Slik skal JOWST vinne Eurovision

Melodi Grand Prix er ikke bare musikk, det er også mote, mener stylisten som kler opp Norges Eurovision-håp, JOWST.

Masken til JOWST

Stylist og kostymedesigner Justin Sampo har prøvd ut både lær, plastikk og papp i prosessen med å lage denne lysmasken.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Mange som følger med på Grand Prix er like opptatt av selve antrekkene, mener stylist Justin Sampo. Som stylist i NRK, har han hovedansvaret for hvordan årets norske deltakere kles opp – både på scenen og utenfor, for eksempel på rød løper.

– Guttene er veldig motebevisste, sier Sampo om JOWST – som er årets norske bidrag.

Prosessen med å forberede antrekkene artistene skal ha på seg på scenen i Kiev startet rett etter den norske finalen.

– Klærne er veldig viktig. Vi har diskutert, jeg har sendt skisser og tegninger før vi landet på dette sammen. Det er deres ideer og mine blandet sammen, sier stylisten mens han viser fram plaggene.

Justin Sampo

Kostymedesigner og stylist Justin Sampo med antrekkene som JOWST skal ha på seg i Eurovision Song Contest i Kiev.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Vil skille seg ut

De henger klar til å prøves. Det er mye sort. Sorte hetter og sorte masker.

– Sort blazer med sort skjorte, er det så mange andre som har. Dette er mer aktuelt, kult og moderne. Låten er også futuristisk, synes jeg.

På rød løper, skal de ha på seg andre klær.

– Da er passform, bilde og motebildet viktig å tenke på. Man må vise at man følger med. MGP handler ikke bare om sang. Det er en arena for både musikk og mote, mener jeg.

Justin Sampo og Joakim With Steen

Justin Sampo og Joakim With Steen i prøverommet på NRK for å sjekke at alt passer som skal brukes under Eurovision – både på scenen og på rød løper.

Han viser fram en av buksene som han har spesialdesignet til guttene. Sømmen er helt formsydd etter kroppen.

– Målet mitt er at guttene skal se unike og spesielle ut. Jeg håper at flere ser at snittene på klærne er laget spesielt til låten.

Masker og jakker som skal brukes av JOWST i Eurovision.

Masker og jakker som skal brukes av JOWST i Eurovision.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Guttene kommer trallende inn døren til prøverommet vi er i. Sampo går i gang med å kle opp Joakim With Steen som er produsent og har laget låten «Grab The Moment».

– Du kan ha jakken åpen med noe hvitt inni, sier stylisten.

– Det hadde vært fint med noe i den fargen, sier Joakim og peker på et par sko.

– Prøv den en gang til, så ser jeg om vi skal gå ned en størrelse, sier Justin og gir Joakim en ny jakke. En størrelse mindre blir bra, selv om armene blir litt kortere.Det blir samme estetikk og bra siden du ikke lukker den. Du får en veldig fin silhuett, sier Sampo.

Alt må skje live

«Kan jeg ha mygg (mikrofon, journ.anm.) under masken»? spør en av koristene litt småstresset og trer på seg en av maskene. Han får ikke noe svar.

Bukse til JOWST designet av Justin Sampo

Sesialdesignet en bukse som følger kroppens former. Antrekket skal brukes i Eurovision Song Contest 2017. Bukse til JOWST designet av Justin Sampo

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Det er langt fra alt som er helt i boks like før de reiser til Ukraina. Selve låten, for eksempel. Ifølge dagens regler i Eurovision har ikke artistene anledning til å ha med seg ferdig innspilt vokal som lydfil. Det er lov å ha med seg musikk som lydfil, men alt som synges må fremføres direkte på scenen.

Nettopp dette har blitt et stort problem for JOWST. Et par sentrale steder i låten er det nemlig lagt inn samplet vokal. Det er helt vanlig med sampling i elektronisk musikk, men fortsatt ikke tillatt i Eurovision. Det er litt gammeldags synes de. Men de fortviler ikke. Med seg i bagasjen har de med seg to versjoner av låten de skal opptre med for å forsvare Norges ære på scenen.

