Hopp til innhold

Norsk øl i verdenstoppen

Mikrobryggeriet Nøgne Ø fra Grimstad gikk helt til topps i en av verdens største ølkonkurranser. – En stor anerkjennelse, sier bryggeriets gründer.

Norsk øl er populært

Australia har fått øynene opp for norsk øl som får topplassering i en internasjonal ølkonkurranse.

Foto: Joseloya, Flickr

Nøgne Ø markerte seg tungt på International Beer Awards i Australia og tok med seg pris for både beste mikrobryggeri og beste øl.

Les: Amerikanerne elsker norsk øl

Les: Lokalt øl til topps

Grunnlegger og sjefsbrygger Kjetil Jikiun, er svært godt fornøyd med å gjøre seg bemerket på verdens nest største ølkonkurranse.

– Vi sendte inn seks produkter og av de fikk vi to gull og to sølv, noe som førte til seier for beste øltype. Men jeg er kanskje mest fornøyd med å vinne pris for beste bryggeri. Det er en anerkjennelse for alle som jobber her, så dette setter vi høyt, sier ølgründeren til NRK.no.

Satser på Norge

Øl fra Nøgne Ø eksporteres i dag til 13 land. Selv om prisen vil åpne nye dører for eksport, er det markedet i Norge som først og fremst står i fokus for det lille bryggeriet i Grimstad.

– Importøren i Australia ringte i går og fortalte at pågangen alt er i ferd med å øke, så vi kommer til å sende av gårde så mye vi kan. Men vi er et lite bryggeri der alt brygges for hånd, så det er begrensede muligheter for hvor mye vi kan eksportere i løpet av kort tid.

– Vi skal ikke vokse raskere enn vi klarer å håndtere og det er noe av grunnen til at en ytterligere etablering i Norge er det viktigste for oss akkurat nå.

Hemmeligheten bak suksessen

Norsk øl har ikke tradisjon for å gjøre seg spesielt bemerket i utlandet. Jikiun avslører at det ikke lønner seg å ta snarveier når man skal brygge verdens beste øl.

– Det vi har gjort riktig, tror jeg er at vi bruker gode råvarer, vi er tro mot vårt eget smaksutrykk, vi har en tydelighet med produktene og vi setter ølets integritet i sentrum.

– Vi gjør ikke produskjonen på den enkleste måten, men vi gjør den på måten vi mener er best for ølet, avslutter øleksperten fra Grimstad.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz