Hopp til innhold

Seirer til slutt

Travis har mange fine låter, noe de flyter godt på til å lage en trivelig konsert. Men heller ikke særlig mer.

Travis stagediver på Norwegian Wood.

PUBLIKUM TOK I ET TAK: Travis fikk æren av å avslutte årets Norwegian Wood. Både allsang og stagediving fra scenen var sentrale komponenter i konserten.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Siden gjennombruddet med albumet ”The Man Who” i 1999, har Travis etablert seg som et sikkert kort som alltid har noen godbiter på hånd. Og i Fran Healy har de en frontfigur som vet hvordan han skal sjarmere publikum både i og mellom låtene.

God kontakt

Det gjorde han også på Norwegian Wood søndag kveld, med alt fra lang ”faka” velkomsttale på norsk (for egentlig mimet han vel bare?), kommentarer om farlige publikummere, om bandets innleide svenske pianist Claes og så videre. Og med låter som ”Writing To Reach You” og ”Driftwood” viser de at de mestrer både det litt røffere og de vare balladene, mens klassikeren ”Sing” tar vare på allsangpotensialet hos de 5000 tilskuerne.

Men selv om det fantes mange gode øyeblikk, har bandet en tendens til å bli veldig tamme og intetsigende i de mindre markante låtene. Og de var det så pass mange av søndag kveld at konserten som helhet ble litt vel ujevn, selv om avslutningen med "Why Does It Always Rain On Me" var like formidabel som stemningsfull, der Fran Healy fikk hele folkehavet til å hoppe opp og ned i takt med musikken.

Det ble et flott visuelt og verdig punktum ikke bare for Travis, men også på årets Norwegian Wood.

Kjent i Oslo

PS! At Travis spilte på Norwegian Wood er ellers definitivt på sin plass. For med denne konserten har britene snart spille alle steder som tenkes kan i Oslo. Fra Mono og So What via John Dee og Rockefeller til Oslo Spektrum og nå altså Norwegian Wood”. Det er verdt noen ekstra ”Flowers In The Window”, som de ga en vakker versjon av i ekstraavdelingen.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images