Sartre i 1968
Da studentopprøret startet i Paris i mai 1968 ble Jean Paul Sartre en av opprørernes viktigste frontfigurer. Det gikk såpass hardt for seg både i tekst og handling at politiet arresterte Sartre men president de Gaulle benådet ham:
«Man arresterer ikke Voltaire!»
Men Voltaire ble arrestert!
Rett i kasjotten bar det med ham i 1717 etter at han skrev nidvers om «visekongen» Filip II som styrte mens man ventet på at den unge Ludvig XV skulle bli gammel nok til å bestige tronen. Voltaire antydet at Filip hadde et incestuøst forhold til sin datter og da var det rett inn på Bastillen i ei farlig fart.
Belletristikk
Voltaire hang neppe i en kjetting på veggen i cellen på Bastillen fra morgen til kveld. Han fikk rimelig god tid til å skrive.
Å skrive var kunsten å vise at man behersket de herskende sjangrene hos det lesende publikum. Belles-lettres, belletristikken var litteratur på bundet form med rim og rytme. Kunne man skrive åndrikt og vakkert åpnet dørene til det gode selskap seg.
Det kunne François-Marie Arouet
Da han slapp ut av Bastillen i 1718 hadde han manus til La Henriade, en hyllest til Henrik IV, han som sa: «Paris er en messe verd» før han konverterte til katolisismen. Arouets første skuespill Œdipe ble også skrevet på cella i Bastillen.
Fra nå av kalte han seg François-Marie Arouet Voltaire
Opplysningstiden
Voltaire skal være drivfjær for den filosofiske samtalen i Studio Sokrates de neste ukene. Man kaller ham «
» og det er ikke til å unngå at vi også må gjengi trekk fra åndslivet i Europa på syttenhundretallet, fram mot den franske revolusjon.Men ved inngangen til 1930tallet startet et jazzopplysningsprosjekt i Paris:
I beste opplysningsånd startet en fem-seks karer et selskap til fremme av jazzens fortreffelighet i 1928. Formålet var å forsvare jazzen, å fremme jazzens kvaliteter i møtet med den stivnede, borgerlige musikksmak. I 1931 fikk organisasjonen sitt nåværende navn «Hot Club de France»
Jazz i Paris
Studio Sokrates henter jazzen til disse programmene om Voltaire fra Paris, møtet med amerikanske og europeiske jazztilhengere og musikere. Interesserte kan høre musikken vi spiller denne uken her:
Chet Baker, Paris 1955: How about you? Og
improvisasjoner til den franske filmen « » fra 1958: Julien Dans L'Ascenseur