Etter å ha ligget ute på strømmetjenester som Apple Music, Deezer, Rhapsody, Spotify og Tidal siden julaften, har millioner av lyttere brukt julen til å høre på The Beatles.
Ifølge den største strømmetjenesten, Spotify, strømmet brukerne deres The Beatles-sanger 70 millioner ganger i løpet av de tre første dagene.
Den mest populære sangen var «Come Together» med rundt 2,3 millioner avspillinger. Dette kan være fordi det er åpningssangen på The Beatles' mest solgte album «Abbey Road».
På listen over de mest spilte sangene finner vi også «Let It Be», «Hey Jude» og «Here Comes the Sun».
Nye lyttere
Strømmetjenesten sier også at 65 prosent av brukerne som hørte på The Beatles var under 34 år gamle. Altså for unge til å ha opplevd at bandet ble oppløst i 1970.
– Vi hjelper å introdusere en ny generasjon av fans for det viktigste bandet i historien, sier Spotify-gründer Daniel Ek.
Den 32 år gamle svensken beskriver det som en personlig triumf å få The Beatles på Spotify.
– Bestemoren min likte jazz og bestefaren min var en operasanger. Den ene tingen i min barndom som alle i min familie kunne være enige om musikalsk, var The Beatles, sier han.
Kritikk
Spotify har fått kritikk av flere artister, blant annet Taylor Swift, for ikke å betale artistene godt nok. Den australske rockegruppen AC/DC var også lenge fraværende fra strømmetjenester, men slapp i sommer alle albumene sine.
Adele er en annen av dagens artister som ikke legger musikken sin ut for strømming , noe som er med på å sikre henne rekordhøyt platesalg.