Hopp til innhold

Jules (26) er et sjeldent syn i modellbransjen

Kvinnene har allerede tatt opp kampen – nå etterlyses de mannlige «plus size»-modellene.

  • Modell Jules Akvama

    Jules Akvama savner å se andre modeller i hans størrelse i magasiner og reklamer.

    Foto: Xin Li / NRK
  • Jules Akvama

    Akvama håper han kan være med på å vise den yngre generasjonen at folk med hans kroppstype også kan være modell.

    Foto: Xin Li / NRK

– Personlig er jeg ikke så glad i ordet «plus size». Men det er det man kaller modeller i min størrelse. Selv skulle jeg ønske vi ikke trengte det begrepet, sier Jules Akvama.

Han er fra Oslo og er signert som modell i FYE Management - et skandinavisk modellbyrå som fokuserer på mangfold og inklusivitet i alle dens former.

Selv har han alltid vært interessert i mote, men forteller at han ble svært overrasket da han ble spurt om han kunne tenke seg å prøve ut modellyrket.

– Det er jo fordi jeg ikke har sett så mange med min kroppsbygning i modellbransjen, og da tenker man jo aldri at man skal få sjansen, sier Akvama.

  • Jules Akvama

    MOTEUKE: I forbindelse med moteuka i Paris er det knyttet stor spenning til hva slags modeller som blir vist fram på catwalken. Vil man se flere som Jules?

    Foto: Jules Akvama (skjermdump)
  • Jules Akvama

    Akvama jobber blant annet med podcast, video og som skuespiller. Nå skal han prøve seg i modellyrket.

    Foto: Jules Akvama (skjermdump)
  • Jules Akvama
    Foto: Jules Akvama (skjermdump fra Instagram)
  • Plus size?

    Dette er et omdiskutert begrep i moteverden som blir brukt om modeller som er større enn det som ellers er vanlig i bransjen. Hva som er «vanlig» varierer, og det finnes derfor ingen klar definisjon på hvilken størrelser dette rommer.

I disse dager er moteuka for menn i Paris i gang for fullt. Og selv om det i bunn og grunn handler om hva slags trender vi kommer til å se i året som kommer, er det også spenning knyttet til modellene.

Det har nemlig blitt mer og mer vanlig å se modeller i større størrelser i både magasiner, på catwalken og på reklameplakater. Dette er blant annet et resultat av den globale kroppspositivitets-bevegelsen, som har utfordret de tradisjonelle skjønnhetsidealene.

Kjente modellnavn som Paloma Elsesser, Precious Victoria Lee og vår egen norske Ceval Omar er eksempler på kvinnelige plus size-modeller som har gjort seg internasjonalt bemerket den siste tiden.

– Så, hvor blir det av alle plus size-menn? spurte motemagasinet Vogue seg nylig.

Soouizz twitter

REAGERER: Modell Soouizz Emeka Okeke lufter sin frustrasjon på Twitter. Han reagerer på mangelen på større menn på catwalken i forbindelse med moteuka.

Foto: (skjermdump fra Twitter)

At det er kvinner som først og fremst har stått i bresjen i kampen om kroppspositivitet, er trolig noe av grunnen til at menn henger etter, mener Jules Akvama.

– Det er helt klart generelt et mye større kroppspress for damer enn det er for menn, sier han.

Rihannas modeller gikk viralt

Mote- og skjønnhetsansvarlig Ida Elise Eide Einarsdóttir i KK mener det ikke snakkes like høyt om mangelen på store herremodeller.

– Dette trange kroppsidealet skulle man tro hørte hjemme i fortiden. Ser man på mangfold mer generelt har det vært en stor utvikling på området.

Det gammeldagse skjønnhetsidealet er i endring, og i dag er det nærmest forventet med mangfold i moteverden, mener moteredaktøren.

– Kropp er bare er en liten del av mangfoldskaka. Kjønn, alder, hudfarge, legning, funksjonsvariasjoner og kulturell bakgrunn spiller også inn.

