Hopp til innhold

Melgaard i heftig nabokrangel

– De er en gjeng med tapere, som bør passe sine egne saker, sier kunstneren om det som kan bli hans nye naboer.

Bjarne Melgaard

Samtidskunstner Bjarne Melgaard vil bygge et eget hus, hvor han både skal jobbe og bo livet ut.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Kunstner Bjarne Melgaard har en plan, og den er det mange som ikke liker.

«A house to die in», også kjent som Dødshuset, skal etter planen bygges på Ekely i Oslo vest, samme sted som Edvard Munch bodde i sin tid.

Tidligere i år ga byantikvaren tommelen opp til Melgaards prosjekt, som består av et underjordisk hus og atelier, som han både skal bo og jobbe i. Utvendig skal veggene etter planen dekkes av svartbrent, forkullet eik, og under huset vil han ha et basseng.

Dødshuset

Slik vil det se ut, Bjarne Melgaards planlagte «dødshus», som skal bygges i samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta og tomteeier Selvaag.

Foto: Thomas Ekstrõm

Problemet er bare at det skal bygges i et område som delvis ble fredet av Riksantikvaren allerede i 1997, på grunn av Edvard Munchs historiske tilknytning til stedet. Og at naboene er illsinte.

Hør Bjarne Melgaards utbrudd i Kulturnytt:

Kulturprogram - nyhetsprogram

– Oppfører seg som et stort barn

En av de totalt nitten personene som har klaget på byggeprosjektet, skulptør Kirsten Kokkin, mener Melgaard oppfører seg som et stort barn, som ikke får det som han vil.

– Skal han sette seg over Ekely-boerne? Skal han fremheve sin egen viktighet i forhold til Munch?

Hun synes det er spennende å få til en kjempestor skulptur av et byggverk.

– Men jeg synes det er fullstendig malplassert akkurat på Ekely, sier hun.

Voksen dame ved siden av byste

Kirsten Kokkin er heller ingen hvem som helst, her stående ved siden av skulpturen hun lagde av Gro Harlem Brundtland.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Hun får støtte fra Per Maning, en av de mest markante kunstfotografene i Norden. Han vil ikke ha et eneste hus der, og mener vi som nasjon har plikt til å ivareta det lille som er igjen av Munchs verden.

– Det skal være fritt, og jeg synes heller det skal settes i stand til å bli et område hvor folk og kunstinteresserte fra hele verden kan komme og se på, også folk fra nærmiljøet. Det er masse barn rundt der, som leker, sier Maning til NRK.

Per Maning

Kunstfotograf Per Maning er blant klagerne.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Selv sier Melgaard at huset ikke er for barn.

– Jeg er ikke interessert i barn, jeg liker ikke barn. Og hvis de skal ha barna sine der, så får de passe på dem, svarer Melgaard.

– Melgaards tid er over

Og mens partene venter på at Riksantikvaren skal bli ferdig med å behandle saken, blir tonen stadig mer tilspisset.

Melgaard mener Maning klager på prosjektet hans kun «for å få oppmerksomhet rundt de grusomme fotoene sine», noe Maning sliter med å ta seriøst.

– Bjarne Melgaard er en bra kunstner, kanskje en av de mest kjente internasjonalt i dag. Men det er mange norske som er det. Og hvis jeg skulle være slem, må jeg få si at hans tid nå er over, sier Per Maning til NRK.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.