NRK Meny
Normal

Sterk Syria-film skal åpne øynene til britene

Hvordan hadde det vært for et barn i London å leve under forhold lik situasjonen i Syria? Redd Barna ønsker å gjøre folk oppmerksomme på den pågående krisen.

– Vi håper videoen vil slå an hos publikum, særlig blant dem som ikke vet noe om situasjonen i Syria. Vi vil de skal forstå hvordan de uskyldige syriske barna har det, sier Jack Lundie, presseansvarlig hos britiske Redd Barna, til The Independent.

Videoen forestiller et London som er rammet av en krise lik situasjonen i dagens Syria.

Den viser en vanlig dag i livet til en britisk jente. I starten av videoen virker ting idyllisk, men etterhvert regner bombene over London.

Budskapet i slutten lyder: «Selv om det ikke skjer her, betyr ikke det at det ikke skjer.»

LES OGSÅ:

Fått inn 8,7 millioner i Norge

Monica Sydgård

– Vi håper filmen gjør det lettere for folk å engasjere seg i syriske barns situasjon, sier Redd Barnas Monica Sydgård.

Foto: Inge Lie / Redd Barna

Redd Barna i Norge forteller at videoen ble laget for en tid tilbake, men at den lanseres i flere land i dag i forbindelse med at det er tre år siden krigen i Syria startet.

– Filmen ønsker å fortelle hvordan barn opplever krig, uavhengig av hvor de kommer fra eller hvor de bor, sier kommunikasjonssjef Monica Sydgård.

– Det kan være vanskelig å identifisere seg med hendelser som skjer langt borte, derfor har vi flyttet handlingen til mer gjenkjennelige omgivelser, legger hun til.

Hun sier norsk Redd Barna har fått inn 8,7 millioner kroner siden starten av 2013 til arbeidet for syriske barn.

– Vi håper filmen gjør det lettere for folk å engasjere seg i syriske barns situasjon, og at de ønsker å støtte arbeidet Redd Barna gjør for barn, inne i Syria og i nabolandene. Selv om dette ikke skjer hos oss, så skjer det akkurat nå i Syria, sier kommunikasjonssjefen.

SOS-barnebyer med liknende video

Bistandsorganisasjonen SOS-barnebyer lyktes tidligere i vinter med å øke nordmenns giverglede til Syria gjennom en liknende kampanje.

På ett døgn førte videoen som viser en tynnkledd og hutrende gutt på et busstopp i Oslo til at nordmenn ga 1,5 millioner kroner til Syria.

Videoen har i dag, etter å ha ligget ute i drøyt to uker, over 13 millioner visninger på Youtube.

Se SOS-barnebyers video: