NRKs storsatsing «Mammon» er allerede solgt til sju land, og er blitt millionbutikk for NRK. De fleste vet ikke at det er minst 10 år siden idéskaperne begynte å jobbe med serien, som den gangen ble presentert som en pitch – en idé – til NRK Drama.
- Les:
Drømmer du om å skrive for TV?
I flere år har vi snakket om TV-suksesser som «Broen», «Forbrytelsen», «Borgen» og andre dramaer som får publikum til å sitte klistret til skjermen. Høye seertall fører også til mye kritikk; «Urealistisk handling, dårlige dialoger og lav lyd», ble det, blant annet, sagt om «Mammon».
Kunne du gjort det bedre? Kanskje sitter du med et krimmanus med et plott så spennende at det kan ta pusten fra seerne? Har du en banebrytende idé til barne-TV, eller et lørdagsunderholdningsprogram som slår «Skavlan» i støvlene?
Hard konkurranse
Bare i Norge finnes det over 100 produksjonsselskaper i alle størrelser. De 10–12 største av dem lager mesteparten av det som kommer på fjernsyn og konkurransen er hard.
– Vi pitcher inn 20 – 30 ideer i året og får inn to av dem, sier Rune Obrestad, som er produsent og daglig leder i det forholdsvis lille og uavhengige produksjonsselskapet «Storyteller».
De har spesialisert seg på reality, fakta og feelgood-TV, og produserer for både TV Norge, TV2 og NRK.
– Det nytter ikke å komme med en idé på en serviett lengre. Du skal gjerne ha klippet en teaser slik at de TV-selskapene vet hva de satser på, sier han.
– Lista ligger høyt
Alle produksjonsselskapene som har spesialisert seg på TV tørster etter gode ideer for å få publikum til å bli sittende lengst mulig foran skjermen.
Det finnes veldig mange forskjellige typer produksjonsselskaper. Noen spesialiserer seg på ren underholdning, noen produserer kun reklamefilmer, andre satser på naturprogrammer, og noen tar alt.
Er du manusforfatter og vil at NRK skal være den som sender ditt ferdige TV-program, bør du ta kontakt med et av dem, og sørge for å komme inn i et miljø der prosjektet ditt kan bli vurdert først.
– Alt som skal produseres eksternt for NRK, må innom et produksjonsselskap. Om vi bestemmer oss for å gå for prosjektet, så må de også kunne levere. Lista ligger høyt for drama. Det er ikke en jobb for et enkeltmannsforetak, sier Petter Wallace, som er sjef i NRKs Eksternredaksjon.
Får årlig inn over 30 forslag
Eksternredaksjonen i NRK får årlig inn 35 forslag til drama-, barne- og humorserier fra forskjellige produksjonsselskaper. Alle som sender inn forslag sluses først gjennom en portal på eksternredaksjonens nettsider.
To til fire av forslagene går videre. «Adils hemmelige dansere», «Barn ingen adgang», «Barnas restaurant», «Lilyhammer», «Oppdrag Nord-Norge» og «Stjernekamp» var alle eksterne produksjoner for NRK i 2013.
– Alltid åpne for nye ideer
«Fabelaktiv» er produksjonsselskapet som vant Norges først Emmy for «Energikampen». De er middels store, og aktuelle med dramaserien «Trio», samt barne-TV serien «Barn ingen adgang» på NRK.
– Vi møter ganske mange, både enkeltpersoner og bitte små produksjonsselskaper som sitter med en tanke, en god idé, de ikke vet helt hva de skal gjøre med. Vi kan samarbeide med dem og hjelpe dem på veien inn, sier daglig leder, Hanne Sundby til NRK.
Historisk sett har Fabelaktiv jobbet mye med NRK, og med produksjoner for barn, men de gjør også dokumentarserier, enkeltstående dokumentarer, events, underholding og produksjoner for næringslivet.
– Når vi har en TV-ide så ser vi alltid an hvilken kanal den vil passe best i, sier Sundby som forteller at de kontinuerlig holder seg oppdatert på hva det er kanalene er ute etter, og også er med på anbud når kanalene inviterer til dette.
– Vi har en ganske bred portefølje, og vi er alltid åpne for nye ideer. Er det noen der ute som brenner for sin idé, så må de gjerne ta kontakt.
Får ukentlige henvendelser
NRK er ikke bare et publiseringshus, men også et produksjonshus. Ønsker man å bruke NRK til også å produsere ideen, kan man ta kontakt direkte med NRK Drama, Super eller Underholdning. Sjansen for å komme gjennom nåløyet er minimal, men den er der.
– NRK Drama får henvendelser ukentlig. Det er sjeldent det leder til noen produksjon om vi får ideer fra helt ukjente personer, men det kan føre til at vi blir oppmerksomme på et navn, og kanskje sender de en invitasjon til å komme med andre ideer, sier dramasjef i NRK, Ivar Køhn.
– I tillegg inviterer NRK Drama hver høst til en prosjekt-pitch, som er et møte der man får presentere ideene sine i avdelingen, sier dramasjef i NRK, Ivar Køhn.
De som blir invitert har gjerne tidligere sendt inn ideer til NRK Drama. I tillegg inviteres forfattere avdelingen kjenner fra før og ønsker å jobbe med. Noen av pitchene velger man å gå videre med, og noen blir det til slutt drama av. Som «Mammon».
Leter etter fortellertalenter
Han forteller at det er et langt steg fra en idé til å få den produsert og sendt på TV.
– NRK Drama er kravstore og vil vite at den de satser på også er leveringsdyktig, sier han. Dermed velger de ofte noen de har sett noe fra tidligere.
– Har du et fortellertalent er vi like interessert i å få tak i deg som ideen din. Det er mange som har gode ideer, men å klare å formidle den på en bra måte er det ikke mange som klarer. Vi leter like ofte etter et fortellertalent, som en god idé, sier han.
– Ser lett ut på TV, er det ikke
Underholdningsavdelingen i NRK utvikler programmene sine gjennom lange og kreative prosesser.
– Det ser kanskje enkelt ut på TV, men det er ganske komplisert – ingen ting er tilfeldig, sier Claus Wiese som er redaksjonssjef i NRK Underholdning.
Han sier prosessen fra at en person har en god idé til det blir et program ut av den involverer et stort apparat, og at ideen har vært gjennom mange kreative hoder før det blir et program ut av den.
– Hvis folk har gode ideer til underholdningsprogram så må de gjerne sende dem til meg, men nåløyet er trangt å komme gjennom.