– Line er sjef over Marit-rollen

Etter tre sesonger er det hovedrolleinnehaver Line Verndal som kjenner Himmelblå-Marit best av alle. Hvor like er de to?

Line Verndal

Line Verndal spiller Marit i dramaserien Himmelblå på NRK1.

Foto: Liv Ask / NRK

Line Verndal spiller rollefiguren Marit , som må hanskes med mye motstand i kjærlighetslivet, enten hos seg selv eller fra menn.

I forrige uke skrev VG at Himmelblå-skuespilleren privat har brutt med samboeren . Men rollefiguren Marits forhold til menn kjenner hun seg ikke helt igjen i.

– Marit er skadet av menn som skuffer henne. Det kan jeg ikke si at jeg er, sier hun til NRK.no.

– Marit i Himmelblå er ikke helt fornøyd med mennene hun har vært sammen med . Er hun for kravstor?

– Skal man ikke være kravstor da? Man kan da ikke slå seg til ro med det som er nest best? svarer Verndal.

Kjenner Marit best av alle

Marit (Line Verndal)

HIMMELBLÅ: Tobarns-moren Marit har begynt et nytt liv som restauranteier på øya Ylvingen i Nordland. Hun blir spilt av Line Verndal.

Foto: Fredrik Arff

Marit i Himmelblå er en rollefigur som kjemper hardt gjennom strabaser for det hun tror på. Hovedrolleinnehaveren i Himmelblå har også et godt grep om den personligheten hun har skapt for TV-skjermen.

– Etter at jeg hadde levd med rollen i 16 episoder er det klart at nye de nye regissørerene i tredje sesong vegret seg for å detaljregissere meg. De følte nok at jeg kjente rollen bedre enn de gjorde - og det må jeg jo si jeg var litt enig i, sier Line Verndal.

TA QUIZ: Hvem i Himmelblå-serien ligner du mest på?

– Skuespillerne er sine egne sjefer

Petter Næss regisserer Himmelblå

Petter Næss regisserer Himmelblå, sesong 3.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

Regissør Petter Næss kom inn som regissør i tredje sesong av dramaserien Himmelblå. Den Oscar-nominerte regissøren bekrefter at Line på mange måter har rollen som Marit i sin hule hånd.

– Hun er sjef over den rollen, men som alle sjefer må skuespillerne ha gode konsulenter som kan gi korrektiv. En regissør må gi innspill. I en spillefilmproduksjon ville det vært annerledes fordi jeg ville ha vært involvert fra starten, men i dramaserien var mange av karakterene godt etablert på forhånd, sier han.

Regissøren sier at skuespillere er sine egne sjefer, og at han opplevde mange fellestrekk mellom Line og den tøffe vertshus- og restauranteieren på Ylvingen.

– Begge har noe av blandingen av det pikeaktige og det voksne, og noe litt flagrende, ikke misforstå, jeg mener noe mystisk, flytende, det vil si: De bærer på noen hemmeligheter, sier Petter Næss.

Marit må gå i tenkeboksen

Peter Næss likte både arbeidet som skuespillere og de andre skaperne av Himmelblå hadde gjort på forhånd, men han hadde lyst til å utvikle også Marit-rollen videre. Han har forsøkt å gjøre den nyetablerte øyboeren og foretningskvinnen litt mer voksen.

Line Verndal sier at Marit ganske riktig kommer til å gå litt dypere i seg selv denne sesongen.

– Ja, det gjør hun. Det er deilig å få spille en sammensatt kvinnerolle som ikke bare er en funksjon i en mannlig karakters historie. Det gir meg uendelig mye mer å spille på, sier hun.

– Heldivis har jeg fått påvirke rollen min i stor grad og diskutere kontinuerlig tekst og situasjoner med regissør og produsent, sier Verndal.

SE: Himmelblås egne nettsider

Kulturstrøm

  • Sivert Aarflot-bygget åpnet

    I dag ble det nye mediebygget ved Høgskulen i Volda åpnet. «Sivert Aarflot-bygget» er nesten 4000 kvadratmeter og inneholder en rekke studio, redaksjonslokaler og kontorer og skal for det meste brukes av de 600 mediestudentene. Medieutdanninga i Volda er i år 50 år.

    Sivert Aarflot
    Foto: Høgskulen i Volda / NRK
  • Norsk barnebok vant tysk pris

    Marianne Kaurins bok om hvor problematisk det kan være å ikke ha noen sommerferie å fortelle om har vunnet Deutscher Jugendliteraturpreis.

    Da romanen «Syden» ble lansert i Tyskland i fjor sommer, trakk flere anmeldere den fram som spesielt aktuell i den krisen vi står i.

    Andre anmeldere trakk fram at Kaurin skriver lett tilgjengelig om den vanskelige barnefattigdommen. Kaurin vant prisen sammen med oversetteren Franziska Hüther.

    – At en norsk barnebok vinner en av verdens mest prestisjefulle litteraturpriser, Deutscher Jugendliteraturpreis, er rett og slett stort, sier Evy Tillman, litterær agent i Oslo Literary Agency, via en pressemelding.

    Deutscher Jugendliteraturpreis ble delt ut for første gang i 1956. De nominerte bøkene får ekstra oppmerksomhet i det store tyske bokmarkedet fram til prisen deles ut under Bokmessen i Frankfurt i oktober (NTB).

    Marianne Kaurin
    Foto: Aschehoug forlag