NRK Meny
Normal

Jazz & Muzak

Sommeren 1960 signerte trompetisten Bobby Hackett platekontrakt med Columbia Records. Planen var å gi ut mer av musikken som ble en suksess for Capitol Records i femtiårene: «Bobby Hackett with Strings»
Det var bare ett aber:
Den gamle kontrakten med Capitol forbød Hackett å spille med strykere.
Her er historien om da den gode gamle Wurlitzeren kom til nytte

Wurlitzer Elektronisk Orgel
Foto: Wikipedia

Wurlitzer:

Wurlitzer eller «Wurly» blant musikere, var et av de første elektriske pianoene på markedet. Rudolph Wurlitzer Company lagde de første typene i 1954 og produksjonen stoppet helt i 1984. Nå er disse instrumentene ettertraktede museumsobjekter, Wurly var de første synthesziserne og mange av dagens jazzpianister blir blanke i øynene når de hører ordet Wurlitzer.

Men i 1960 var holdningen at den eneste måten å ødelegge musikk på var å spille Wurlitzer. Man kan trygt påstå at representanten for Columbia Records som satset på Bobby Hackett med Wurlitzerkomp tok svære sjanser. Pussig nok het mannen Tony Piano! (sic)

Hackett tok sjansen

«Tony Piano ringte meg og spurte om jeg var interessert i å spille orkesterbakgrunn på et nytt album med Bobby Hackett. På den tiden jobbet jeg for Wurlitzer som demonstrasjonsmusiker. Jeg var atten år. Det var bare ett mulig svar, og det var Ja!»

«Neste skritt var å overbevise Bobby Hackett. Som alle andre musikere i hele verden på den tiden var han skeptisk. Det var ikke rart. Wurlitzeren var det enkleste instrumentet å spille elendig på – tangentene virket som en magnet på utøvere som gjerne ville, men ikke kunne spille. Etter et kvarter med demonstrasjon av Wurlitzerens ‘’muligheter’’ sa likevel Hackett ja.»

Dream Awhile

«Vi spilte inn plata på tre dager, fire sanger per dag. Barney Kessel ble hentet fra Los Angeles og spilte gitar, Jake Hanna slo på trommer og pianisten Dave McKenna ble tvunget til å spille orgel – et mysterium som bare produsent Tony Piano kan forklare. I studio ved siden av vårt sto et digert Baldwinflygel ubrukt»
«Plata ble en stor suksess. Ikke lenge etterpå spilte vi inn en oppfølger «The Most Beautiful Horn in the World» - og det morsomme var at absolutt ingen av kritikerne nevnte Wurlitzeren. Det ser jeg på som en fjær i hatten,» forteller Johnny Seng, og legger til:

«En av sangene på Dream Awhile ble brukt som temamusikk i «The Today Show» i tolv år!»

  • (I parentes bemerker jeg: De av dere som bruker iTunes eller Spotify finner Bobby Hacketts «Dream Awhile» der. Og: Kilden til denne fortellingen er Gary Giddins: Visions of Jazz, OUP, 1998)

Musikken:

Denne uken tar vi farvel med St. Augustin og Bobby Hackett. Knut Borge har plukket to innspillinger med Hackett, en gammel – med pianolegenden Teddy Wilson: «Moments like this» og til slutt gode gamle «Misty» av Erroll Garner. Liveinsspilling fra San Fransisco.
De av dere som bruker Spotify finner musikken her: Studio Sokrates spilleliste i Spotify