Hopp til innhold

Å se gjennom galskap

Forfatten Lars Amund Vaage karakteriseres oftest som "lavmælt". Det passer også på hans nye roman.

Lars Amund Vaage
Foto: Torunn Nilsen/Oktober

”Mikal hadde slutta å besøkje Sara, bestemor si.” Slik lyder den første, korte setningen i Lars Amund Vaages nye roman. En tung setning. Den unge legen Mikal har fått nok, han fikk det i barndommen, mens barnet Mikal ikke kunne forstå det som skjedde, men tumlet med i runddansen – uten valg. Det hjelper ikke at bestemoren er på hjemmet, at meldinger hjemmefra presiserer at galskapen hennes er borte, har rast fra seg.

Lavmælt galskap


Lars Amund Vaage har skrevet om galskap – sinnslidelser – før, ikke minst i diktsamlingen ”Utanfor institusjonen” fra 2006. Han gjør det igjen her, i ”Skuggen og dronninga”, og han gjør det så godt. Jeg vet ikke hvor ofte uttrykket ”lavmælt” har vært brukt om Vaages prosa og innfallsvinklene hans til diktningen sin, men det er nesten en glede å gjenta det nå: Lavmælt. Det er noe grunnleggende hverdagslig i måten han trekker leseren inn til Mikals barndom, til bygdebyens særegne tempo, stemning og geografi: Fjordarmen, stedet, skogen, fabrikken og skiftarbeidet og et par mil lenger ut, mellom trærne; sinnssykehuset.

Stille

Skuggen og dronninga
Foto: Oktober

Uten denne, ja; lavmælte hverdagsligheten hadde det knapt latt seg gjøre å nærme seg Sara, sønnen Sam, og avvikene deres med en slik pietet, en pietet som samtidig gir rom for det brutale faktum at Saras opptreden i samfunnet – mens tiden går – utvikler seg fra å være påfallende og underlig i blant, til den skrikende paranoia, ideer om høy byrd, et liv på avveie fra det egentlige, et liv som forfølges og baksnakkes av folk; de andre. Sønnen hennes, Sam, Mikals lekekamerat og unge onkel er en enkel sjel og stedets bygdetulling nummer 2, dras inni dette, brytes uvegerlig ned og blir den første som må ta turen de to milene ut fjordarmen. I stor bil, med følge.

Barndomsminner


Mikal er den ene av to yngre menn fra dette stedet som har skaffet seg legeyrket. Den andre er overlege på nettopp sinnssykehuset. Mikal bor i Oslo, men har pusset opp en hytte fra barndommens rike og nærmer seg forsøksvis hjemstedet, bestemorens og onkelens skjebner fra en litt annen vinkel enn den minnene har tvunget på ham.

Samfunn og galskap


Slik blir dette en bok, ikke utelukkende om galskap og lidelse, men også om barnets lojalitet og talent for toleranse. At Vaage også greier å la leseren skimte naboers, kollegers og lokalmiljøets gode vilje, så langt den rekker, ikke ved påstander om at den finnes, men sett tvers gjennom Saras vrangforestillinger, er mesterlig gjort. I det øyeblikket leseren forstår at så vel Sam som Sara ble for mye, at der et sted fikk grensen gå for hva som var tålelig, der ligger noe av det som gjør dette til betydelig litteratur. Med så små ord.

  • Marta Norheims anmeldelse av Vaages forrige roman Tangentane

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka