Hopp til innhold

Intervju: Dave Grossman

Ni år etter forrige Monkey Island-spill kom ut, er splitter nye episoder på trappene. Spiller.no slo av en prat med en av hovedpersonene bak Tales of Monkey Island.

Tales of Monkey Island
Foto: Telltale Games

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det ville ikke være en overdrivelse å si at gjensynet med Guybrush Threepwood og Monkey Island-serien er en av de største spillnyhetene vi har fått på en god stund, andre E3-nyheter tatt i betraktning.

Spiller.no har fått tak i Dave Grossman i Telltale Games, som var med og laget det første eventyrspillet med Guybrush Threepwood for 19 år siden. Nå forteller han eksklusivt til Spiller.no om gjensynet med Guybrush og det nye Monkey Island-spillet.

LES: - Som den første kjærligheten

- Jeg er glad for å kunne fortelle at Monkey Islands univers og karakterer er like artige å jobbe med som før! Det har gått 18 år siden siden sist, og denne gangen er det et annet studio, min rolle er ikke den samme og utfordringene er ulike de vi hadde tidligere, skriver Dave Grossman til Spiller.no på mail.

Står for seg selv

- Historien til Tales of Monkey Island er kronologisk satt etter de andre spillene, men er laget slik at den er i stand til å stå for seg selv. De som ikke har spilt et Monkey Island-spill før vil likevel kunne hygge seg med dette spillet. Historien er ny, og vi tar utgangspunkt i at alt som skjedde i de forrige spillene har faktisk skjedd, men vi bruker ikke tid på paradokser eller andre løse tråder som har ligget der fra gammelt av.

- Paradokser er bra, det styrker fantasien eller ozon-laget, eller noe i den duren, forteller Grossman til Spiller.no.

Helt siden starten i 1990, da «pek og klikk»-eventyrene hadde sin gullalder, har karakterene og ikke minst musikken sjarmert oss i senk.

Og det har blitt fire spill på de siste nitten årene: The «Secret of Monkey Island» (1990), «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge» (1991), «The Curse of Monkey Island» (1997) og

Monkey Island

Guybrush, her anno 1990, is back!

Foto: Lucasart

«Escape from Monkey Island» (2000). Nå er det ni år siden sist og på høy tid at LucasArts fant ut at det var bortkasta å ha en slik juvel liggende og støve bort i kisten med andre klassiske eventyrlisenser.

Sterkt ønske

- Ideen om et nytt Monkey Island-spill har vært populær hos oss i Telltale Games helt siden starten av studioet, som er fem år nå. LucasArts har også ønsket å lage mer Monkey Island de siste årene, og vi fant hverandre i fjor, forteller Grossman, som tror LucasArts nye president, Darrell Rodriguez, skal ha noe av æren for at det ble fart på sakene.

(artikkelen fortsetter under videoen)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ikke aktuelt med 2D

De nye episodene holder fast på universet i 3D-form, som første ble introdusert i «Escape from Monkey Island».

- Vi vurderte aldri å gå tilbake til 2D, vi liker å jobbe med 3D på grunn av de cinematiske frihetene det gir oss med animasjoner og ulike kamera-muligheter. Hele studioet vårt er satt opp for å få full uttelling av fordelene med 3D, og heldigvis er mine kolleger talentfulle mennesker som har hatt mye erfaring med dette. Og jeg tror at publikum ikke bryr seg om tallet foran D-en, men om spillet ser bra ut. Noe det gjør, forteller Grossman.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tales of Monkey Island

Fra det nye Tales of Monkey Island-spillet.

Foto: Telltale Games

Hva kan fansen forvente av TMI?

- Mer sjørøvermoro, fornøyelige dialoger, en god historie, en smule swashbuckling, finesse, fantastisk musikk og flott design. Med andre ord ikke helt ulikt de andre Monkey Island-spillene, men denne gangen er historiefortellingen annerledes. Sagaen er fortalt gjennom fem deler, hvor hver del varer noen få timer og kommer ut hver måned. Dette medfører en spillerfaring som vil føles mer episk og mer casual enn andre tradisjonelle eventyr, forteller Grossman, før han utdyper:

- Tiden mellom hver episode er en del av moroa. Folk samler seg på forum og blogger for å spekulere vilt om hvor de ulike delene av plottet beveger seg, dette introduserer en viss form for kameratskap blant publikum. Som å se den siste episoden av din favoritt TV-serie og så snakke om den med dine venner dagen etter.

LES: Den uredigerte engelske versjonen av intervjuet

Betyr gjensynet med Guybrush Threepwood at vi har sett det siste fra Sam & Max?

- Jeg håper at vi får mange gode år hvor vi får laget spill som folk setter pris på. Det er fremdeles i oppstartsfasen, men vi har allerede begynt å jobbe med design-ideer til en ny sesong med Sam & Max.

Day of the Tentacle

Skjermbilde fra den gamle klassikeren Day of the Tentacle.

Foto: Lucasart

Først Sam & Max, så Monkey Island. Har du lyst til å gjøre et lignende prosjekt med Day of the Tentacle?

- Vel, dette er vårt første prosjekt i samarbeid med LucsArts. La oss se hvordan det går før vi planlegger noe mer. Jeg pleier som regel ikke spøre om noen vil flytte inn med meg på første stevnemøte.

Det hele starter 7. juli. I tillegg får vi også et gjensyn med det klassiske «Secret of Monkey Island»-spillet fra 1990, bare i en ny drakt.

Gleder du deg til Tales of Monkey Island?

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz