NRK Meny
Normal

Snømannen-regissør svarer på kritikk om «umenneskelig» innspilling

Tidligere i år avslørte NRK at arbeidsforholdene under innspillingen av premiereklare Snømannen var svært harde. – Jeg hørte ikke noe om det når vi holdt på, sier regissør Tomas Alfredson.

Tomas Alfredson svarer på kritikken.

I januar 2016 kom internasjonale filmstjerner og det anerkjente, britiske produksjonsselskapet Working Title til Norge for å spille inn filmen Snømannen, som er basert på Jo Nesbøs bok med samme navn.

I produksjonen jobbet om lag 400 nordmenn, og Hollywood-studioet Universal har betalt for filmen.

NRK avslørte i februar i år at flere nordmenn som jobbet på filmsettet jobbet i snitt fem timer overtid hver dag, og hadde i snitt arbeidsdager på 12 og 13 timer.

En filmarbeider beskrev innspillingen som «umenneskelig».

Universal, Working Title og Snømannen A/S, som hadde ansvaret for de norske arbeiderne, ville ikke kommentere saken.

Hørte ikke noe

Snømannen har kinopremiere 13. oktober, og i hovedrollene finner vi stjerner som Michael Fassbender og Rebecca Ferguson.

Til NRK sier stjerneregissør Tomas Alfredson at han ikke hørte noe om produksjonsforholdene mens de produserte filmen.

– Det er nok en kombinasjon av at internasjonale filmer har harde arbeidstider, og at det i Norge kanskje ikke er så harde arbeidstider, og at den kombinasjonen ikke var så populær. Jeg vet ikke, sier han.

– Men jeg hørte ikke noe om dette da vi holdt på. Når man skal bruke så mye penger på 50 dager, gjelder det å passe på når maskinen fortsatt snurrer, så det var ikke noe å vente på.

Alfredson forteller at han i sin rolle kan jobbe 20 timer i døgnet.

– Det passer seg ikke å klage når man er regissør, sier han smilende.

Michael Fassbender

HOVEDROLLE: Michael Fassbender spiller rollen som Harry Hole i Snømannen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Viktig del av skildringen

Regissøren sier han synes det var helt riktig å spille inn filmen i de omgivelsene som er skildret i boken.

– I begynnelsen skulle filmen utspille seg i Chicago, og i Detroit, forteller han og sier han synes det var viktig at filmen ble spilt inn i Norge.

Alfredson tror noe av årsaken til at bøkene har lyktes så godt rundt om i verden, er den skandinaviske tonen, og at de er eksotiske.

– Jeg tenkte også at om jeg kan tilføre noe, er det at jeg vet hvordan det er når det er kaldt, når det er grått, og når folk er sure og ikke åpner døren, og hvordan det er å ha snø i skjegget.

– Det er en veldig viktig del av skildringen, at det er en skandinavisk følelse på det.