Private investorer vil betale for å hente båten tilbake der den ligger nedsunket på grunt vann i Nordvestpassasjen i Canada.
Et mislykket prosjekt
Roald Amundsen skulle la seg fryse inn i arktisk is, og drive over nordpolpunktet, men prosjektet mislyktes. Selv om ekspedisjonen førte til verdifulle vitenskaplige målinger ble den sett på som en fiasko.
Amundsen gikk konkurs og båten ble overtatt av kanadiske kreditorer, før den sank i fortøyningene på grunt vann noen år senere.
Der har den ligget i 80 år, men restene av skroget er fremdels delvis intakt. På grunn av det kalde vannet har ikke trevirket råtnet bort. .
Stolte tradisjoner
"Maud" med sine 120 fot ble bygget ble bygget hos båtbygger Chr. Jensen i Vollen i 1917. Det lille tettstedet i Asker har lange tradisjoner for båtbygging.
– "Maud" er et høydepunkt for norsk båtbyggerkunst, mener Jan Wanggaard som er leid inn for å få hentet restene av skuta hjem.
Regningen skal det lokale eiendomsselskapet Tandberg Eiendom plukke opp.
Daglig leder i Tandberg Eiendom, Espen Tandberg, sier til NRK at drivkreftene bak prosjektet er lokalpatriotisme, kulturhistorie og tanken på litt butikk for Vollen, der de har eierinteresser.
– Det blir dyrt, men dette skal vi få til, sier Espen Tandberg.
Planen er å heve skroget med løfteballonger, dra det over på en nedsenkbar lekter og frakte det hele hjem med slepebåt. Tandberg Eiendom har alt kjøpt inn en egnet lekter som nå skal tilpasses oppdraget.
Første forsøk strandet
Dette er ikke første gang man forsøker å hente "Maud" hjem til Norge.
I 1990 strandet et forsøk på å hente vraket tilbake til Norge. Mange hadde ulike meninger om hvor båten skulle plasseres og om man skulle forsøke å bygge den opp igjen. Dessuten protesterte krefter i lokalsamfunnet Cambridge Bay, der vraket ligger, fordi de mente båten var et viktig minnesmerke for dem.
Kanadiske myndigheter ga imidlertid eksportlisens, og eierskapet ble overdratt til Asker kommune i 1990.
Dersom ny eksportlisens innvilges er det ingen alvorlige hindrer i veien for at dette lar seg gjennomføre.
- Vi ønsker å finne en løsning som er OK også for lokalsamfunnet der borte, sier Espen Tandberg.
Askerpolitikerne jubler
Lokalpolitikerne i Asker ser med begeistring fram til å få hjem skipet som kommunen har eid i over 20 år.
– Dette private initiativet var høyst overraskende, men vi politikerne er svært positive til planene, sier Askerordfører Lene Conradi fra Høyre.
Hun håper at "Maud" kan komme hjem og bli en stolthet for nasjonsen, Asker og Vollen.
– Det er en sjelden sjanse for Asker når private krefter vil bekoste et såpass risikabelt prosjekt, mener Lene Conradi.
Norsk Maritimt Museum synes planene er spennende og lover å bidra med sin ekspertise.
Flytende museum
Om "Maud" kommer til Vollen og Asker er planen å stille ut båten i den tilstanden den nå er. Tandberg Eiendom ønsker å plassere båten i et bygg som kan flyte ute i vannet i bukta der båten ble sjøsatt i 1917.
Arkitektkontorene Snøhetta og Jarmund/Viksnæs jobber alt med konkurrende utkast til et slikt Maudmuseum.
NRK Radiodokumentaren håper å kunne dokumentere prosessen med å bringe polarskuta tilbake til Norge.