Hopp til innhold

Morsomt og litt beklemmende fra Erlend Loe

Erlend Loe forbindes gjerne med spretten ironi og naivistiske innfallsvinkler til store tema som mannens hjelpeløshet. Med den nye romanen ”Stille dager i Mixing Part” har Loe skrevet Kurt for voksne.

Erlend Loe

Erlend Loe

Foto: Ramsdal, Roald / SCANPIX

Stille dager i Mixing Part

'Stille dager i Mixing Part er utgitt på Cappelen Damm forlag.

Foto: Cappelen Damm

Mange av oss blir i blant vár det fullstendig absurde ved de livene vi lever. Og det har vi nok godt av – både for egen og omgivelsenes del.

Skulle vi ikke være så gode med selvironi og meningsløshetens iboende humor, så har vi folk og forfattere som Erlend Loe til å rettlede oss.

Morsom

Det blir ikke alltid veldig stor litteratur av det, i blant er den ganske liten og går med lette steg gjennom leserens hode, men det er nesten alltid morsomt – i den forstand at vi ler. Også når det egentlig er ganske tragisk det hele – og da er Loe best.


Familieferie

"Stille dager i Mixing Part"er historien om familien Telemann – fem mennesker på ferietur til Garmisch Partenkirchen. Bayern, Tyskland. De tre barna spiller for det meste kulissenes rolle. Aller mest handler det om Bror Telemann og hans forhold til kona Nina - begge tidlig i 40-årene.

Han dramaturg ved Nationaltheateret med en livsambisjon å skrive Det endelige teaterstykket, det som en gang for alle skal vise teaterskapet hvor det skal stå. Det går tregt med stykket.

Hun – Nina – er norsklærer i videregående skole og er riktig glad i Tyskland og det tyske. Han kan styre seg – og vel så det. Samtidig finnes en kvinne til i Bror Telemanns liv; TV-kokken Nigella Lawson. Avstandsforelskelse eller ei – uproblematisk er det ikke.


Ren dialog

Erlend Loes tekst består i stor grad av dialoger, først og fremst mellom de to ektefolkene, ribbet for alle kommentarer. Innimellom bindes det hele sammen med observasjonsrik fortelling, men det er i disse ribbede dialogene at absurditetene bobler opp uten hemninger. Som når Nina begynner å bli riktig trett av Telemanns sarkasmer på tyskernes bekostning:

”De er jo egentlig voldsomt flinke.
Hvem?
Tyskerne.
Ja.
Når man tenker på det.
Mmm.
Alt de har fått til.
Jada.
Musikk og litteratur og maskiner og apparater og slott og det ene med det andre. Til og med teater. Det er nesten ikke måte på.
Nei.
Bare så synd at …
Telemann, vær så snill.
Synes du ikke jeg skal snakke om dette?
Nei.
Synes du jeg skal være stille?
Ja.”

Kurt for voksne

Jeg har lenge vært tilbøyelig til å mene at Erlend Loes bøker om den eiegode, men ikke alltid veloverveide truckføreren Kurt er blant hans aller beste. På mange måter tror jeg det er riktig å si at ”Stille dager i Mixing Part” er Kurt for voksne – en en slags seniorversjon av den glimrende og litt mørke ”Kurt blir grusom”. Med andre ord; fort lest, riktig morsomt, litt beklemmende og med en tilfredsstillende slutt.

Loe besatt av sær kjærlighet

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB