Hopp til innhold

Vil du skrive for TV - se her!

Sitter du med en knallgod idé til et TV-drama, men lite kunnskaper om hvordan du får den på skjermen? Da bør du lese videre.

Lena Kristin Ellingsen i «Mammon»

Over 900.000 benket seg foran «Mammon» både i episode en og to. Arbeidet med serien startet for 10 år siden.

Foto: NRK

Ivar Køhn

Ivar Køhn sier det er et langt skritt fra en idé til å få en serie realisert og sendt på TV.

Foto: Ida Meyn / Norsk filminstitutt
Petter Wallace

NRKs eksternsjef Petter Wallace forteller at de årlig får inn 20–25 forslag om voksendrama fra forskjellige produksjonsselskaper.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

NRKs storsatsing «Mammon» er allerede solgt til sju land, og er blitt millionbutikk for NRK. De fleste vet ikke at det er minst 10 år siden idéskaperne begynte å jobbe med serien, som den gangen ble presentert som en pitch – en idé – til NRK Drama.

Drømmer du om å skrive for TV?

I flere år har vi snakket om TV-suksesser som «Broen», «Forbrytelsen», «Borgen» og andre dramaer som får publikum til å sitte klistret til skjermen. Høye seertall fører også til mye kritikk; «Urealistisk handling, dårlige dialoger og lav lyd», ble det, blant annet, sagt om «Mammon».

Kunne du gjort det bedre? Kanskje sitter du med et krimmanus med et plott så spennende at det kan ta pusten fra seerne? Har du en banebrytende idé til barne-TV, eller et lørdagsunderholdningsprogram som slår «Skavlan» i støvlene?

Hard konkurranse

Bare i Norge finnes det over 100 produksjonsselskaper i alle størrelser. De 10–12 største av dem lager mesteparten av det som kommer på fjernsyn og konkurransen er hard.

– Vi pitcher inn 20 – 30 ideer i året og får inn to av dem, sier Rune Obrestad, som er produsent og daglig leder i det forholdsvis lille og uavhengige produksjonsselskapet «Storyteller».

De har spesialisert seg på reality, fakta og feelgood-TV, og produserer for både TV Norge, TV2 og NRK.

– Det nytter ikke å komme med en idé på en serviett lengre. Du skal gjerne ha klippet en teaser slik at de TV-selskapene vet hva de satser på, sier han.

– Lista ligger høyt

Alle produksjonsselskapene som har spesialisert seg på TV tørster etter gode ideer for å få publikum til å bli sittende lengst mulig foran skjermen.

Det finnes veldig mange forskjellige typer produksjonsselskaper. Noen spesialiserer seg på ren underholdning, noen produserer kun reklamefilmer, andre satser på naturprogrammer, og noen tar alt.

Er du manusforfatter og vil at NRK skal være den som sender ditt ferdige TV-program, bør du ta kontakt med et av dem, og sørge for å komme inn i et miljø der prosjektet ditt kan bli vurdert først.

– Alt som skal produseres eksternt for NRK, må innom et produksjonsselskap. Om vi bestemmer oss for å gå for prosjektet, så må de også kunne levere. Lista ligger høyt for drama. Det er ikke en jobb for et enkeltmannsforetak, sier Petter Wallace, som er sjef i NRKs Eksternredaksjon.

Får årlig inn over 30 forslag

Eksternredaksjonen i NRK får årlig inn 35 forslag til drama-, barne- og humorserier fra forskjellige produksjonsselskaper. Alle som sender inn forslag sluses først gjennom en portal på eksternredaksjonens nettsider.

Oppdrag Nord-Norge

Oppdrag Nord-Norge var en ekstern produksjon for NRK.

Foto: Sindre Kinnerød / Flash Studios

To til fire av forslagene går videre. «Adils hemmelige dansere», «Barn ingen adgang», «Barnas restaurant», «Lilyhammer», «Oppdrag Nord-Norge» og «Stjernekamp» var alle eksterne produksjoner for NRK i 2013.

– Alltid åpne for nye ideer

«Fabelaktiv» er produksjonsselskapet som vant Norges først Emmy for «Energikampen». De er middels store, og aktuelle med dramaserien «Trio», samt barne-TV serien «Barn ingen adgang» på NRK.

– Vi møter ganske mange, både enkeltpersoner og bitte små produksjonsselskaper som sitter med en tanke, en god idé, de ikke vet helt hva de skal gjøre med. Vi kan samarbeide med dem og hjelpe dem på veien inn, sier daglig leder, Hanne Sundby til NRK.

Historisk sett har Fabelaktiv jobbet mye med NRK, og med produksjoner for barn, men de gjør også dokumentarserier, enkeltstående dokumentarer, events, underholding og produksjoner for næringslivet.

– Når vi har en TV-ide så ser vi alltid an hvilken kanal den vil passe best i, sier Sundby som forteller at de kontinuerlig holder seg oppdatert på hva det er kanalene er ute etter, og også er med på anbud når kanalene inviterer til dette.

– Vi har en ganske bred portefølje, og vi er alltid åpne for nye ideer. Er det noen der ute som brenner for sin idé, så må de gjerne ta kontakt.

Energikampen

Fra Fabelaktivs produksjon Energikampen, som vant Norges første Emmy.

Får ukentlige henvendelser

NRK er ikke bare et publiseringshus, men også et produksjonshus. Ønsker man å bruke NRK til også å produsere ideen, kan man ta kontakt direkte med NRK Drama, Super eller Underholdning. Sjansen for å komme gjennom nåløyet er minimal, men den er der.

– NRK Drama får henvendelser ukentlig. Det er sjeldent det leder til noen produksjon om vi får ideer fra helt ukjente personer, men det kan føre til at vi blir oppmerksomme på et navn, og kanskje sender de en invitasjon til å komme med andre ideer, sier dramasjef i NRK, Ivar Køhn.

– I tillegg inviterer NRK Drama hver høst til en prosjekt-pitch, som er et møte der man får presentere ideene sine i avdelingen, sier dramasjef i NRK, Ivar Køhn.

De som blir invitert har gjerne tidligere sendt inn ideer til NRK Drama. I tillegg inviteres forfattere avdelingen kjenner fra før og ønsker å jobbe med. Noen av pitchene velger man å gå videre med, og noen blir det til slutt drama av. Som «Mammon».

Leter etter fortellertalenter

Han forteller at det er et langt steg fra en idé til å få den produsert og sendt på TV.

– NRK Drama er kravstore og vil vite at den de satser på også er leveringsdyktig, sier han. Dermed velger de ofte noen de har sett noe fra tidligere.

Claus Wiese

Claus Wiese sier at om noen har gode ideer til underholdningsprogrammer, så må de gjerne sende dem til ham.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

– Har du et fortellertalent er vi like interessert i å få tak i deg som ideen din. Det er mange som har gode ideer, men å klare å formidle den på en bra måte er det ikke mange som klarer. Vi leter like ofte etter et fortellertalent, som en god idé, sier han.

– Ser lett ut på TV, er det ikke

Underholdningsavdelingen i NRK utvikler programmene sine gjennom lange og kreative prosesser.

– Det ser kanskje enkelt ut på TV, men det er ganske komplisert – ingen ting er tilfeldig, sier Claus Wiese som er redaksjonssjef i NRK Underholdning.

Han sier prosessen fra at en person har en god idé til det blir et program ut av den involverer et stort apparat, og at ideen har vært gjennom mange kreative hoder før det blir et program ut av den.

– Hvis folk har gode ideer til underholdningsprogram så må de gjerne sende dem til meg, men nåløyet er trangt å komme gjennom.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)