Hopp til innhold

Strandgutt med gode vibber

Det var kaldt og surt på Frognerbadet søndag kveld, da Brian Wilson gjorde sitt beste for å skape en stemning av sol og sommer. Noe han greide overraskende bra.

Brian Wilsons konsert på Norwegian Wood.

Med godlåter fra 60-tallet var det akkurat som om sola skinte på Norwegian Wood-scena.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Brian Wilsons konsert på Norwegian Wood.

Jeff Foskett var en av ti musikere som Wilson hadde med seg på scena.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Omgitt av ti musikere, tok Brian Wilson tilskuerne med på en nostalgisk tur med sommerlett strandmusikk, slik flere generasjoner kjenner den fra Beach Boys. Her var de gode harmoniene, det intrikate spillet og ikke minst de fengende popmelodiene som har gitt Brian Wilson legendestatus. Og her var sanger som ”Dance, Dance, Dance”, ”I Get Around”, ”Sloop John B.”, ”God Only Knows” og alle de andre som 64-åringen har forgylt pophistorien med.

På vei tilbake

Wilsons helsetilstand har dessverre gjort ham ute av stand til å forvalte sin arv i så altfor mange år. Men de siste årene har han heldigvis frisknet til, og er nå i stand til å fullføre fullverdige konserter på en utmerket måte.

Riktignok har han en skjerm med tekstene til hjelp, og riktignok har han en stand-in på keyboards som kan trå til dersom Wilson selv skulle falle ut på noe tidspunkt. Men søndag kunne støtteplanken Jeff Foskett nøye seg med sin rolle som keyboardist i det vellydende bandet, siden Brian Wilson denne kvelden ikke viste noen tegn til å forsvinne i tåka.

60-tallet i fokus

Materialet var naturlig nok i overveldende grad hentet fra glansdagene i 1960-årene (hva ellers skulle han vel spilt?), og det aller meste satt slik det skulle. Med et lite ekstra pluss i margen til ”Heroes & Villains”, som kom i en utvidet, kompleks og utsøkt versjon. Mens ”Marcella” til gjengjeld viste at Wilson og hans band bør styre unna det mer rocka terrenget, for den ble både sidrumpa og baktung.

At Wilson ikke er en rocker, men en eldre gentleman, viste han også da han gjentatte ganger skulle få publikum til å brøle ut sin entusiasme. For der hans yngre kolleger gjerne skriker ”Louder, motherfuckers”, foretrakk Wilson det langt høfligere ”Let me hear how loud you can yell”.

Men så er det da også ”Good VIbrations” Brian Wilson handler om – og som han skapte nok av til at ekstraavdelingen med blant andre ”Help Me Rhonda”, ”Barbara Ann” og ”Surfin U.S.A.” ble et verdig punktum.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images