Hopp til innhold

Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg

En strålende debut, slående i sin svart-muntre tristesse.

Kjersti Annesdatter Skomsvold
Foto: Finn Ståle Felberg

Kjersti Annesdatter Skomsvold: Jo fortere..."

Kjersti Annesdatter Skomsvold: 'Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg'. Oktober 2009

”Leve. Gripe dagen. Jeg står foran senga på soverommet, jeg vet ikke hvordan man griper dagen.” Sier Mathea Martinsen, forteller-jeget i Kjersti Annesdatter Skomsvolds debutroman; ”Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg”.

Ensom og usynlig


Mathea er et uhyre ensomt menneske. Hun er riktignok gift med statistikeren Epsilon. Er Epsilon et kjælenavn på dette tallenes menneske - eller måtte han bli statistiker med det navnet?) Samtidig er Epsilon trolig det eneste mennesket som har sett Mathea – som levende menneske.

Første gang skjer det da Mathea står i skolegården med blikket ned (enda en gang) og teller brostein. Epsilon kommer bort – har allerede talt. Derfra er det de to og bare dem - barnet ble bare nesten.

Mathea er gammel og blir vár sin egen usynlighet. Finnes det noe der ute som tyder på at hun har tråkket stillferdig og beskjedent rundt på denne jorda et helt liv? Svaret er negativt. Ikke engang da hun ble slått av lynet ble hun lagt merke til særlig lenge. Mathea må gjøre noe med det – og går ut.

Hun prøver trøstig på det hun ikke kan. Hun forsøker seg der andre pensjonister er, lar seg snakke til og tør svare. Men hjelper det?

Svart-munter


Kjersti Annesdatter Skomsvoll historie er altså svært sørgmodig. Men også befriende morsom i all sin forbausede undring over et liv som gikk uten at noe hendte.

Midt i all den klamme angsten som omgir Mathea, finnes det også et ressursrikt individ som kommer opp med de besynderligste tanker og ideer. Det er kanskje håp, da?

Særegent språk

Årsaken til at alt dette fungerer så godt og blir fint, tror jeg først og fremst ligger i forfatterens språk, som er fullt av innfall i en nesten sammenhengende rekke av aforismer: One-liners, så slående i sin svart-muntre tristesse at det bare er å gi seg over.

At et ungt menneske som Kjersti Annesdatter Skomsvold makter å leve seg inn i et liv som Matheas er ikke bare imponerende – en blir glad av å lese det. En strålende debut!

* Flere saker om LITTERATUR

Kulturstrøm

  • Irakisk skodespelar saksøker britisk magasin etter bildebruk

    I det britiske magasinet Economist blir eit bilde av den irakiske skodespelaren Enas Taleb brukt som illustrasjon i ein artikkel med tittelen «Kvifor kvinner er tjukkare enn menn i den arabiske verda».

    I artikkelen argumenterer magasinet for at sosiale restriksjonar i den arabiske delen av verda gjer at kvinner held seg unna arbeid og fysisk trening.

    Taleb har no gått til søksmål mot magasinet. Ho krev økonomisk kompensasjon og at magasinet ber om orsak. Ho meiner også at bilde er blitt manipulert, skriv BBC.

    – Bildet mitt blei brukt i ein kontekst som var støytande for kvinner, seier Taleb, ifølge nyheitsbyrået AFP.

  • Disney+ forbi Netflix

    Disney-konsernets inntekter skyter i været samtidig som streamingplattformen Disney+ nå har gått forbi Netflix og trolig er verdens største.

    Disney+ fikk 14,4 millioner nye abonnenter i det siste kvartalet, mens Netflix på sin side mistet nesten 1 million abonnenter. Disney+ har nå 221 millioner abonnenter, mens Netflix har 220,7 millioner.

    Det gjør trolig Disney+ til verdens største streamingaktør.

    (©NTB)