Hopp til innhold

Ni av ti tiåringer har egen smarttelefon

Andelen av landets tiåringer med egen smarttelefon har skutt i været de siste tre årene. – Kan være en fordel å starte tidlig, tror forsker.

Intervju med barn om hvorfor det er bra å ha egen mobil

FORDEL Å STARTE TIDLIG?: Det tror en forsker NRK har snakket med. 87 prosent av barn i alderen 10-11 år har mobiltelefon.

TNS Gallup har i undersøkselsen Mediebarn kartlagt hvor mange norske barn som har egen smarttelefon. Ikke overraskende er andelen størst i aldersgruppen 10–11 år, hvor hele 87 prosent av de spurte har egen mobiltelefon.

For kun tre år siden hadde rundt halvparten av barna i denne aldersgruppen egen telefon. Seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Hepsø, er ikke overrasket.

– Dette er en tendens vi har sett over flere år, men det er klart at dette er en veldig stor økning på kort tid. Barn får telefoner tidligere enn før og våre undersøkelser viser at gjennomsnittsalderen nå er på 8 år.

Seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø i Medietilsynet

POSITIV: Thomas Hepsø mener det fins mange fordeler ved å gi barn mobiltelefon tidlig.

Foto: Medietilsynet

Se oversikt nederst i saken

– Mangler digital kompetanse

Jo yngre barna er, jo viktigere er foreldrenes tilstedeværelse, mener Hepsø.

– Vi sier ofte at dagens barn er født inn i den digitale alderen, men de mangler likevel digital kompetanse. Det er derfor viktig at foreldrene engasjerer seg og lærer barna skikk og bruk. Barna får tilgang til veldig mye gjennom telefonen og det er viktig at de føler at de kan varsle foreldrene hvis de opplever noe ubehagelig på nettet.

Elisabeth Staksrud, førsteamanuensis i medier og kommunikasjon ved UiO, har intervjuet flere barn og foreldre om bruk av nye medier. Det blir ofte lettere for foreldrene å kunne følge med på barna hvis de får smarttelefon i ung alder, sier hun.

medieforsker Elisabeth Staksrud i en vinrød sofa

ANBEFALER TIDLIG START: Elisabeth Staksrud sier det er lettere å lære barna skikk og bruk på internett hvis de får telefon tidlig.

Foto: Christian Ingebrethsen/NRK

– De som starter tidlig får med seg foreldrene hele veien og opparbeider seg derfor en mye bredere kompetanse. Det blir lettere å henge med sosialt og de lærer seg hvordan de skal ta vare på seg selv på nettet.

Frykter et digitalt skille

Ifølge elektronikkjeden Elkjøp bruker kundene i gjennomsnitt 3200 kroner per smarttelefon.

Medietilsynet frykter den høye prisen kan føre til at flere barn blir ekskludert sosialt og gå glipp av digital kunnskap som blir stadig viktigere i samfunnet.

– En så stor majoritet i tiårsalderen kan skape press på foreldre som ønsker å vente eller som ikke har råd til dyre telefoner. Det kan oppstå digitale skiller mellom de som får tidlig og de som velger å vente som gjør at de blir hengende litt bak.

Barn med egen smarttelefon

10-11 år

6-9 år

3-5 år

Total

2015

87 prosent

40 prosent

9 prosent

40 prosent

2014

85 prosent

35 prosent

10 prosent

37 prosent

2013

60 prosent

27 prosent

14 prosent

30 prosent

2012

52 prosent

19 prosent

12 prosent

24 prosent

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz