (Kunsten å dø) heter et av Georg Johannesens litterære verk. Dette var retoriske genre som interesserte ham. Refleksjoner rundt religionen og motiver fra Bibelen dukker stadig opp.Alltid med en personlig vri. Som i selvportrettet "Måltid" (til høyre) der Nattverden er avtegnet på pannen med kjønnskvotering! Altså likt antall kvinner og menn i disippelrekken!

Tidsbevissthet

Som samfunnsdebattant var Johannesen svært bevisst sin tid. Han skriver om å "pille istykker meningen og forstyrre syntaksen". Det gjør han også i bildene. Han kan ta utgangspunkt i noe og lar idéene utvikle seg underveis. Og på samme måte som overdrivelsen er et middel i retorikken, bruker han også den i bildene.

En egen stemme

Malt dørblad

Dør med Adam og Eva motiv.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Georg Johannesen har både koloristisk og komposisjonsmessig ingen direkte paralleller i norsk kunsthistorie, mener Kunstreisens professor. Han har sin egen stemme og "snakker" i bildene med den samme retoriske energi som i diktningen. De siste årene male han nesten mer enn han skrev. Kanskje følte han i denne fasen at han fikk sagt mer på denne måten? Bildene er til ettertanke og burde få sin plass i historien.

Malte på alt

Georg Johannesens malerglede tok ingen ende, ser det ut som. Han malte stoler, skap, bokhyller og kister. Av og til (se selvportrett i billedgalleriet) måtte han også ta rammen til hjelp.

Musikken i programmet

er hentet fra valsesatsen i Kenneth Sivertsens strykekvartett "Steingarden" og spilles av Hansakvartetten.

Kulturstrøm

  • Artisten Tom Verlaine er død

    Artisten Tom Verlaine døde lørdag etter en kort tid med sykdom. Han ble 73 år gammel, skriver New York Times.

    Verlaine var trolig mest kjent som frontsanger, gitarist og låtskriver i bandet Television og albumet «Marquee Moon». Bandet brøt opp i 1978 før de samlet seg igjen i 1992. Samme år var bandet gjester i NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S.

    Verlaine hadde også en solokarriere.

    Han skrev blant annet sangen "Kingdom Come" på David Bowies ikoniske album Scary Monsters fra 1980.

    Hans egentlig navn er Thomas Miller, men tok artistnavnet Tom Verlaine inspirert av den franske poeten Paul Verlaine, skriver The Guardian.

    ifølge NTB står han på 56. plass på Rolling Stone magasins liste over de 100 beste gitarister gjennom tidene.

    Artist Tom Verlaine og bandet Television var gjester hos NRK i TV-programmet Gundersen & Grønlund A/S i 1992.
Lørdag 28. januar døde Tom Verlaine, 73 år gammel.
    Foto: Fra NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S
  • Vixen Awards: Julie Lorentzen ble årets influencer

    Prisutdelingen Vixen Awards 2022 gikk i kveld av stabelen. Her samlet landets største influensere seg for å hylle hverandre med glitter og glans.

    Stemningen var tidlig satt da programleder Alexandra Joner begynte showet med å vitse om alt fra bransjens mange samlivsbrudd til aktuelle hendelser fra det siste
    året:

    – Jeg ville jo skrive en vits om Atle Antonsen, men den vitsen ble for mørk til å være med her, sa hun til en blanding av latter og sjokkerte ansikter fra salen.

    I salen var også prinsesse Märtha Louise til stede, som fikk være vitne til at datteren Leah Isadora Behn vant prisen for årets beautyinfluencer for andre år på rad. Takketalen rettet hun mellom annet mot å tørre å «legge ut ting» uten å bry seg om hva andre tenker:

    – Og en ting jeg har tenkt veldig mye på i det siste, er sånn bare å – sorry, mamma! – å gi faen i hva noen har å si.

    Kveldens kanskje mest prestisjefulle pris, «Årets Influenser», gikk til Julie Lorentzen. Hun var ikke til stede under utdelingen, men den tydelig rørte kona Camilla Lorentzen mottok prisen på hennes vegner.

    Mot slutten av showet ble det også klart at Juryens Hederspris gikk til Emilie Nereng. Denne prisen deles ikke ut hvert år.

    Her er vinnerne i alle kategoriene:

    * Mote: Jenny Skavlan

    * Beauty: Leah Isadora Behn

    * Helse: Wasim Zahid

    * Sport og trening: Magnus Midtbø

    * Reiseliv: Julie Valsø

    * Underholdning: Johanne Massey

    * Livsstil: Julie Lorentzen

    * Interiør, bolig og uterom: Mads Clemmetsen

    * Mat: August og Martin

    * Bærekraft: Hanne Lene Dahlgren

    * Gullpenn: Frida Marie Grande

    * Sterke mening: Kaveh Rashidi

    * Forbilde: Morten Marius Skau

    * Stjerneskudd: David Mokel

    * Business: Fæbrik

    * Folkets favoritt: Jørgine Massa Vasstrand

    * Årets influencer: Julie Lorentzen

    * Juryens hederspris: Emilie Nereng

    Emilie Nereng vant Juryens Hederspris under Vixen Awards 2022.
    Foto: Lise Åserud / NTB
  • Dataangriperne bak Amedia-hackingen stanset av FBI

    FBI, US Secret Service, Europol, politiet i Tyskland og Nederland har vært i spissen for en skjult operasjon hvor de har infiltrert infrastrukturen til Hive ransomware. Også Oslo politidistrikt og Kripos har deltatt i dette samarbeidet, opplyser politiet i en pressemelding.

    – Oslo politidistrikt har det siste året, i samarbeid med Kripos, etterforsket løsepengeangrep rettet mot ulike virksomheter i Norge. Infrastruktur tilknyttet HIVE er antatt å ha vært benyttet ved flere av disse angrepene, sier Erik T. Hansen, politiadvokat ved avsnitt for finansiell cyberkriminalitet i Oslo politidistrikt.