Hopp til innhold

Sterk Syria-film skal åpne øynene til britene

Hvordan hadde det vært for et barn i London å leve under forhold lik situasjonen i Syria? Redd Barna ønsker å gjøre folk oppmerksomme på den pågående krisen.

– Vi håper videoen vil slå an hos publikum, særlig blant dem som ikke vet noe om situasjonen i Syria. Vi vil de skal forstå hvordan de uskyldige syriske barna har det, sier Jack Lundie, presseansvarlig hos britiske Redd Barna, til The Independent.

Videoen forestiller et London som er rammet av en krise lik situasjonen i dagens Syria.

Den viser en vanlig dag i livet til en britisk jente. I starten av videoen virker ting idyllisk, men etterhvert regner bombene over London.

Budskapet i slutten lyder: «Selv om det ikke skjer her, betyr ikke det at det ikke skjer.»

LES OGSÅ:

Fått inn 8,7 millioner i Norge

Monica Sydgård

– Vi håper filmen gjør det lettere for folk å engasjere seg i syriske barns situasjon, sier Redd Barnas Monica Sydgård.

Foto: Inge Lie / Redd Barna

Redd Barna i Norge forteller at videoen ble laget for en tid tilbake, men at den lanseres i flere land i dag i forbindelse med at det er tre år siden krigen i Syria startet.

– Filmen ønsker å fortelle hvordan barn opplever krig, uavhengig av hvor de kommer fra eller hvor de bor, sier kommunikasjonssjef Monica Sydgård.

– Det kan være vanskelig å identifisere seg med hendelser som skjer langt borte, derfor har vi flyttet handlingen til mer gjenkjennelige omgivelser, legger hun til.

Hun sier norsk Redd Barna har fått inn 8,7 millioner kroner siden starten av 2013 til arbeidet for syriske barn.

– Vi håper filmen gjør det lettere for folk å engasjere seg i syriske barns situasjon, og at de ønsker å støtte arbeidet Redd Barna gjør for barn, inne i Syria og i nabolandene. Selv om dette ikke skjer hos oss, så skjer det akkurat nå i Syria, sier kommunikasjonssjefen.

SOS-barnebyer med liknende video

Bistandsorganisasjonen SOS-barnebyer lyktes tidligere i vinter med å øke nordmenns giverglede til Syria gjennom en liknende kampanje.

På ett døgn førte videoen som viser en tynnkledd og hutrende gutt på et busstopp i Oslo til at nordmenn ga 1,5 millioner kroner til Syria.

Videoen har i dag, etter å ha ligget ute i drøyt to uker, over 13 millioner visninger på Youtube.

Se SOS-barnebyers video:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters