Melgaard i heftig nabokrangel

– De er en gjeng med tapere, som bør passe sine egne saker, sier kunstneren om det som kan bli hans nye naboer.

Bjarne Melgaard

Samtidskunstner Bjarne Melgaard vil bygge et eget hus, hvor han både skal jobbe og bo livet ut.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Kunstner Bjarne Melgaard har en plan, og den er det mange som ikke liker.

«A house to die in», også kjent som Dødshuset, skal etter planen bygges på Ekely i Oslo vest, samme sted som Edvard Munch bodde i sin tid.

Tidligere i år ga byantikvaren tommelen opp til Melgaards prosjekt, som består av et underjordisk hus og atelier, som han både skal bo og jobbe i. Utvendig skal veggene etter planen dekkes av svartbrent, forkullet eik, og under huset vil han ha et basseng.

Dødshuset

Slik vil det se ut, Bjarne Melgaards planlagte «dødshus», som skal bygges i samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta og tomteeier Selvaag.

Foto: Thomas Ekstrõm

Problemet er bare at det skal bygges i et område som delvis ble fredet av Riksantikvaren allerede i 1997, på grunn av Edvard Munchs historiske tilknytning til stedet. Og at naboene er illsinte.

Hør Bjarne Melgaards utbrudd i Kulturnytt:

Kulturprogram - nyhetsprogram

– Oppfører seg som et stort barn

En av de totalt nitten personene som har klaget på byggeprosjektet, skulptør Kirsten Kokkin, mener Melgaard oppfører seg som et stort barn, som ikke får det som han vil.

– Skal han sette seg over Ekely-boerne? Skal han fremheve sin egen viktighet i forhold til Munch?

Hun synes det er spennende å få til en kjempestor skulptur av et byggverk.

– Men jeg synes det er fullstendig malplassert akkurat på Ekely, sier hun.

Voksen dame ved siden av byste

Kirsten Kokkin er heller ingen hvem som helst, her stående ved siden av skulpturen hun lagde av Gro Harlem Brundtland.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Hun får støtte fra Per Maning, en av de mest markante kunstfotografene i Norden. Han vil ikke ha et eneste hus der, og mener vi som nasjon har plikt til å ivareta det lille som er igjen av Munchs verden.

– Det skal være fritt, og jeg synes heller det skal settes i stand til å bli et område hvor folk og kunstinteresserte fra hele verden kan komme og se på, også folk fra nærmiljøet. Det er masse barn rundt der, som leker, sier Maning til NRK.

Per Maning

Kunstfotograf Per Maning er blant klagerne.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Selv sier Melgaard at huset ikke er for barn.

– Jeg er ikke interessert i barn, jeg liker ikke barn. Og hvis de skal ha barna sine der, så får de passe på dem, svarer Melgaard.

– Melgaards tid er over

Og mens partene venter på at Riksantikvaren skal bli ferdig med å behandle saken, blir tonen stadig mer tilspisset.

Melgaard mener Maning klager på prosjektet hans kun «for å få oppmerksomhet rundt de grusomme fotoene sine», noe Maning sliter med å ta seriøst.

– Bjarne Melgaard er en bra kunstner, kanskje en av de mest kjente internasjonalt i dag. Men det er mange norske som er det. Og hvis jeg skulle være slem, må jeg få si at hans tid nå er over, sier Per Maning til NRK.

Kulturstrøm

  • Karnevalet i Rio starter fredag

    Flere millioner turister og fastboende er ventet til karnevalet i Brasil. Folkefesten varer seks dager til ende. Én av de store attraksjonene er konkurransen mellom byens sambaskoler i den berømte paraden.

    Sambadansere under fjorårets karneval i Rio.
    Foto: CARL DE SOUZA / AFP
  • Vil ikke hindre riving av Y-blokka

    Fylkesmannen vil ikke hindre riving av Y-blokka. Det er klart etter behandlingen av klagen mot Oslo kommune. Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup sier til NRK at de samtidig har mottatt varsel om det kommende søksmålet mot staten, og har ingen ytterligere kommentarer til saken.

    Y-blokka
    Foto: NRK / NRK
  • Joaquin Phoenix støtter norsk film

    Oscar-vinneren ble så rørt av den norske dokumentarfilmen «Gunda» at han gikk rett inn som medprodusent. Filmen følger en norsk grisemor og hennes grisunger på nært hold, og er regissert av Viktor Kossakovsky. «Gunda» vises søndag under Berlinalens nye konkurranseseksjonen Encounters, og er også med i dokumentarfilm-konkurransen.

    Dokumentarfilmen Gunda regissert av Viktor Kossakovsky
    Foto: Egil Håskjold Larsen/Sant&Usant / NTB