Hopp til innhold

Ni av ti tiåringer har egen smarttelefon

Andelen av landets tiåringer med egen smarttelefon har skutt i været de siste tre årene. – Kan være en fordel å starte tidlig, tror forsker.

Intervju med barn om hvorfor det er bra å ha egen mobil

FORDEL Å STARTE TIDLIG?: Det tror en forsker NRK har snakket med. 87 prosent av barn i alderen 10-11 år har mobiltelefon.

TNS Gallup har i undersøkselsen Mediebarn kartlagt hvor mange norske barn som har egen smarttelefon. Ikke overraskende er andelen størst i aldersgruppen 10–11 år, hvor hele 87 prosent av de spurte har egen mobiltelefon.

For kun tre år siden hadde rundt halvparten av barna i denne aldersgruppen egen telefon. Seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Hepsø, er ikke overrasket.

– Dette er en tendens vi har sett over flere år, men det er klart at dette er en veldig stor økning på kort tid. Barn får telefoner tidligere enn før og våre undersøkelser viser at gjennomsnittsalderen nå er på 8 år.

Seniorrådgiver Thomas Haugan-Hepsø i Medietilsynet

POSITIV: Thomas Hepsø mener det fins mange fordeler ved å gi barn mobiltelefon tidlig.

Foto: Medietilsynet

Se oversikt nederst i saken

– Mangler digital kompetanse

Jo yngre barna er, jo viktigere er foreldrenes tilstedeværelse, mener Hepsø.

– Vi sier ofte at dagens barn er født inn i den digitale alderen, men de mangler likevel digital kompetanse. Det er derfor viktig at foreldrene engasjerer seg og lærer barna skikk og bruk. Barna får tilgang til veldig mye gjennom telefonen og det er viktig at de føler at de kan varsle foreldrene hvis de opplever noe ubehagelig på nettet.

Elisabeth Staksrud, førsteamanuensis i medier og kommunikasjon ved UiO, har intervjuet flere barn og foreldre om bruk av nye medier. Det blir ofte lettere for foreldrene å kunne følge med på barna hvis de får smarttelefon i ung alder, sier hun.

medieforsker Elisabeth Staksrud i en vinrød sofa

ANBEFALER TIDLIG START: Elisabeth Staksrud sier det er lettere å lære barna skikk og bruk på internett hvis de får telefon tidlig.

Foto: Christian Ingebrethsen/NRK

– De som starter tidlig får med seg foreldrene hele veien og opparbeider seg derfor en mye bredere kompetanse. Det blir lettere å henge med sosialt og de lærer seg hvordan de skal ta vare på seg selv på nettet.

Frykter et digitalt skille

Ifølge elektronikkjeden Elkjøp bruker kundene i gjennomsnitt 3200 kroner per smarttelefon.

Medietilsynet frykter den høye prisen kan føre til at flere barn blir ekskludert sosialt og gå glipp av digital kunnskap som blir stadig viktigere i samfunnet.

– En så stor majoritet i tiårsalderen kan skape press på foreldre som ønsker å vente eller som ikke har råd til dyre telefoner. Det kan oppstå digitale skiller mellom de som får tidlig og de som velger å vente som gjør at de blir hengende litt bak.

Barn med egen smarttelefon

10-11 år

6-9 år

3-5 år

Total

2015

87 prosent

40 prosent

9 prosent

40 prosent

2014

85 prosent

35 prosent

10 prosent

37 prosent

2013

60 prosent

27 prosent

14 prosent

30 prosent

2012

52 prosent

19 prosent

12 prosent

24 prosent

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters