Hopp til innhold

Snømannen-regissør svarer på kritikk om «umenneskelig» innspilling

Tidligere i år avslørte NRK at arbeidsforholdene under innspillingen av premiereklare Snømannen var svært harde. – Jeg hørte ikke noe om det når vi holdt på, sier regissør Tomas Alfredson.

Tomas Alfredson svarer på kritikken.

I januar 2016 kom internasjonale filmstjerner og det anerkjente, britiske produksjonsselskapet Working Title til Norge for å spille inn filmen Snømannen, som er basert på Jo Nesbøs bok med samme navn.

I produksjonen jobbet om lag 400 nordmenn, og Hollywood-studioet Universal har betalt for filmen.

NRK avslørte i februar i år at flere nordmenn som jobbet på filmsettet jobbet i snitt fem timer overtid hver dag, og hadde i snitt arbeidsdager på 12 og 13 timer.

En filmarbeider beskrev innspillingen som «umenneskelig».

Universal, Working Title og Snømannen A/S, som hadde ansvaret for de norske arbeiderne, ville ikke kommentere saken.

Hørte ikke noe

Snømannen har kinopremiere 13. oktober, og i hovedrollene finner vi stjerner som Michael Fassbender og Rebecca Ferguson.

Til NRK sier stjerneregissør Tomas Alfredson at han ikke hørte noe om produksjonsforholdene mens de produserte filmen.

– Det er nok en kombinasjon av at internasjonale filmer har harde arbeidstider, og at det i Norge kanskje ikke er så harde arbeidstider, og at den kombinasjonen ikke var så populær. Jeg vet ikke, sier han.

– Men jeg hørte ikke noe om dette da vi holdt på. Når man skal bruke så mye penger på 50 dager, gjelder det å passe på når maskinen fortsatt snurrer, så det var ikke noe å vente på.

Alfredson forteller at han i sin rolle kan jobbe 20 timer i døgnet.

– Det passer seg ikke å klage når man er regissør, sier han smilende.

Michael Fassbender

HOVEDROLLE: Michael Fassbender spiller rollen som Harry Hole i Snømannen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Viktig del av skildringen

Regissøren sier han synes det var helt riktig å spille inn filmen i de omgivelsene som er skildret i boken.

– I begynnelsen skulle filmen utspille seg i Chicago, og i Detroit, forteller han og sier han synes det var viktig at filmen ble spilt inn i Norge.

Alfredson tror noe av årsaken til at bøkene har lyktes så godt rundt om i verden, er den skandinaviske tonen, og at de er eksotiske.

– Jeg tenkte også at om jeg kan tilføre noe, er det at jeg vet hvordan det er når det er kaldt, når det er grått, og når folk er sure og ikke åpner døren, og hvordan det er å ha snø i skjegget.

– Det er en veldig viktig del av skildringen, at det er en skandinavisk følelse på det.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images