Hopp til innhold

Lager musikk til norsk motehus

Det norske motehuset Moods of Norway er i ferd med å få et stort navn, blant annet i USA. Stadig flere internasjonale stjerner bruker deres klær og nå vil Macy Gray lage en egen låt til stilskaperne.

Macy Gray

Macy Gray har skrevet en egen låt om Moods of Norway.

Foto: Jim Cooper / Scanpix/AP

a-ha farewell tour 2010 plakat

Når a-ha nå drar ut på sin siste turné er det i en egen dress-kolleksjon laget av Moods of Norway.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Designer i Moods of Norway, Peder Børresen

Designer i Moods of Norway, Peder Børresen - her sammen med kjæresten Camilla Abry før åpningen av Oslo Fashion Week i februar.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix
Per Sundnes på Oslo Fashion Week 2007

NRKs Per Sundnes, her på Oslo Fashion Week i 2007, mener mote og musikk henger stadig tettere sammen.

Foto: Harald J. Kristiansen / Scanpix
Tommy Lee fra Mötley Crüe

Tommy Lee fra Mötley Crüe er en av de internasjonale stjernene som bruker klær fra Moods of Norway.

Foto: Jason Merritt / Scanpix/AFP

Flere internasjonale stjerner har oppdaget Moods-klærne. Black Eyed Peas, Mötley Crüe og Red Hot Chili Peppers er noen av stjernene som bærer norske klær. Macy Grey skal til og med lage en egen Moods of Norway-låt

- Fikk en tekstmelding

- Hun var innom butikken vår i Los Angeles. Hun var der en times tid og likte seg godt. Litt etter fikk vi en tekstmelding om at hun satt og skrev en Moods of Norway-låt. Hun har ikke vært i studio med låta ennå, men vi håper å møte henne når vi drar til Los Angeles på fredag, forteller Moods-gründer Peder Børresen.

Popstjerner og mote henger nøye sammen, og når Norges største popgruppe, a-ha skal kle seg er det ikke tilfeldig hva de velger. På de nyeste plakatene er Morten, Paul og Magne staset opp i norsk design, en helt egen kolleksjon fra Moods of Norway, noe Moods-sjefen setter pris på.

- Det er jo veldig morsomt for oss at norges største rockestjerner har lyst til å bruke klærne som vi tegner, sier sier Peder Børresen i Moods of Norway, som er kjent for fargerike og oppfinnsomm design, inspirert av norske hverdagsklær fra forrige århundre.

Egen a-ha-kolleksjon

A-ha skal ut på verdensomspennende turné, og både på plakatene, bilder på nett og på scenen er gruppa ikledd dresser fra de norske designerne; faktisk i en egen kolleksjon laget i samarbeid med Moods of Norway.

  • Les også:

- Det som er viktig for oss er at dette blir et vindu ut mot verden og at flere får med seg at vi lager disse klærne. For noen uker siden var vi i Berlin og der hang det en stor plakat på torget med a-ha i Moods-dresser. Når Gwen Stefani har på seg en av våre jakker, og det er bilder av det i People Magazine i USA, kan vi ringe til butikker og spørre om de vil kjøpe akkurat denne jakka fra oss.

NRKs musikk- og moteekspert Per Sundnes mener samarbeidet mellom A-Ha og Moods of Norway er viktig for begge parter.

- Dette er slikt man ser i utlandet – at man slår seg sammen og blir sterkere. Moods of Norway får hjelp av a-ha til å vises i verden og bandet får ”cred’en” til Moods of Norway, for dette er jo et merke som begynner å bli lagt merke til, sier Per Sundnes.

- Nå har vi kvaliteten og designet

Popstjerner har bestandig brukt design for å skille seg ut, og nå har norsk design nådd et så høyt nivå at norske popstjerner også ser kule ut med norsk mote.

- Nå har vi kvaliteten og designet som gjør at de ser kule og freshe ut og kan være stolte over å ha norsk design på seg.

- Er det flere eksempler på norske popstjerner som velger norsk design?

- Ja, vi så jo for eksempel Röyksopp som på sin siste turné fikk hjelp fra Baron von Bulldog. Og vi ser blant andre vår Melodi Grand Prix-vinner Didrik Solli-Tangen som er veldig opptatt av å ha norske klær på scenen. Så det ser vi bare mer og mer av, mener Sundnes.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.