Tid og erindring

Erindring er menneskets tid.
Tiden er som talen: Ett og ett ord etter hverandre, én og én lyd fortløpende.
Erindringen gjør at vi finner en mening.
Etter hvert vokser erindringen til en stor lagerbygning med mange rom og gjemmer.
Dette lageret er min tid.

St. Augustin: Tid og erindring
Foto: Wikipedia

Fortid og fremtid

I det følgende støtter jeg meg (tungt) til Trond Berg Eriksens lille bok om «Augustin; det urolige hjerte». Men la meg først gjengi et par linjer fra Augustins «Bekjennelser» ellevte bok, kap 14:

  • «Kva er tid? (…) kva kan vi nemna som er meir kvardagsleg og velkjent enn ordet tid? Vi forstår det fullt ut når vi brukar det, vi forstår det også når vi høyrer ein annan seia det. Kva er altså tid? Dersom ingen spør meg om det, veit eg det. Dersom eg ynskjer å gjere det klårt for ein som spør meg, veit eg det ikkje.»
  • (Augustin: Confessiones, Samlaget klassisk, s. 266)

Kjenn deg selv

St. Augustin har den sokratiske devisen «kjenn deg selv» friskt i minne – men han ønsker å gå videre. Han vil ut over Platon og Sokrates. Forbi den greske antikken og inn i sin egen tid. Kristendommen og kirken skal angå alle, og erindringen er nøkkelen til selvforståelse og lykksalighet – som kristen.

Man kan godt forstå Augustins «Confessiones» som et forsøk på å lese mening inn i et enkelt menneskelig. Det gjelder vel begge veier, framholder Berg Eriksen: «Kunne man lære noe om seg selv ved å betrakte andre, kan man også lære noe om andre ved å betrakte seg selv.» Det høres riktig ut.

En viss egenverdi har det nok å skrive ned eller å opptegne sitt eget liv – så langt man makter. «Sjelen kan ikke skjule sitt innhold for seg selv» skriver Berg Eriksen.

Erindring og tid

Erindringen kan som nevnt sammenlignes med et digert lagerhus med mange rom og gjemmer. Tiden fyller dette lageret. Noen ganger strømmer opplevelsene tilbake til bevisstheten enten vi vil eller ikke, andre ganger kan vi hente inntrykk frem med vilje.

All forståelse og erkjennelse bygger på inntrykk og opplevelser som ligger på «lager.» Vi drømmer og helt ukjente inntrykk dukker opp, slik at man må tro at dette «lagerhuset» har flere etasjer, trinn, kjellere og loft. Alt i alt er erindringen det samme som vår subjektive tid.

Hvor bringer dette oss?

Unødvendig å gjenta dette flaue poenget, kanskje, men likevel:
Ingensteds!

Musikken

Interesserte kan høre musikken vi spiller i denne utgaven av Studio Sokrates i vår spilleliste i Spotify.
Vi hører to komposisjoner med trompetsolist Bobby Hackett: 1: I can't get Started fra samarbeidet mellom Hackett og Jackie Gleasons orkester, og 2: Way down yonder in New Orleans. Hackett og Jack Teagarden.

Interesserte kan høre musikken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify

Kulturstrøm

  • All By Myself med KORK

    KORK gjør sitt beste for å holde motet oppe når de ikke kan møtes på spillekontoret.

    Hjemmekontor kan være ensomt, også for KORK, men hvem blir ikke glad av å spille denne udødelige klassikeren alenesammen?
  • Sangeren Bill Withers er død

    Den amerikanske sangeren og komponisten som blant annet sto bak låten «Ain't No Sunshine» er død, 81 år gammel. Withers døde av hjerteproblemer tidligere denne uken.

    Bill Withers
    Foto: Reed Saxon / NTB/Scanpix
  • Mediegiganter sammen mot korona

    BBC Global News, CNN International og Euronews går sammen i kampen mot den globale helsekrisen. De donerer gratis sendetid til informasjon om koronasmitten som til sammen når over 800 millioner mennesker, skriver CNN. Sendetiden gis til større flerspråklige organisasjoner og helsemyndighetersom vil beskytte befolkningen og hjelpe til med å stoppe spredningen av koronaviruset.