"Maud" kommer hjem

Vraket av Roald Amundsens skute "Maud" skal hentes tilbake til Norge fra Nordvestpassasjen. Et museum planlegges i Vollen i Asker.

Private investorer vil betale for å hente båten tilbake der den ligger nedsunket på grunt vann i Nordvestpassasjen i Canada.

Video Båten blir bygget

VIDEO: Se 'Maud' og Roald Amundsen i 1917.

Et mislykket prosjekt

Roald Amundsen skulle la seg fryse inn i arktisk is, og drive over nordpolpunktet, men prosjektet mislyktes. Selv om ekspedisjonen førte til verdifulle vitenskaplige målinger ble den sett på som en fiasko.

Amundsen gikk konkurs og båten ble overtatt av kanadiske kreditorer, før den sank i fortøyningene på grunt vann noen år senere.

Der har den ligget i 80 år, men restene av skroget er fremdels delvis intakt. På grunn av det kalde vannet har ikke trevirket råtnet bort. .

Stolte tradisjoner

"Maud" med sine 120 fot ble bygget ble bygget hos båtbygger Chr. Jensen i Vollen i 1917. Det lille tettstedet i Asker har lange tradisjoner for båtbygging.

– "Maud" er et høydepunkt for norsk båtbyggerkunst, mener Jan Wanggaard som er leid inn for å få hentet restene av skuta hjem.

Jan Waanggaard

Jan Wanggaard skal få 'Maud' tilbake til norske farvann.

Foto: Kjetil Saugestad

Regningen skal det lokale eiendomsselskapet Tandberg Eiendom plukke opp.

Daglig leder i Tandberg Eiendom, Espen Tandberg, sier til NRK at drivkreftene bak prosjektet er lokalpatriotisme, kulturhistorie og tanken på litt butikk for Vollen, der de har eierinteresser.

– Det blir dyrt, men dette skal vi få til, sier Espen Tandberg.

Planen er å heve skroget med løfteballonger, dra det over på en nedsenkbar lekter og frakte det hele hjem med slepebåt. Tandberg Eiendom har alt kjøpt inn en egnet lekter som nå skal tilpasses oppdraget.

Video Skipet under vann

VIDEO: Se dykkerbilder av 'Maud' fra Nordvestpassasjen.

Første forsøk strandet

Dette er ikke første gang man forsøker å hente "Maud" hjem til Norge.

I 1990 strandet et forsøk på å hente vraket tilbake til Norge. Mange hadde ulike meninger om hvor båten skulle plasseres og om man skulle forsøke å bygge den opp igjen. Dessuten protesterte krefter i lokalsamfunnet Cambridge Bay, der vraket ligger, fordi de mente båten var et viktig minnesmerke for dem.

Kanadiske myndigheter ga imidlertid eksportlisens, og eierskapet ble overdratt til Asker kommune i 1990.

Dersom ny eksportlisens innvilges er det ingen alvorlige hindrer i veien for at dette lar seg gjennomføre.

- Vi ønsker å finne en løsning som er OK også for lokalsamfunnet der borte, sier Espen Tandberg.

Espen Tandberg

Daglig leder i Tandberg Eiendom, Espen Tandberg, betaler for å hente restene av Maud hjem på en lekter.

Foto: Kjetil Saugestad

Askerpolitikerne jubler

Lokalpolitikerne i Asker ser med begeistring fram til å få hjem skipet som kommunen har eid i over 20 år.

– Dette private initiativet var høyst overraskende, men vi politikerne er svært positive til planene, sier Askerordfører Lene Conradi fra Høyre.

Hun håper at "Maud" kan komme hjem og bli en stolthet for nasjonsen, Asker og Vollen.

– Det er en sjelden sjanse for Asker når private krefter vil bekoste et såpass risikabelt prosjekt, mener Lene Conradi.

Norsk Maritimt Museum synes planene er spennende og lover å bidra med sin ekspertise.

Flytende museum

Om "Maud" kommer til Vollen og Asker er planen å stille ut båten i den tilstanden den nå er. Tandberg Eiendom ønsker å plassere båten i et bygg som kan flyte ute i vannet i bukta der båten ble sjøsatt i 1917.

Arkitektkontorene Snøhetta og Jarmund/Viksnæs jobber alt med konkurrende utkast til et slikt Maudmuseum.

NRK Radiodokumentaren håper å kunne dokumentere prosessen med å bringe polarskuta tilbake til Norge.

Skipet "Maud"

'Maud' ligger på grunn utenfor Cambridge Bay i Nordvestpassasjen

Foto: Ansgar Walk

Kulturstrøm

  • Gir forstand på Kjærstad

    Jan Kjærstads bøker krever mye av leserne sine. I sin bok «Kjærstad. Referencer i et forfatterskab» gir den danske forskeren Rikke Andersen Kraglund oss større innsikt i forfatterskapet. Det mener NRKs kritiker Marta Norheim.

  • Ny kontrovers for «Bird Box»

    Canadiere har reagert på at skrekkfilmen «Bird Box» bruker opptak fra togeksplosjonen i Québec i 2013. Et godstog med råolje sporet av og raste inn i småbyen Lac-Mégantic. 47 mennesker døde. Produsenten Netflix nekter imidlertid å fjerne opptakene, melder Canadas rikskringkasting, CBC. Opptakene av tragedien er tatt med mobiltelefon og solgt til et arkivfotoselskap, som har solgt dem videre til Netflix. «Bird Box» har tidligere skapt overskrifter da folk begynte å gjøre ting i blinde, inspirert av filmen, blant annet kjøre bil.

    Sandra Bullock under innspilling av filmen «Bird Box»
    Foto: Saeed Adyani / AP
  • Spilledirektør beklager heterotvang

    I den nyeste utviklingen av dataspillet «Assassin’s Creed Odyssey», tvinger historien to av hovedpersonene, Kassandra og Alexios, til å inngå tradisjonelt ekteskap. Fansen har reagert kraftig, ettersom historien ellers har tillat spillere selv å velge hvilken legning de vil anta i universet. Det melder magasinet Polygon. Spillskaperne har beklaget, og lover at Kassandra og Alexios ikke vil bli nødt til å bli værende i et heterofilt ekteskap videre i handlingen.

    Fra spillet Assassin's Creed Odyssey
    Foto: Ubisoft Quebec/Ubisoft

Flere kulturnyheter