Kunstner Bjarne Melgaard har en plan, og den er det mange som ikke liker.
«A house to die in», også kjent som Dødshuset, skal etter planen bygges på Ekely i Oslo vest, samme sted som Edvard Munch bodde i sin tid.
Tidligere i år ga byantikvaren tommelen opp til Melgaards prosjekt, som består av et underjordisk hus og atelier, som han både skal bo og jobbe i. Utvendig skal veggene etter planen dekkes av svartbrent, forkullet eik, og under huset vil han ha et basseng.
Problemet er bare at det skal bygges i et område som delvis ble fredet av Riksantikvaren allerede i 1997, på grunn av Edvard Munchs historiske tilknytning til stedet. Og at naboene er illsinte.
Hør Bjarne Melgaards utbrudd i Kulturnytt:
– Oppfører seg som et stort barn
En av de totalt nitten personene som har klaget på byggeprosjektet, skulptør Kirsten Kokkin, mener Melgaard oppfører seg som et stort barn, som ikke får det som han vil.
– Skal han sette seg over Ekely-boerne? Skal han fremheve sin egen viktighet i forhold til Munch?
Hun synes det er spennende å få til en kjempestor skulptur av et byggverk.
– Men jeg synes det er fullstendig malplassert akkurat på Ekely, sier hun.
Hun får støtte fra Per Maning, en av de mest markante kunstfotografene i Norden. Han vil ikke ha et eneste hus der, og mener vi som nasjon har plikt til å ivareta det lille som er igjen av Munchs verden.
– Det skal være fritt, og jeg synes heller det skal settes i stand til å bli et område hvor folk og kunstinteresserte fra hele verden kan komme og se på, også folk fra nærmiljøet. Det er masse barn rundt der, som leker, sier Maning til NRK.
Selv sier Melgaard at huset ikke er for barn.
– Jeg er ikke interessert i barn, jeg liker ikke barn. Og hvis de skal ha barna sine der, så får de passe på dem, svarer Melgaard.
– Melgaards tid er over
Og mens partene venter på at Riksantikvaren skal bli ferdig med å behandle saken, blir tonen stadig mer tilspisset.
Melgaard mener Maning klager på prosjektet hans kun «for å få oppmerksomhet rundt de grusomme fotoene sine», noe Maning sliter med å ta seriøst.
– Bjarne Melgaard er en bra kunstner, kanskje en av de mest kjente internasjonalt i dag. Men det er mange norske som er det. Og hvis jeg skulle være slem, må jeg få si at hans tid nå er over, sier Per Maning til NRK.