Hopp til innhold

Forbrukerombudet skal se om denne typen bloggmarkedsføring er ulovlig

Mange norske bloggere blir sponset med behandlinger for å få større lepper. Nå varsler Forbrukerombudet en storoffensiv mot bloggerne for å se om denne typen markedsføring er ulovlig.

Sponset for å blogge om skjønnhet

En av de som er sponset med Restylane-behandling er 19 år gamle Celina Stamper.

Hun blogger om hverdagslivet sitt, mote og skjønnhet, og har mellom 500 og 3000 lesere daglig. Det er Galderma, selskapet som fører Restylane i Norge, som sponser 19-åringen.

– Det er jo veldig stas da. Det var jo jeg som tok kontakt med dem fordi jeg hadde veldig lyst til å prøve det, og det at de stoler på at jeg kan gi dem en god omtale setter jeg veldig pris på, sier Stamper.

Celina Stamper (19)

VAR NYSGJERRIG: Celina Stamper tok Restylane for første gang i år. Hun ville teste produktet, etter at hun hadde sett flere av sine forbilder ha vellykkede behandlinger med produktet.

Foto: Mohammed Alayoubi / NRK

NRK er med når hun er på konsultasjon hos sin faste klinikk i Tønsberg. Det er to måneder siden hun fylte en milligram med Restylane i leppene. I dag skal hun kanskje fylle på mer.

19-åringen har nesten utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra leserne sine, og er selv godt fornøyd med resultatet. Samtidig tenker hun over at hun også kan ha yngre lesere.

– Jeg har skrevet veldig nøye på bloggen min at dette er en behandling for de som er over 18 år og at man må være voksen og kunne bedømme det selv. Og hvis man er barn skal man ikke gjøre noe med kroppen sin som endrer på det, sier Stamper.

LES OGSÅ: Lotte (23) stakk sprøyte på seg selv for å få større lepper

Mange sponses

Men 19-åringen er langt fra den eneste som sponses med denne typen behandling.

Resultatet av et enkelt søk på nettet viser mange norske bloggere som har fått gratis behandlinger av ulike klinikker eller merker, i bytte mot at det omtales på bloggen.

Noen av bloggerne gir også ut rabatter til sine lesere, hvis leserne da benytter seg av samme klinikk som dem selv. Antall lesere fra blogg til blogg varierer stort, men de største har titusener av lesere daglig. Noen av bloggerne blir sponset allerede fra de er 18 år gamle.

Det er ikke et forbud mot å markedsføre for denne behandlingen.

– Men når du markedsfører det til barn eller det er markedsføring som er av interesse for barn, sånn som det vil bli på denne typen blogger, så skal en utvise særlig aktsomhet, altså å avstå fra å markedsføre produkter og tjenester som ikke er egnet for å rette seg mot barn. Dette vil nok falle i den kategorien, sier hun.

Tonje Hovde Skjelbostad

VARSLER BLOGGAKSJON: Tonje Hovde Skjelbostad forteller at Forbrukerombudet vil se nærmere på markedsføring på norske blogger i vår.

Foto: Mohammed Alayoubi / NRK

Forbrukerombudet har planlagt å foreta en storstilt tilsynsaksjon mot bloggere denne våren. Da vil de blant annet jobbe for å finne ut om denne typen markedsføring bryter med loven.

– Vi har tatt opp lignende saker tidligere, blant annet med et slankeprodukt som ble markedsført på blogger med unge lesere, og da konkluderte vi med at det var i strid med loven. Vi vil foreta en tilsvarende vurdering for dette produktet her, sier Hovde Skjelbostad.

Bloggere viktig for markedsføring

Galderma, som er markedsledende i Norge på såkalte filler-produkter, sponser mellom ti og 15 norske bloggere med restylane, forteller salgs- og markedssjef Knut Anders Hillestad til NRK.

– Hvorfor sponser dere bloggere med restylane?

Knut Anders Hillestad i Galderma

MENER DET ER FORSVALIG: Salgs- og markedssjef Knut Anders Hillestad i Galderma mener de er nøye på hvilke bloggere som blir sponset med deres Restylane-produkt.

Foto: Mohammed Alayoubi / NRK

– Bloggere har blitt en viktig markedsføringskanal i og med at de også når mye bredere ut enn mye av det tradisjonelle, som tidsskrifter, som vi har brukt tidligere. Det er årsaken til at vi også jobber med bloggere i forhold til vår egen markedsføring, sier Hillestad.

– Mange av bloggerne er svært unge og har også unge lesere. Hvilke etiske vurderinger har dere gjort i forhold til det?

– Det er et bra spørsmål. Vi er relativt selektive når det gjelder dette med å samarbeide med bloggere. Vi har fokus på at...gjennomsnittsalderen på våre kunder er jo tett oppunder 30 år, så vi ser jo spesifikt etter bloggere som har lesergruppe 25 pluss.

– Er du redd for at dere bygger oppunder et kroppshysteri?

– Vi er nok en del av det, skal jeg være helt ærlig med deg. Og derfor er det veldig viktig for oss som en seriøs aktør å ta det ansvaret det dreier seg om. For det handler om fokus på utseende, og da er det veldig viktig at vi sørger for å veilede kunden på best mulig måte, sier Hillestad.

– Annonsørene har mest ansvar

Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet mener at både annonsørene og bloggerne har et ansvar, men at ansvaret veier tyngre på annonsøren.

– Annonsøren har nok hovedansvaret og burde funnet seg en annen markedsføringskanal. Men det er klart at selv om du er en ung blogger er du ikke fritatt for ansvar fra det. Og du som stor blogger med stor påvirkningskraft og popularitet bør tenke over hva du markedsfører på bloggen din, sier hun.

Knut Anders Hillestad i Galderma medgir at de har et stort ansvar.

– Jeg føler vel egentlig at vi sitter med veldig mye ansvar i og med at vi aktivt bruker det som en markedsføringskanal. Og det er også årsaken til at vi er såpass bevisste på det vi gjør og at vi gjør det på best mulig måte, sier han.

Forstår bloggeroffensiv

Blogger Celina Stamper forstår godt at Forbrukerombudet nå skal se nærmere på denne typen markedsføring.

– For det er en behandling som kanskje er mer risikabel enn andre behandlinger som å sette på vipper eller hår. Men samtidig så er det jo en sak man tar med seg selv da. Det er opp til de å bedømme, så får vi se hva de gjør med det, sier hun.

– Ville du tatt Restylane selv om du måtte betale for det selv?

– Ja, men da hadde jeg tenkt litt mer gjennom det, og man må være veldig forsiktig med hvilke klinikker man går til, for det er ikke alle som nok til å gjøre det profesjonelt og har erfaring, sier hun.

Selv synes hun det er bra at klinikkene har en 18 års grense.

– Jeg ville ikke gjort det før jeg var 18 uansett. Fordi jeg hadde følt at andre hadde sett litt rart på meg og det hadde vært litt ekkelt.

AKTUELT NÅ