Melgaard i heftig nabokrangel

– De er en gjeng med tapere, som bør passe sine egne saker, sier kunstneren om det som kan bli hans nye naboer.

Bjarne Melgaard

Samtidskunstner Bjarne Melgaard vil bygge et eget hus, hvor han både skal jobbe og bo livet ut.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Kunstner Bjarne Melgaard har en plan, og den er det mange som ikke liker.

«A house to die in», også kjent som Dødshuset, skal etter planen bygges på Ekely i Oslo vest, samme sted som Edvard Munch bodde i sin tid.

Tidligere i år ga byantikvaren tommelen opp til Melgaards prosjekt, som består av et underjordisk hus og atelier, som han både skal bo og jobbe i. Utvendig skal veggene etter planen dekkes av svartbrent, forkullet eik, og under huset vil han ha et basseng.

Dødshuset

Slik vil det se ut, Bjarne Melgaards planlagte «dødshus», som skal bygges i samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta og tomteeier Selvaag.

Foto: Thomas Ekstrõm

Problemet er bare at det skal bygges i et område som delvis ble fredet av Riksantikvaren allerede i 1997, på grunn av Edvard Munchs historiske tilknytning til stedet. Og at naboene er illsinte.

Hør Bjarne Melgaards utbrudd i Kulturnytt:

Kulturprogram - nyhetsprogram

– Oppfører seg som et stort barn

En av de totalt nitten personene som har klaget på byggeprosjektet, skulptør Kirsten Kokkin, mener Melgaard oppfører seg som et stort barn, som ikke får det som han vil.

– Skal han sette seg over Ekely-boerne? Skal han fremheve sin egen viktighet i forhold til Munch?

Hun synes det er spennende å få til en kjempestor skulptur av et byggverk.

– Men jeg synes det er fullstendig malplassert akkurat på Ekely, sier hun.

Voksen dame ved siden av byste

Kirsten Kokkin er heller ingen hvem som helst, her stående ved siden av skulpturen hun lagde av Gro Harlem Brundtland.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Hun får støtte fra Per Maning, en av de mest markante kunstfotografene i Norden. Han vil ikke ha et eneste hus der, og mener vi som nasjon har plikt til å ivareta det lille som er igjen av Munchs verden.

– Det skal være fritt, og jeg synes heller det skal settes i stand til å bli et område hvor folk og kunstinteresserte fra hele verden kan komme og se på, også folk fra nærmiljøet. Det er masse barn rundt der, som leker, sier Maning til NRK.

Per Maning

Kunstfotograf Per Maning er blant klagerne.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Selv sier Melgaard at huset ikke er for barn.

– Jeg er ikke interessert i barn, jeg liker ikke barn. Og hvis de skal ha barna sine der, så får de passe på dem, svarer Melgaard.

– Melgaards tid er over

Og mens partene venter på at Riksantikvaren skal bli ferdig med å behandle saken, blir tonen stadig mer tilspisset.

Melgaard mener Maning klager på prosjektet hans kun «for å få oppmerksomhet rundt de grusomme fotoene sine», noe Maning sliter med å ta seriøst.

– Bjarne Melgaard er en bra kunstner, kanskje en av de mest kjente internasjonalt i dag. Men det er mange norske som er det. Og hvis jeg skulle være slem, må jeg få si at hans tid nå er over, sier Per Maning til NRK.

Kulturstrøm

  • Melder seg ut av organisasjon

    To av medlemmane i Hollywood Foreign Press Association, HFPA, som blant anna deler ut Golden Globe, melder seg ut av organisasjonen.

    Dei omtaler organisasjonen som giftig, og seier dei vil starte ein konkurrerande organisasjon, skriv The Hollywood Reporter.

    HFPA har fått massiv kritikk, blant anna for å ha lite mangfald i medlemsmassen og for å ha økonomiske bindingar med enkelte av dei som blir nominerte til prisen.

  • Fikk hakeslepp av eget gitarspill

    Lillebjørn Nilsen er plateaktuell med «Live in Telemark», som er et opptak fra en konsert han gjorde sammen med den irske visesangeren Andy Irvine under Telemarkfestivalen i 1994.

    I Kulturstripa torsdag snakket han og programleder Mona B. Riise sammen om innspillingen og hvordan han jobber som musiker.

    En av låtene på plata er en versjon av Lillebjørn-klassikeren «Alexander Kiellands plass», hvor han spiller den alene med akustisk gitar.

    – Jeg fikk helt hakeslepp da jeg hørte det opptaket av «Alexander Kiellands plass». Fordi dette var min opprinnelige drøm: Å bare høre den med min sangstemme og – da må jeg skryte litt – mitt eminente gitarspill, sier han i intervjuet.

    70-åringen kan også koste på seg litt selvskryt for å ha inspirert utallige gitarister med «Lillebjørns gitarbok», utgitt i 1973.

    Lillebjørn Nilsen og Mona B. Riise