– Produsentdelen er en viktig del av låten og det er ikke ideelt å skulle gjøre den live. Jeg ville helst ha brukt det ferdig innspilte lydsporet, sier Joakim With Steen.

Skjorten til Aleksander Walmann

Skjorten til Aleksander Walmann har fått nye detaljer i sort.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Er Grand Prix fortsatt litt gammeldags?

– Det har vært litt gammeldags, men de kommer etter. Kanskje vi kan sette en ny trend, at det kommer til å bli flere som oss, tror jeg, sier Joakim.

Begge tror det hadde vært en fordel for dem om låten heller hadde vært med i finalen neste år, dersom reglene hadde blitt modernisert. Nå satser de på å framføre låten i akustisk versjon og har fått med seg to ekstra korister som skal synge det tidligere samplede låtmaterialet live – og så skal lydteknikere legge på et filter for å få den rette sounden.

– Jeg satser på og er veldig sikker på at dette skal gå bra, sier vokalisten Aleksander Walmann.

JOWST og koristene øver før Eurovision

JOWST og koristene på NRK for å øve inn låten «Grab The Moment», som de tar med seg som akustisk versjon til Kiev.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

EDM-litt uvant MGP

En uke etter at JOWST deltok som et ukjent band i den norske finalen, og vant med den originale samplede versjonen, mente Joakim at elektronisk musikk blir godt tatt imot der ute. Norge gjør det generelt svært godt i denne sjangeren for tiden.

– Det er ikke uvant for noen at det er med danselåter i Melodi Grand Prix, det er det jo hvert år – og det er elektronisk også hvert år. Dette er sånn sett ikke en ny type sjanger – men en mer ny type sammensetning av sjangere, i et mer typisk tempo som er i vinden akkurat nå. Så jeg tror det kommer til å bli veldig godt tatt imot – i alle fall fra dem som hører på dagens musikk.

Daft Punk er en helt klar inspirasjon.

– Ikke de gamle det er veldig bra det også. Men det nye Daft Punk – jeg er inspirert både av imaget deres og musikken de produserer.

«Grab The Moment» føk opp på strømmelistene etter den norske finalen, og har nå passert 2 millioner visninger.

Men hva om det går skikkelig dårlig i Kiev, og låten ikke går til finalen engang?

– Jeg tror det er hovedsakelig unge som sitter og stemmer. Det er ofte de som engasjerer seg mest. Så det er fint at noen får kontakt med musikken min.

– Altså, det vil nok gå bra generelt uansett om vi ikke vinner. Det vil sikkert komme masse fint ut av det likevel. Men vi har jo lyst til å gjøre det så bra som mulig, og så bra som mulig er jo førsteplass, sier With Steen.

Stylist Justin Sampo kler opp JOWST

– Jeg elsker når jeg får sy selv, sier Justin Sampo, som har jobbet som stylist i NRK siden 2011. Grand Prix er årets høydepunkt for ham. Her kler opp vokalisten Aleksander Walmann.

Kulturstrøm

  • Aschehoug: 40 millioner underskudd

    Norges tredje største forlagshus gikk med 40 millioner kroner i underskudd i fjor, likevel tok aksjonærene ut 15 millioner kroner i utbytte, skriver Bok365. Finans- og økonomidirektør Åse Tharaldsen sier selskapet jobber for å ha et stabilt utbytte i stedet for å la det variere med resultatene. Hun sier underskuddet i hovedsak skyldes endringer av eierskap og avvikling av virksomheter (NTB).

  • «Endgame» mest innbringende film

    Filmen «Avengers: Endgame» går forbi «Avatar» som verdens mest innbringende kinofilm, skriver Forbes. «Avatar» har tjent inn 2,78 milliarder dollar, og det ventes at «Endgame» straks når dette. En av årsakene er at filmen har blitt populær i Kina.

    Avengers: Endgame
    Foto: AP
  • Tomb Raider-skuespiller knivstukket

    Hong Kong-skuespilleren Simon Yam, kjent blant annet fra Tomb Raider-filmen, ble angrepet og knivstukket på scenen under et pr-arrangement i dag. Angrepet ble utført av en ukjent mann. Yam skal ikke ha blitt påført livstruende skader, ifølge Reuters.

    Simon Yam
    Foto: Vincent Yu / AP