Einarsdóttir trekker frem Rihannas undertøysmerke Savage x Fenty som et godt eksempel. Da artisten utvidet merket sitt til å også inkludere herretøy, gjorde hun det ved å vise klærne på en rekke ulike kropper.

– Det gikk jo helt viralt. Det sier litt om hvor uvanlig det er å se «plus size» herremodeller. Og det til tross for at noen av verdens største modellbyråer har egne avdelinger for nettopp disse modellene, sier hun.

Modellen Jordan Hill for Savage x Fenty

Rihannas merke Savage x Fenty har fått mye skryt for å bruke modeller i alle størrelser både på catwalken og i kampanjer. Modell Jordan Hill var blant annet å se i fjorårets show.

Foto: Savage x Fenty (skjermdump)

Mener bevegelsen har gått for langt

I fjor skapte det britiske merket S.S. Daley overskrifter da de sendte ut en håndfull mannlige plus size-modeller på catwalken under moteuka i London. Dette viser at det finnes et uforløst potensial til mer kroppsmangfold også i den mannlige delen av bransjen.

Moteverden – og kanskje spesielt luksusmoten – er ikke fremst i rekken for endring.

Til tross for nødvendigheten av å vise frem flere størrelser, har kroppspositivitets-bevegelsen til tider gått for langt, mener sjefen for det norske modellbyrået Idol Looks.

– Ekstreme tilfeller er ikke sunt for verken enkeltmennesker eller for samfunnet. Det er ikke estetisk tiltalende å være overvektig, sier modellagent Amar Faiz til NRK.

– For kvinnelige modeller i motebransjen er alt over størrelse 44 for stort. Det er min personlige mening, sier modellangenten, og legger til at han også misliker modeller som er for tynne.

Det norske byåret har ingen planer om å representere herremodeller i plus-kategorien i fremtiden.

«Dadbods» går derimot fint, sier Faiz.

Modellen Zach Miko i Dolce & Gabbana-kampanje.

FØRST UTE: Zach Miko ble kjent som verdens første mannlige «plus size»-modell representert av et stort byrå tilbake i 2016. Her fra en kampanje for Dolce & Gabbana.

Foto: Dolce & Gabbana (skjermdump)

Daglig leder Jonas Mangerud i modellbyrået Heartbreak er mye mer positiv til større herremodeller.

– Dette er noe vi har prøvd å være på jakt etter over lengre tid. Vi har selv et par mannlige modeller i denne kategorien hos oss.

Han forteller at det har begynt å komme kunder som etterspør menn i større størrelser, men at slike modeller rett og slett er vanskelige å finne.

– Det er langt færre menn enn det er kvinner i denne bransjen. Og selv om det finnes kunder som etterspør større menn, så er det ofte slik at forslagene som dukker opp ikke treffer hundre prosent, sier han.

  • Modell James Corbin for Valentino

    Britiske James Corbin var en av de svært få større herremodellene på catwalken under moteuka i London i fjor. Her fra en kampanje for italienske Valentino.

    Foto: Valentino (skjermdump)
  • Modell Soouizz

    Modell Soouizz Emeka Okeke har gjort kampanjer for Gucci og Nike.

    Foto: Tarik Carroll (skjermdump)
  • Modell Kyle Andrews

    Kyle Andrew har blant annet vært å se i reklameplakater for Ralph Lauren.

    Foto: Ara Coutts (skjermdump)

En av utfordringene for den norske modellbransjen er at markedet ikke er stort nok til at man kan jobbe som modell på fulltid. Terskelen til yrket blir høyere av at folk må bruke mye krefter på en deltidsjobb, forteller han.

– Men vi vil gjerne ha enda flere mannlige modeller i større størrelser, sier Jonas Mangerud.

Den ferske modellen Jules Akvama ser lyst på fremtiden.

– Det er kjipt at det er svært få mannlige modeller i min størrelse nå, men jeg har virkelig troa på at det blir flere av oss snart, sier han.

Lyst til å lese flere kultursaker? Sjekk ut disse :

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka