Nett-tv:
Jonas Fjelds samarbeidsprosjekt med bluegrassgjengen fra North Carolina har feiret store framganger, både på scenen og (live)plata "Amerikabesøk". Men det var en risikosport de bedrev, da de inntok Norwegian Wood med bare en mikrofon de fem musikerne kunne klynge seg rundt. Ikke akkurat optimalt på en festivalscene med laaang avstand til de bakre rekkene og hvor vinden kan ta musikken.
Og anspentheten var til å ta og føle på det første kvarteret. Musikerne krøp samstemt sammen rundt mikrofonen, men selv om det som kom ut var bra kom det ikke helt ut til publikum. Noe som ble vel synlig da Jonas inviterte publikum til allsang i refrenget på "Hun kom som en engel". Og ble mødt med en nesten total taushet.
Fikk luft
Men etter hvert som bandet spilte seg varmere fikk musikken også mer luft, slik at den kom seg utover scenekanten og fram til de anslagsvis 3000 tilskuerne. Fjelds gamle "When Morning Comes To America" var like vakker som vellykket, og miksen av Fjelds laidbacke stemme og Chatham-gjengens medrivende bluegrasslek på gitarer, banjoer, fele og mandolin viste at noen ganger kan en mikrofon (for å si det med Fjeld) være svært nok for meg.
Omgitt av amerikanske musikere, ble konserten naturlig nok en blanding av Fjelds norske materiale, instrumentaler og engelskspråklige sanger. Mens "Engler i sneen" like gjerne ble framført på begge språk.
Gøy på landet
At Chatham County Line etter hvert begynner å føle seg hjemme i Norge, vitnet også koringa på godkjent norsk som de presterte på noen av låtene. Samtidig som de mot tampen ga låten "Sun up" ny mening, ved å fortelle om sine assosiasjoner til sennep. Det kan være gøy med Amerikabesøk!